درد و انواع آسیب های شبکه بازویی

شبکه بازویی شبکه ای از اعصاب در شانه است که سیگنال های حرکتی و حسی را از نخاع به بازوها و دست ها منتقل می کند.

آسیب های شبکه بازویی معمولاً از ضربه به گردن ناشی می شود و می تواند باعث درد، ضعف و بی حسی در بازو و دست شود.

آسیب های شبکه بازویی اگر شدید نباشند اغلب به خوبی بهبود می یابند. بسیاری از افرادی که آسیب های جزئی شبکه بازویی دارند 90 تا 100 درصد عملکرد طبیعی بازوهای خود را بازیابی می کنند.

اگر در ناحیه گردن یا شانه آسیب دیده‌اید و نمی‌توانید دست یا بازوی خود را احساس یا حرکت دهید، باید با پزشک دردشناس خود تماس بگیرید تا بدانید چه چیزی باعث علائم شما می شود

شبکه بازویی چیست؟

شبکه بازویی دسته ای از اعصاب است که از ریشه های عصبی در بخش های گردن و تنه بالایی تنه نخاع (C5-T1) سرچشمه می گیرد و شبکه ای را ایجاد می کند که به اعصاب بازو متصل می شود. این اعصاب حرکات مچ دست، دست و بازوهای شما را کنترل می کنند و به شما امکان می دهند بازوی خود را بالا بیاورید، روی صفحه کلید خود تایپ کنید یا توپ بیسبال را پرتاب کنید.

اعصاب شبکه بازویی به سمت پوست کشیده شده و حسی نیز هستند. به عنوان مثال، آنها به شما اطلاع می دهند که لیوان چایی که با دست خود گرفته اید برای نگه داشتن آن خیلی داغ است

آناتومی شبکه بازویی. اعصاب ریشه دار در گردن از شانه ها و بازوها امتداد می یابد.

آناتومی شبکه بازویی

از ریشه، اعصاب شبکه بازویی منشعب می شوند و از طریق شانه و پایین بازو به هم می آمیزند و به چند بخش مختلف طبقه بندی می شوند: تنه، تقسیم، طناب و شاخه. این بخش ها از نظر عملکردی متفاوت نیستند، اما به توضیح آناتومی پیچیده شبکه بازویی کمک می کنند.

شبکه بازویی به پنج شاخه عصبی اصلی ختم می شود که به سمت پایین بازو امتداد می‌یابد:

  • عصب عضلانی پوستی:

از ریشه های عصبی C5-C7 منشأ می گیرد و عضلات بالای بازو را هم در شانه و هم در آرنج خم می کند.

  • عصب زیر بغل:

از ریشه های عصبی C5 و C6 سرچشمه می گیرد. به چرخش شانه کمک می کند و بازو را قادر می سازد تا از بدن بلند شود.

  • عصب مدیان:

از ریشه های عصبی C6-T1 شروع می شود و حرکت در ساعد و قسمت هایی از دست را امکان پذیر می کند.

  • عصب شعاعی:

از ریشه های عصبی C5-T1 شروع می شود و عضلات مختلف بازو، آرنج، ساعد و دست را کنترل می کند.

  • عصب اولنار:

ریشه در C8-T1 دارد و امکان کنترل حرکتی ظریف انگشتان را فراهم می کند.

آسیب شبکه بازویی چیست؟

شبکه بازویی می تواند به طرق مختلف آسیب ببیند. از فشار، استرس یا کشیده شدن بیش از حد. اعصاب همچنین ممکن است در اثر سرطان یا پرتودرمانی بریده یا آسیب ببینند. گاهی اوقات آسیب های شبکه بازویی در هنگام تولد برای نوزادان اتفاق می افتد.

آسیب های شبکه بازویی تمام یا قسمت هایی از ارتباط بین نخاع و بازو، مچ و دست را قطع می کند. این ممکن است به این معنی باشد که شما نمی توانید از بازو یا دست خود استفاده کنید. اغلب، آسیب های شبکه بازویی نیز منجر به از دست دادن کامل حس در ناحیه می شود.

شدت آسیب شبکه بازویی بسته به بخشی از عصب آسیب دیده و میزان آسیب متفاوت است. در برخی افراد، عملکرد و احساس به حالت عادی برمی گردد، در حالی که برخی دیگر ممکن است ناتوانی های مادام العمر داشته باشند زیرا نمی توانند بخشی از بازوی خود را استفاده کنند یا احساس کنند.

انواع آسیب های شبکه بازویی

آسیب های شبکه بازویی بر اساس نحوه آسیب اعصاب و شدت آسیب طبقه بندی می شوند.

نوروپراکسی شبکه بازویی (کشش)

هنگامی که اعصاب تا حد آسیب کشیده می شوند، به آن نوروپراکسی می گویند. دو راه اصلی برای این آسیب وجود دارد: فشرده سازی و کشش. در آسیب فشاری، ریشه عصبی شبکه بازویی معمولاً با چرخش سر فشرده می شود. نوروپراکسی فشاری شایع ترین شکل است و عموماً در افراد مسن رخ می دهد.

نوروپراکسی کششی زمانی رخ می دهد که عصب معمولاً به سمت پایین کشیده می شود. این آسیب کمتر از نوروپراکسی فشاری است، اما در بین نوجوانان و بزرگسالان جوان شایع تر است.

بسته به اینکه علامت اصلی آن احساس سوزش باشد، اغلب به این نوع آسیب‌ها به عنوان «سوخت‌کننده» یا «گزنده» شبکه بازویی گفته می‌شود. آنها همچنین می توانند مانند یک شوک الکتریکی احساس کنند.

پارگی شبکه بازویی

در پارگی شبکه بازویی، کشش شدید باعث پارگی عصب، به طور جزئی یا کامل می شود. این آسیب جدی تر از نوروپراکسی است. پارگی می تواند باعث ضعف در شانه، بازو یا دست شود و حتی می تواند برخی از ماهیچه ها را غیرقابل استفاده کند. این آسیب ها همچنین می تواند با درد شدید همراه باشد.

بسته به شدت و محل پارگی، این آسیب ها اغلب با درمان‌های غیرجراحی قابل ترمیم هستند.

نوروما شبکه بازویی

گاهی اوقات هنگامی که بافت عصبی آسیب می‌بیند، مانند بریدگی در حین جراحی، بافت اسکار ایجاد می‌شود که عصب تلاش می‌کند خود را ترمیم کند. این بافت اسکار نوروم نامیده می شود و ممکن است منجر به گره دردناکی در یکی از اعصاب شبکه بازویی شود.

درمان نوروم شبکه بازویی شامل برداشتن بافت عصبی اسکار با جراحی است. سپس جراح عصب را می‌بندد یا آن را به عصب دیگری متصل می‌کند تا از ایجاد نورومای دیگر جلوگیری کند.

نوریت بازویی

نوریت بازویی که به آن سندرم Parsonage Turner نیز می‌گویند، یک اختلال نادر و پیشرونده در اعصاب شبکه بازویی است. این سندرم باعث درد ناگهانی و شدید شانه و بازو می شود و از درد به ضعف، از دست دادن عضلات و حتی از دست دادن حس تبدیل می شود. این سندرم معمولاً شانه و بازو را درگیر می کند، اما می تواند پاها و دیافراگم را نیز درگیر کند. علت نوریت بازویی ناشناخته است، اما می تواند به یک پاسخ خود ایمنی ناشی از عفونت، آسیب، زایمان یا عوامل دیگر مربوط باشد.

برداشتن شبکه بازویی

خراش شبکه بازویی زمانی اتفاق می افتد که ریشه عصب به طور کامل از نخاع جدا شود. این آسیب معمولاً در اثر ضربه، مانند تصادف اتومبیل یا موتور سیکلت ایجاد می شود. شدیدتر از پارگی، بیرون زدگی اغلب باعث درد شدید می شود. از آنجایی که اتصال مجدد ریشه به نخاع دشوار و معمولاً غیرممکن است، بریدگی می تواند منجر به ضعف دائمی، فلج و از دست دادن احساس شود.

علل آسیب شبکه بازویی

آسیب های شبکه بازویی دلایل مختلفی دارد، از جمله:

ترومای بلانت: مانند سقوط یا تصادفات وسایل نقلیه موتوری.

آسیب های ورزشی: به ویژه در اثر ورزش های تماسی مانند فوتبال.

ترومای پزشکی: عصب در طی یک عمل جراحی بریده می شود یا در اثر تزریق یا قرار گرفتن بدن در حین جراحی آسیب می بیند.

سرطان: تومور به شبکه بازویی حمله می کند.

پرتودرمانی: پرتودرمانی در ناحیه به اعصاب آسیب می رساند.

علائم آسیب شبکه بازویی

علائم بستگی به این دارد که آسیب ها در کجا در طول شبکه بازویی رخ می دهد و شدت آنها چقدر است. صدمات به اعصابی که ریشه در بالای نخاع، در گردن دارند، شانه را تحت تأثیر قرار می دهند. اگر اعصابی که از شبکه بازویی پایین‌تر منشا می‌گیرند آسیب ببینند، بازو، مچ دست و دست تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

علائم شایع آسیب شبکه بازویی عبارتند از:

  • بی حسی یا از دست دادن احساس در دست یا بازو.
  • ناتوانی در کنترل یا حرکت دادن شانه، بازو، مچ دست یا دست.
  • بازویی که لنگی آویزان است.
  • سوزش یا درد شدید و ناگهانی در شانه یا بازو.

درد آسیب شبکه بازویی بسته به نوع و وسعت آسیب می تواند خفیف تا شدید و موقت تا مزمن باشد. به عنوان مثال، یک عصب کشیده ساده ممکن است برای یک هفته یا بیشتر صدمه ببیند، اما یک عصب پاره شده می تواند باعث درد جدی و طولانی مدت شود که ممکن است به فیزیوتراپی و احتمالاً درمان غیر جراحی نیاز داشته باشد.

آسیب های شبکه بازویی چگونه تشخیص داده می شود؟

یک پزشک متخصص، دست و بازو را معاینه می کند و از نظر حس و عملکرد آزمایش می کند تا به تشخیص آسیب شبکه بازویی کمک کند.

اینها آزمایشات تشخیصی دیگری هستند که اغلب مورد استفاده قرار می گیرند:

  • عکسبرداری با اشعه ایکس از ناحیه گردن و شانه برای شناسایی شکستگی ها یا آسیب های دیگر به استخوان و بافت های متراکم اطراف اعصاب شبکه بازویی.
  • آزمایش‌های تصویربرداری، مانند ام‌آر‌آی یا سی‌تی اسکن، که در طی آن ممکن است رنگ کنتراست برای نشان دادن آسیب به اعصاب شبکه بازویی تزریق شود.
  • آزمایش‌هایی که از الکترودهای سوزنی برای تعیین عملکرد عصبی و فعالیت الکتریکی استفاده می‌کنند، از جمله مطالعه هدایت عصبی و الکترومیوگرام .

این آزمایشات ممکن است هر چند هفته یا چند ماه یکبار تکرار شود تا به پزشک شما اجازه دهد تا پیشرفت شما را تحت نظر داشته باشد

درمان آسیب شبکه بازویی در کلینیک پروفسور سیروس مومن زاده

پروفسور سیروس مومن زاده در انواع آسیب‌های شبکه بازویی، از آسیب‌های هنگام تولد تا عوارض پرتودرمانی، به خوبی آشنا هستند. از یک رویکرد کل نگر استفاده می کنند و یک برنامه درمانی فردی مانند لیزر درمانی، اوزون تراپی، انواع بلاک های تشخیصی، رادیوفرکوئنسی و ... برای هر بیمار ایجاد می کنند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا