نقش درد و مشکلات زانو در حرکت و فعالیت های روزمره

زانوهای شما نقش مهمی در تحرک کلی شما دارند. مشکلات زانو ناشی از صدمات یا شرایط مزمن می‌تواند بر توانایی شما در حرکت و انجام فعالیت‌های روزمره تأثیر بگذارد. اگر مشکل زانو دارید که باعث درد می شود یا بر حرکت شما تأثیر می گذارد، می دانید که انجام کارهای ساده می تواند سخت باشد. راه رفتن، بلند شدن از رختخواب، نشستن و ایستادن، یا انجام کارهای خانه می تواند دشوار یا غیرممکن باشد. شرایط مختلف می تواند بر تحرک زانو تأثیر بگذارد. خبر خوب این است که درمان‌های غیرجراحی وجود دارد که می‌تواند به کاهش درد و بهبود تحرک در زانو کمک کند.

آناتومی زانو

مفصل زانو شما از سه استخوان تشکیل شده است: استخوان ران (ران)، استخوان ساق پا (درشت نی) و کاسه زانو (کشکک). زانوی شما همچنین دارای تاندون‌ها، رباط‌ها و غضروف‌هایی از جمله رباط‌های جانبی و صلیبی و دو قطعه غضروف به نام منیسک است. هنگامی که یکی از این قسمت های زانو در اثر آسیب یا بیماری مزمن آسیب می بیند، ممکن است زانو درد و مشکلات حرکتی را تجربه کنید.

شرایطی که می تواند حرکت زانو را برای شما سخت تر کند عبارتند از:

  • بورسیت زانو
  • آرتریت زانو
  • تاندونیت زانو
  • پارگی مینیسک
  • پارگی  ACL

بورسیت زانو

بورسیت زانو التهاب دردناک بورس های اطراف زانو است. بورس ها کیسه های ژله مانند و پر از مایع هستند که به کاهش اصطکاک مفصلی که با حرکت رخ می دهد کمک می کند و بالشتکی برای نقاط فشار بین استخوان ها و ماهیچه ها، تاندون ها و پوستی که ناحیه مفصل را احاطه کرده اند، فراهم می کند. چندین بورس در ناحیه زانو وجود دارد و همه آنها پتانسیل ملتهب شدن را دارند. با این حال، دو ناحیه از زانو بیشتر مستعد ابتلا به بورسیت هستند. کاسه زانو و قسمت پایینی و داخلی زانو. بورسیت زانو معمولاً در اثر استفاده مکرر و فشار بیش از حد به نواحی اطراف مفاصل زانو ایجاد می‌شود، اما می‌تواند در اثر ضربه مستقیم یا عفونت نیز ایجاد شود.

بورسیت اغلب با استراحت و فیزیوتراپی به خودی خود از بین می رود. اگر درد یا بی حرکتی زانو شما ناشی از بورسیت شدید یا مداوم باشد، پزشک ممکن است جراحی با لیزر و اوزون تراپی را توصیه کنند

آرتریت زانو

آرتریت زانو التهاب مفاصل زانو است که باعث درد و سفتی می شود و در نهایت منجر به مشکلات حرکتی می شود. آرتریت شدید زانو می تواند راه رفتن، نشستن راحت یا انجام سایر کارهای روزانه را دشوار کند.

آرتریت زانو با داروهای آرتریت، مانند داروهای ضد روماتیسمی یا فیزیوتراپی درمان می شود. در مواردی که درد یا بی حرکتی ناشی از آرتریت زانو شدید است، پزشک ممکن است جراحی با لیزر و اوزون تراپی را توصیه کند.

تاندونیت زانو

تاندونیت زانو معمولاً در اثر حرکات مکرر زانو ایجاد می‌شود که فشار بیش از حد به تاندون وارد می‌کند، مانند انجام یک ورزش یا انجام کار فیزیکی برای کار. تاندونیت زانو می‌تواند باعث درد مبهم در حین فعالیت بدنی شود، اگرچه بیماران بسته به شدت بیماری و شدت فعالیتشان انواع مختلفی از درد را تجربه می‌کنند.

تاندونیت زانو اغلب با استراحت و داروهای مسکن برای کاهش درد و بهبود تحرک درمان می شود. در موارد شدید درد یا بی حرکتی ناشی از تاندونیت زانو، پزشک ممکن است جراحی با لیزر و اوزون تراپی را توصیه کند

پارگی مینیسک

پارگی مینیسک یکی دیگر از آسیب های شایع زانو است. در حالی که هر کسی می تواند منیسک خود را پاره کند، این آسیب بیشتر در ورزشکاران اتفاق می افتد. منیسک از دو قطعه غضروف تشکیل شده است که استخوان ران و ساق پا را به هم متصل می کند تا به تثبیت مفصل کمک کند. ورزشکاران اغلب هنگام چرخش، چمباتمه زدن یا تکل زدن دچار پارگی مینیسک می شوند. افراد غیر ورزشکار می توانند با انجام فعالیت هایی به سادگی از روی صندلی، منیسک خود را پاره کنند. این در افراد مسن بیشتر دیده می شود.

پارگی منیسک اغلب با پروتکل RICE استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع درمان می شود تا به کاهش درد و افزایش تحرک کمک کند. سایر گزینه های درمانی به شدت پارگی بستگی دارد.

پارگی  ACL

پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) یکی از شایع ترین آسیب های زانو است. به احتمال زیاد در ورزشکارانی رخ می دهد که در ورزش های پرتحرک مانند بسکتبال، فوتبال یا فوتبال شرکت می کنند. زانوی شما از سه استخوان تشکیل شده است که توسط رباط ها به هم متصل شده اند. ACL شما به صورت مورب از وسط زانو می گذرد و استخوان های زانو را تثبیت می کند و آنها را در جای خود نگه می دارد. اگر ورزشکار تغییر جهت دهد یا ناگهان بایستد، از پرش نادرست فرود بیاید، یا برخورد یا تماس مستقیم داشته باشد، ممکن است پاره شود.

بسته به شدت پارگی، پزشک ممکن است جراحی با لیزر و اوزون تراپی را توصیه کند.

اگر مشکل حرکتی زانو دارید، پروفسور سیروس مومن زاده می تواند کمک کند. ما حتی برای پیچیده ترین شرایط زانو درمان می کنیم. پروفسور می توانند به شما در تعیین علت محدودیت حرکتی یا درد زانو کمک کند. هنگامی که علت مشخص شد، ما چندین گزینه درمانی مختلف را ارائه می دهیم و می توانیم به شما در ایجاد یک برنامه درمانی شخصی کمک کنیم.

مهم نیست که چه نوع بیماری زانو دارید، ما بهترین گزینه درمانی برای شما داریم.

با شماره های زیر تماس بگیرید تا با پروفسور سیروس مومن زاده وقت بگیرید:

88460386 021 ، 88449335 021 ، 09198172104 و 09338866615

یا

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا