لیزر درمانی و شاک ویو تراپی: آنچه باید بدانید

درد و التهاب می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی بگذارد. اگر شما مانند اکثر افراد مبتلا به درد و التهاب هستید، یک درمان غیر تهاجمی و بدون دارو می خواهید که ایمن و موثر باشد. 78 درصد از بیماران ترجیح می‌دهند یک رویکرد بدون دارو برای درمان درد فیزیکی خود امتحان کنند .

خوشبختانه، پیشرفت‌های فناوری پزشکی راه‌های جدیدی را برای رفع درد و التهاب بدون نیاز به داروهای خطرناک یا روش‌های جراحی تهاجمی ایجاد کرده است. لیزر درمانی و شاک ویو تراپی دو روش بدون دارو و غیر تهاجمی هستند که تسکین معنی داری را برای کسانی که درد و التهاب دارند به ارمغان می آورد.

قبل از انتخاب یکی از این درمان های پیشرفته، یادگیری در مورد لیزر و شاک ویو تراپی همیشه مفید است.

آنچه باید در مورد لیزر درمانی بدانید

لیزرتراپی نوعی از درمان نورزیومدولاسیون (PBMT) است که از قدرت درمانی نور برای ایجاد تغییرات سلولی مفید استفاده می کند. به طور خاص، دستگاه های لیزر درمانی طول موج های خاصی از نور را ساطع می کنند که باعث تحریک واکنش های شیمیایی در بدن می شود. این واکنش های شیمیایی باعث افزایش سلامت و انرژی سلول های تحت درمان می شود.

لیزر درمانی چندین بیماری را درمان می کند، از جمله:

  * اسپاسم عضلانی

  * کشیدگی های عضلانی

  * تاندونیت

  * بورسیت

  * گردن درد

  * درد پایین کمر

  * رگ به رگ شدن رباط

  * زانو درد

  * نوروپاتی

 PBMT می تواند نور قرمز و نزدیک به مادون قرمز را به اعماق بافت اسکلتی عضلانی برای درمان درد عضلانی در منبع خود برساند. درمان عضلانی عمیق می تواند بهبود را تسریع کند، عملکرد اعصاب را بهبود بخشد و حتی سیستم ایمنی بدن شما را تحریک کند.

لیزرهای بافت عمقی نور را در طول موج های خاص منتشر می کنند تا اثرات متفاوتی را ایجاد کنند. دانشمندان درباره این طول موج ها در نانومتر بحث می کنند. یک نانومتر (nm) برابر با یک هزار میلیونیم متر است. لیزرهای بافت عمیق معمولاً یکی از سه طول موج را برای ایجاد اثرات درمانی متفاوت ساطع می کنند:

  • طول موج 810 نانومتر، اکسیژن رسانی را برای کمک به بازسازی عضلات و تاندون ها تحریک می کند.
  •   980 نانومتر برای کاهش درد، بهبود گردش خون و افزایش آرامش عضلات
  •  1064 نانومتر که فرآیندهای متابولیک را در بافت عمیق فعال می کند

لیزر درمانی همچنین شرایط سلامتی را که باعث التهاب می شود، درمان می کند، مانند:

  • بسیاری از انواع آرتریت، از جمله فیبرومیالژیا
  • آسیب های اسکلتی عضلانی، از جمله رگ به رگ شدن و دررفتگی
  • تاندونیت ناشی از حرکات تکراری

اگر هر یک از شرایط فوق را دارید و می خواهید رویکردی بدون دارو برای تسکین درد و التهاب داشته باشید، ممکن است لیزر درمانی برای شما مناسب باشد.

انواع مختلفی از سیستم های لیزر وجود دارد که بر اساس قدرت و تنظیمات آنها طبقه بندی می شوند، مانند موج پیوسته، پالسی و فوق پالس. لیزرهای با قدرت بالاتر نسبت به لیزرهای کم توان می توانند عمیق تر به بدن نفوذ کنند، بنابراین لیزر پرقدرت برای دردهای عمیق عضلانی یا استخوانی مناسب تر است. در مقابل، لیزر کم مصرف برای نواحی کم تراکم دست و مچ بهتر است.

آنچه باید در مورد شاک ویو تراپی بدانید

شاک ویو تراپی که گاهی اوقات به عنوان درمان با امواج شوک یا درمان با امواج برون بدنی (ESWT) شناخته می شود، نوع دیگری از درمان غیرتهاجمی است.

به جای امواج نور، دستگاه شوک ویو تراپی پالس های پرانرژی امواج صوتی را ساطع می کند. این امواج صوتی به قدری سریع حرکت می کنند که دیوار صوتی را می شکنند و موج ضربه ای ایجاد می کنند.

هنگامی که به بافت نرم تحویل داده می شود، می تواند درد را کاهش دهد و باعث بهبودی شود. پزشکان می گویند که شاک ویو تراپی برای بیمارانی که شرایطی دارند که به استراحت، یخ، ارتز و بریس ها، ورزش های درمانی و سایر انواع درمانی پاسخ نمی دهند، اما هنوز برای گزینه های تهاجمی تر یا جراحی آماده نیستند، مناسب است.

به عنوان مثال، ESWTبه طور موثر تاندونوپاتی مزمن را درمان می کند، که یک وضعیت دردناک و طولانی مدت است که باعث التهاب تاندون هایی می شود که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. تاندونوپاتی اغلب زمانی ایجاد می شود که استفاده بیش از حد باعث فشار مکرر بر روی تاندون شود تا زمانی که پارگی های ریز ایجاد شود. این عارضه بیشتر در شانه، مچ دست، زانو، ساق پا و پاشنه پا رخ می دهد.

شاک ویو تراپی برای درمان تاندونوپاتی هایی که تاندون های با اندازه متوسط ​​تا بزرگ و ناحیه ای که در آن تاندون ها به استخوان ها متصل می شوند، موثر است. این شرایط ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  * فاشیای کف پا: بافتی را که پاشنه پا را به انگشت پا متصل می کند، تحت تاثیر قرار می دهد

  * تاندینوپاتی آشیل: باعث ایجاد درد در تاندون آشیل که پاشنه پا را به ساق پا متصل می کند

  * بورسیت رتروکلکانئال: باعث التهاب در بورس یا کیسه بالشتکی بین استخوان پاشنه و تاندون آشیل می شود.

  * اپی کندیلیت داخلی (آرنج گلف باز)

  * اپی کندیلیت جانبی (آرنج تنیس بازان)

  * تاندونوز کشکک (زانوی پرش)

  * تاندونیت کلسیفیک: زمانی رخ می دهد که کلسیم در تاندون ها یا ماهیچه ها جمع شود

  * نوروم مورتون: ضخیم شدن بافت اطراف یکی از اعصاب نزدیک انگشتان پا، که باعث درد شدید و سوزش در ناحیه کف پا می شود.

  * استرس مزمن/ شکستگی های بدون جوش: استخوان شکسته ای که بهبود نمی یابد

تحقیقات نشان می دهد که شاک ویو تراپی می تواند درد را تسکین دهد و عملکرد و کیفیت زندگی افراد مبتلا به انواع مختلف تاندونوپاتی را بهبود بخشد.

لیزر درمانی و شاک ویو تراپی روش های بدون دارو و غیر تهاجمی برای تسکین درد و کاهش التهاب هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این درمان ها، با پزشک مشورت کنید.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا