درمان زانو درد مزمن: فرسایش اعصاب ژنیکولار با فرکانس رادیویی

چرا ما احساس درد می کنیم؟

درد پاسخ طبیعی بدن انسان به یک محرک مضر از محیط بیرونی یا درون بدن ما است. این پاسخ به این دلیل است که مسیرهای عصبی ما سیگنال ها را در امتداد اعصاب محیطی از ناحیه آسیب دیده به سیستم عصبی مرکزی منتقل می کنند. این انتقال به ما اجازه می دهد تا محرک را به عنوان درد درک کنیم.

زانو درد یکی از شایع ترین شکایات در بین تمام جمعیت های بیماران است. این تجربه ممکن است نتیجه آسیب، آرتریت، یا شرایط و اشکال مختلف درد مزمن باشد. اعصابی که اغلب با درد مزمن زانو مرتبط هستند، اعصاب ژنیکولار هستند. این گروه عصبی مفصل زانو را عصب دهی می کند و شامل اعصاب فمورال، پرونئال مشترک، صافن، تیبیال و انسداد می شود. این اعصاب مشابه بسیاری از عصب‌های دیگر که قبلاً توضیح داده شد عمل می‌کنند: برخی از محرک‌های محیط (مانند آسیب) یا درون بدن ما (مانند آرتریت) اعصاب ژنیکولی را فعال می‌کند و منجر به انتقال سیگنال به سیستم عصبی مرکزی می‌شود. این باعث ایجاد احساس درد در داخل یا اطراف زانو می شود. هنگامی این مسیرها تا حدی تحریک می شوند که در فعالیت های روزانه تداخل ایجاد می کنند. بیماران باید شروع به جستجوی گزینه های درمانی کنند. ابلیشن با فرکانس رادیویی (RFA) یکی از این نمونه‌های درمانی مفید برای زانو درد ژنیکولی است.

ابلیشن با فرکانس رادیویی (RFA) برای درد عصبی چیست؟

فرسایش عصبی فرکانس رادیویی از جریان الکتریکی با فرکانس بالا استفاده می کند که از طریق الکترودهایی که با دقت قرار داده شده اند حرکت می کند و انرژی حرارتی و گرما را در نوک آن تولید می کند. گرمای نوک الکترود اعصاب حسی خاصی را که مسئول درد مزمن هستند هدف قرار می دهد. گرمای اعمال شده در حدود 90 درجه سانتیگراد اساساً اعصابی را که مشکل ساز تلقی می شوند می سوزاند و ضایعه ای را تشکیل می دهد که توانایی آنها را برای انتقال سیگنال های درد مختل می کند. به عبارت دیگر، عصب بسیار بلند و مخرب خاموش می شود و در نتیجه باعث تسکین درد می شود.

به طور کلی، هنگامی که توسط یک پزشک متخصص انجام شود، خطر عوارض مرتبط با RFA درمانی کم است. در بیشتر موارد عوارض، بیماران ممکن است درد موقت یا احساس سوزش در محل‌های هدف را تجربه کنند. نمونه‌های نادرتر از عوارض ممکن است شامل کاهش عملکرد نورون حرکتی در یک ناحیه باشد در حالی که ضایعه طی ماه‌های بعد خود را بهبود می‌بخشد. اگر عصب حرکتی نیز ضایعه ایجاد کند، این اتفاق می‌افتد. با این حال، روش های پیشگیری که به دنبال کاهش این پتانسیل هستند، همیشه قبل از شروع حرارتی دنبال می شوند.

فرآیند RFA چگونه به نظر می رسد؟

در ابتدای سفر درمان بیمار، به اکثر افراد درمان محافظه کارانه از جمله فیزیوتراپی توصیه می شود. اگر این نوع مدیریت درد در ارائه تسکین طولانی‌مدت ناکارآمد باشد، درمان فرسایشی ممکن است یک گزینه مفید باشد. به طور کلی، پیگیری درمان فرسایش فرکانس رادیویی یک فرآیند 2 قسمتی است.

اولین مرحله این است که دو بلوک عصبی در ناحیه مورد نظر انجام شود. اینها باید 50 درصد کاهش درد هدف را برای تایید فرسایش ایجاد کنند. اینها معمولاً با فاصله یک هفته از یکدیگر تجویز می شوند و شامل بی حسی موضعی در اطراف اعصاب هدف می شود. در مورد زانو درد ژنیکولار، بی حس کننده در اطراف شاخه های فرسایش فرکانس رادیویی عصب ژنیکول  در فضای خارج مفصلی تجویز می شود. تأثیر ناشی از آن بر سطح درد بیمار، بینشی را در مورد آنچه که باید هنگام خاموش شدن اعصاب به مدت طولانی‌مدت از طریق فرسایش فرکانس رادیویی رخ دهد، ارائه می‌کند. به طور خلاصه، این بلوک‌های عصبی بی‌هوشی، آزمایش‌های تشخیصی هستند که به تیم بیمار-پزشک کمک می‌کنند تا تعیین کنند آیا RFA می‌تواند مؤثر باشد یا خیر.

سپس یک تیم بیمار-پزشک ممکن است با روش ابلیشن با فرکانس رادیویی کم تهاجمی پیش برود. این معمولاً با آرام‌بخشی متوسط ​​و بی‌حس شدن نواحی کوچک اطراف محل‌های تزریق شروع می‌شود. سپس از فلوروسکوپی (تصویربرداری زنده با اشعه ایکس) برای هدایت سوزن ها به مکان های مورد نظر استفاده می شود. سپس الکترودها در جایی که سوزن ها قرار داده شده اند وارد می شوند. سپس نرم افزار فرسایش فرکانس رادیویی توسط پزشک اجرا می شود. این با ارسال یک جریان الکتریکی به الکترودها شروع می شود تا تأیید کند که هیچ نورون حرکتی تحت تأثیر قرار نگرفته است. رایج‌ترین علامتی که نشان می‌دهد مکان‌های الکترود باید تنظیم شوند، در صورت مشاهده تکان خوردن قابل توجه در ناحیه یا اندام‌های هدف است. هنگامی که پزشک از ادامه کار مطمئن شد، ابلیشن حرارتی فعال می شود و اعصاب به مدت 90 تا 120 ثانیه در حدود 90 درجه سانتیگراد می سوزند.

ابلیشن با فرکانس رادیویی ژنیکولی چگونه می تواند به شما کمک کند؟

هنگامی که درمان فرسایش رادیوفرکانسی در سال 1975 معرفی شد، برای اولین بار برای درمان کمردرد مورد استفاده قرار گرفت. دامنه این درمان از آن زمان گسترش یافته است و اکنون می توان از آن برای درمان سایر منابع درد از جمله زانو درد و آرتروز استفاده کرد. اگر مشخص شود که اعصاب ژنیکولی منبع درد مزمن فرد است، فرسایش اعصاب ژنیکولار با فرکانس رادیویی ممکن است یک گزینه درمانی موثر باشد.

اگر درد مزمن دارید و امیدوارید با روش فرسایش رادیوفرکوئنسی آن را کاهش دهید، پروفسور سیروس مومن زاده می تواند به شما کمک کنند. امروز قرار ملاقات خود را با پروفسور مومن زاده رزرو کنید تا این سفر را شروع کنید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید!

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا