مزایای اوزون درمانی

اوزون تراپی، تزریق حالت مایع یا گازیِ فرم واکنش‌پذیرتر و فعال‌تر اکسیژن یعنی اوزون (O3) به بدن برای ایجاد اثرات درمانی است. در میان پزشکان، بحث‌های بسیاری درباره اثربخشی این روش درمانی وجود دارد، بااین‌حال اوزون تراپی به‌عنوان روشی ایمن و با حداقل عوارض، شناخته می‌شود.

گاز اوزون، از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است که در لایه‌های بالایی اتمسفر وجود داشته و به‌طور طبیعی از زمین در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید مراقبت می‌کند. با‌این‌حال در لایه‌های پایین‌تر جو، وجود گاز اوزون، به‌عنوان یک آلودگی مضر، برای انسان شناخته می‌شود. گاز اوزون، هنگامی‌که از طریق استنشاق وارد بدن شود، باعث تحریک ریه و گلو، سرفه و تشدید علائم آسم می‌شود. مواجه طولانی‌مدت با گاز اوزون، می‌تواند به آسیب شدید ریه‌ها منجر شده و کشنده باشد.برخی از تحقیقات از اثرات مثبت اوزون تراپی، در افزایش قدرت سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت‌ها، کمک به کاهش درد ناشی از آرتروز و عوارض ناشی از آن و همچنین کمک به درمان تعداد دیگری از بیماری‌ها و شرایط، خبر می‌دهند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 اوزون تراپی در درمان عارضه‌های زیر گزارش شده است:

  • آنفلوانزا یا سرماخوردگی حاد
  • سندرم خستگی مزمن
  • بیماری شریان محیطی
  • دمانس و بیماری عروق مغزی
  • روماتیسم
  • فتق دیسک
  • فیبرومیالژی
  • بیماری لایم
  • اوزون تراپی به تنهایی یا در کنار پرولوتراپی برای درمان عارضه‌های اسکلتی ـ عضلانی مختلفی مانند درد شانه ، درد زانو و درد کمر به کار برده می‌شود.

 

روش عمل اوزون‌درمانی

پس از انتخاب مناسب بیمار، برای تبادل نظر با وی و برخی بررسی‌های زیربنایی، روزی برای حضور بیمار در بیمارستان تعیین می‌شود.
بیمار به اتاق عمل مجهز به دستگاه سی ـ آرم (فلوئوروسکوپی: یک روش تصویربرداری با اشعه ایکس که در آن تصویرهای زنده گرفته می‌شود) برده می‌شود. تمام اقدامات احتیاطی در خصوص ضد عفونی کردن مدّنظر قرار می‌گیرد. سپس بیمار به شکم می‌خوابد و دیسک(های) مشکل دار مشخص می‌شود. تزریق برای ایجاد بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و سپس سوزن دیسکوگرافی وارد دیسک می‌گردد. توجه داشته باشید که این عمل دردناک نیست و تمام بیماران به خوبی آن را تحمل، و در طول انجام فرایند با ما صحبت می‌کنند.

پس از آن که به کمک تصاویر سی ـ آرم (قابل مشاهده توسط بیماران)، سوزن در جای مناسب قرار گرفت، عامل مخالف (ماده حاجب نسبت به اشعه) برای مشاهده معماری دیسک تزریق می‌شود. به این کار دیسکوگرام می‌گویند.
مجدداً داروی بی‌حسی به داخل دیسک تزریق می‌شود و پس از یک دقیقه، گاز مخلوط اکسیژن و اوزون گرفته شده از دستگاه مولد اوزون، داخل دیسک تزریق می‌شود و سرانجام سوزن بیرون آورده می‌شود.

روش اوزون تراپی کمر درد و گردن درد در مقایسه با جراحی هم برای بیمار و هم برای پزشک، خطر بسیار کمتری دارد، اقتصادی‌تر است و زمان بسیار کوتاه‌تری می‌برد. بنابراین در هزینه و زمان صرفه‌جویی می‌شود و بسیاری از عارضه‌های ناشی از جراحی و بیهوشی عمومی پیش نمی‌آیند.اوزون تراپی باعث بهبودی آسیب دیدگی های مزمن، بازسازی مفاصل و… می شود.

 

مزایای اوزون تراپی عبارت است از:

  1. اوزون تراپی از طریق افزایش آزادسازی فاکتورهای رشد از ترمیم بافت حمایت می‌کند.
  2. اوزون درمانی عامل‌های از بین برنده رادیکال آزاد از قبیل گلوتاتیون پراکسیداز، کاتالاز و سوپراکسید دیسموتاز را افزایش می‌دهد.
  3. اوزون تراپی از سیستم ایمنی بدن حمایت و آن را تنظیم می‌کند.
  4. اوزون تراپی اکسیژن‌رسانی به سلولها را از طریق تحریک متابولیسم اکسیژن بهبود می‌دهد.
  5. اوزون درمانی تولید انرژی سلولی به صورت نوعی از ATP را افزایش می‌دهد.
  6. اوزون تراپی گردش خون را بهبود و ویسکوزیته خون را کاهش می‌دهد.
  7. اوزون درمانی انسجام غشای RBC را از طریق فعال کردن مسیر پنتوز حفظ می‌کند.
  8. اوزون درمانی التهاب مزمن را کاهش می‌دهد.
  9. اوزون تراپی سیستم محافظ عصبی را فعال می‌کند.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا