تسکین درد شانه با تزریق کورتیزون

اگر از درد شانه مرتبط با بیماری های رایج شانه رنج می برید، ممکن است تزریق را به عنوان بخشی از برنامه درمان مدیریت درد خود در نظر گرفته باشید. پزشکان معمولاً قبل از توصیه جراحی به بیماران، روش‌های محافظه‌کارانه مانند لیزر یا تزریق را توصیه می‌کنند.

چه شرایطی با تزریق کورتیزون درمان می شود؟

کورتیزون یک ضدالتهاب قوی است که می تواند در ناحیه شانه برای کمک به درمان انواع بیماری های شانه از جمله التهاب تاندون، بورسیت، برخورد یا پارگی روتاتور کاف، شانه یخ زده و آرتریت دژنراتیو یا التهابی تزریق شود. این تزریق ها به راحتی در دسترس هستند و می توانند در مطب پزشک شما انجام شوند.

آیا کورتیزون یک استروئید است؟

کورتیزون یک استروئید مصنوعی است که تأثیری مشابه کورتیزول روی بدن دارد که یک هورمون طبیعی در بدن شماست. کورتیزون با استروئیدهای آنابولیک متفاوت است، که سعی در تکرار اثرات تستوسترون بر بدن دارند. کورتیزون نوعی کورتیکواستروئید است که یک داروی قوی برای کاهش التهاب است. نمونه‌های دیگر کورتیکواستروئیدها عبارتند از پردنیزون، متیل پردنیزولون، تریامسینولون و غیره. این نوع استروئیدها را می توان از طریق دهان مصرف کرد، روی پوست قرار داد، به صورت داخل وریدی و یا به بافت بدن تزریق کرد.

تزریق کورتیزون چگونه انجام می شود؟

کورتیزون را در شرایط استریل پس از استفاده از اسپری بی حس کننده به محل تزریق می کنیم. نیازی به بیهوشی نیست. ممکن است سوزش یا فشار خفیفی وجود داشته باشد. ما تزریق را با استفاده از تصویربرداری اولتراسوند انجام می دهیم که به ما امکان می دهد بافت را روی یک مانیتور تجسم کنیم تا بتوانیم روش تزریق دقیق تری را انجام دهیم. اکثر بیماران از اینکه این روش دردناکی نیست شگفت زده می شوند.

تزریق کورتیزون برای تسکین التهاب شانه

تزریق کورتیزون تسکین سریع، آسان و ایمن التهاب را ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که خود واکسن‌ها مسکن نیستند. کورتیزون التهاب را کاهش می دهد، چیزی که می تواند درد را کاهش دهد. برخی از آنها راه حل های موقتی در نظر گرفته می شوند، اگرچه برخی از تزریق های کورتیزون با موفقیت درد شانه را برای همیشه درمان می کنند.

تزریق کورتیزون چه می کند؟

قبل از تزریق کورتیزون در شانه ممکن است از خود بپرسید که تزریق کورتیزون چگونه کار می کند؟ خوب، کورتیزون با جلوگیری از تولید کلاژن عمل می کند. پس از تزریق کورتیزون به ناحیه ملتهب، سلول‌های تولیدکننده کلاژن در تاندون یا مفصل بسته می‌شوند که اعصاب را آرام می‌کند و التهاب را سرکوب می‌کند. با توقف تولید کلاژن، به طور غیرمستقیم میزان درد در ناحیه کاهش می یابد.

چه مدت طول می کشد تا تزریق کورتیزون عمل کند؟‌

تزریق کورتیزون می تواند حدود 5 روز طول بکشد تا کاملا موثر باشد. اگرچه برخی از بیماران احساس تسکین فوری درد شانه می کنند، زمان می تواند از چند روز تا چند هفته متفاوت باشد. دلیل این تفاوت در اثربخشی، عوامل مختلف موثر در درد شانه یا سایر عوامل منحصر به فرد برای هر بیمار خواهد بود.

اگر واکسن کورتیزون جواب نداد چه؟

تزریق استروئید ممکن است کارساز نباشد، اما چرا اینطور است؟ اگر التهاب مشکل اساسی نباشد، یک استروئید ضد التهابی از نظر تسکین درد کار زیادی انجام نخواهد داد. از طرف دیگر، ممکن است تا چند هفته طول بکشد یا تزریق کورتیزون اثرات مناسبی برای مدیریت درد داشته باشد، بنابراین اگر فقط چند روز گذشته باشد، این احتمال وجود دارد که تزریق بعد از مدتی بیشتر اثر کند. اگر بعد از چند هفته هیچ تاثیری نداشت، باید با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید چه درمان‌های احتمالی دیگری ممکن است مفید باشد.

درد بعد از تزریق استروئید در شانه

یکی از عوارض جانبی احتمالی تزریق کورتیزون، شعله ور شدن کورتیزون یا شعله ور شدن استروئید نامیده می شود. این با درد در محل تزریق، به ویژه در اوایل، همراه است. درد می تواند بلافاصله یا در عرض یک یا دو روز پس از انجام تزریق ظاهر شود. علت شعله ور شدن استروئید، تشکیل یک کورتیکواستروئید است که از کریستال های آهسته رهش ساخته شده است تا به شما تسکین درد پایدار بدهد. با این حال، در برخی از افراد این می تواند مفصل شما را تحریک کند که باعث درد در ناحیه تزریق می شود. همه افراد مبتلا به کورتیزون نیستند و پزشک می تواند آنها را مدیریت کند.

زمان بازیابی شانه تزریق کورتیزون

پس از تزریق استروئید شانه باید حداقل تا چند روز آینده استفاده از شانه خودداری کنید. از شنا کردن یا خیساندن ناحیه تزریق شده در آب خودداری کنید و حداقل تا چند روز پس از تزریق واکسن به جای حمام دوش بگیرید. بعد از 5 روز باید بتوانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

بعد از تزریق کورتیزون در شانه ورزش کنید

هدف اصلی از تزریق کورتیزون در شانه، تسکین درد و جلوگیری از التهاب ناحیه است، به طوری که می توان از ورزش برای تقویت و تثبیت ناحیه استفاده کرد. باید حداقل 24 ساعت قبل از ورزش صبر کنید، یا اگر کورتیزون شعله ور شده باشد، تا زمانی که درد کاملاً فروکش کند. پزشک شما می تواند شما را در روند بهبودی راهنمایی کند و به طور کلی باید با ورزش ملایم شروع کنید و بر اساس آنچه می توانید انجام دهید به آرامی شدت آن را افزایش دهید.

مجبور نیستی با درد زندگی کنی ما برای کمک اینجا هستیم!

 

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا