مدیریت و تسکین کمردرد التهابی

کمردرد فوق‌العاده رایج است، تخمین‌های بسیاری بیان می‌کنند که هر بزرگسال حداقل یک بار در زندگی خود به دنبال نوعی مراقبت پزشکی برای کمردرد است. اما تفاوت زیادی بین کمردرد مکانیکی و التهابی وجود دارد.

یافتن تسکین از کمردرد التهابی می تواند غیر منطقی باشد. حرکت به آن کمک می کند در حالی که استراحت آن را بدتر می کند. و برای برخی، کمردرد التهابی چیزی است که باید تا آخر عمر با آن مبارزه کنند. خوشبختانه، گزینه های مدیریت و درمان موثری در دسترس است.

کمردرد التهابی در مقابل کمردرد مکانیکی

کمردرد برای پزشکان چیز جدیدی نیست. یک مطالعه تخمین زد که حدود 20٪ از جمعیت از درد مزمن رنج می برند. و اکثریت از این دردهای مزمن به کمردرد مربوط می شود. به طور خاص، کمر یا ستون فقرات کمری.

کمردرد مزمن دو علت عمده دارد: مکانیکی و التهابی. تا زمانی که ندانید به دنبال چه هستید، تشخیص تفاوت بین این دو برای شما سخت خواهد بود. خوشبختانه، آنها ویژگی های کمی متفاوتی دارند که می تواند به شما بگوید کدام یک است، و بنابراین به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چگونه با درمان یا مدیریت ادامه دهید.

کمر درد التهابی

کمردرد ناشی از التهاب به طور کلی به شرح زیر است:

  • نداشتن علت مشخص
  • با سفتی مشخص می شود، به خصوص برای حدود نیم ساعت در صبح.
  • با فعالیت، کشش، ورزش کاهش می یابد.
  • در نیمه دوم شب در بدترین حالت خود قرار دارد.
  • اغلب با درد در یک یا هر دو باسن همراه است.

کمر درد مکانیکی

این نوع کمردرد به طور کلی به شرح زیر است:

  • دردی که با فعالیت، کشش یا ورزش بدتر می شود.
  • دردی که با استراحت کاهش می یابد.
  • با سفتی در صبح یا بعد از استراحت همراه نیست.
  • دردی که ثابت نیست، اما می تواند برای دوره های کوتاه بدتر شود.
  • با درد در باسن همراه نیست.

ممکن است بشنوید که مردم از کمردرد به عنوان التهابی و غیر التهابی یاد می کنند. این در اصل مشابه گفتن مکانیکی و التهابی است. کمردرد مکانیکی یا غیر التهابی معمولاً علتی مرتبط با مکانیک کمر دارد و اغلب در نتیجه آسیب یا ضربه است.

دلیل کمردرد غیر التهابی نباید ناگهانی باشد. به عنوان مثال، در مواردی که وضعیت نامناسب بدن منجر به کمردرد می شود، این حالت غیر التهابی در نظر گرفته می شود.

علاوه بر این، کمردرد غیر التهابی ممکن است با التهاب در پشت به عنوان یک واکنش طبیعی به آسیب همراه باشد. اما این التهاب دلیل کمردرد نیست. کمردرد غیر التهابی اغلب می تواند به طور موثر با درمان های محافظه کارانه مانند  رفع فشار ستون فقرات کایروپراکتیک درمان شود .

هنگامی که  التهاب علت کمردرد باشد، کمردرد التهابی در نظر گرفته می شود . زیرمجموعه بسیار کوچک تری از جمعیت کمردرد التهابی دارند و چند دلیل برای آن وجود دارد که در بخش زیر به آنها خواهیم پرداخت.

چه بیماری های خود ایمنی باعث کمردرد می شوند

وقتی بدن به اشتباه شروع به حمله به قسمت‌هایی از بدن می‌کند، به عنوان یک بیماری خودایمنی در نظر گرفته می‌شود. درد مزمن گردن و کمر می تواند ناشی از این بیماری های خود ایمنی باشد:

روماتیسم مفصلی

بیماری که در آن سیستم ایمنی به مفاصل سرتاسر بدن حمله می کند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

نوعی آرتریت نادر که بر ستون فقرات تأثیر می گذارد. در مردان شیوع بیشتری دارد و معمولاً در اوایل بزرگسالی شروع می شود.

اسکلروز چندگانه

ام اس یک بیماری جدی است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به رشته های عصبی حمله می کند. ام اس می تواند منجر به کمردرد و گردن درد شود.

آرتریت پسوریاتیک

نوعی آرتریت که با لکه های قرمز، خشک و خارش پوست همراه با درد و التهاب مفاصل مشخص می شود.

برخی دیگر از مسائلی که ممکن است گردن یا کمر را تحت تاثیر قرار دهند، اما لزوماً ناشی از التهاب نیستند، عبارتند از اسپوندیلوز گردنی و استئوآرتریت که معمولاً ناشی از پیری طبیعی است

درمان کمردرد التهابی

با پزشک خود صحبت کنید

اگر فکر می کنید به هر نوع کمردرد التهابی مبتلا هستید، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. معمولاً کمردرد التهابی توسط پزشکان عمومی به‌عنوان کمردرد مکانیکی تشخیص داده می‌شود. اما، برای مواردی مانند اسپوندیلیت انکیلوزان (AS)، هر چه مدت طولانی‌تری بدون درمان مناسب ادامه دهید، احتمال بروز علائم شدید بیشتر می‌شود.

همچنین باید فوراً به متخصص دردشناسی و طب درد مراجعه کنید تا یک برنامه مدیریت موثر برای این بیماری مزمن شروع کنید.

بسیاری از مردم در ابتدا با مصرف داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و فعال ماندن احساس آرامش می کنند.

اگر کمردرد مداوم دارید که به درمان های محافظه کارانه پاسخ نمی دهد، برای رزرو قرار ملاقات از طریق شماره های زیر با ما در تماس باشید:

09198172104 و 09338866615 و 88460605-021  و 88449335-021

یا از طریق سامانه ی TeleVisit مشاوره آنلاین با پروفسور مومن زاده داشته باشید.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

کمردرد التهابی در شب

یکی از بدترین چیزها در مورد کمردرد التهابی این است که چگونه به نظر می رسد که در شب بدتر می شود. این به این دلیل است که نشانگرهای التهابی اجازه دارند زمانی که شما در حال حرکت نیستید، ته نشین شوند. بسیاری از مردم متوجه می شوند که شب ها از کمردرد التهابی بیدار می شوند. خوشبختانه، چند کار ساده وجود دارد که می توانید برای کمک به خواب بهتر انجام دهید.

حرکات کششی قبل و بعد از خواب

انجام حرکات کششی هم درست قبل از رفتن به رختخواب و هم بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب می تواند به کاهش درد در طول شب کمک کند. همچنین می تواند به شما کمک کند روز خود را بدون درد و سفتی رایج در کمردرد التهابی شروع کنید.

مراقب داروهای خود باشید

برخی از مطالعات نشان می دهد که کورتیکواستروئیدها ممکن است با بی خوابی مرتبط باشند . اگر در حال حاضر اینها را مصرف می کنید، می تواند یکی از دلایلی باشد که چرا خواب کافی ندارید. همچنین ممکن است سعی کنید داروهای NSAID را درست قبل از خواب مصرف کنید تا در طول شب تسکین پیدا کنید.

بالش و تشک خود را بررسی کنید

اگر در حالتی می خوابید که ستون فقرات خود در یک راستا قرار ندارد، ممکن است مشکل شما را تشدید کند. معمولاً تشک خیلی نرم یا بالش خیلی بزرگ مقصر است. اگر به پهلو می خوابید، سعی کنید یک بالش بین پاهای خود قرار دهید تا ستون فقرات کمری در هنگام خواب صاف بماند.

تمرینات التهابی کمردرد

چندین تمرین التهابی کمردرد و نکات کلی وجود دارد که باید با پزشک خود در میان بگذارید. بسیاری از بیماران AS دریافتند که ورزش و کشش برای تسکین ضروری است.

نتیجه‌گیری

کمردرد التهابی دلایل بالقوه زیادی دارد. اسپوندیلیت آنکیلوزان یکی از دلایل اصلی این بیماری برای بزرگسالان زیر 45 سال است.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تخصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی
  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • فیزیوتراپی
  • تزریق اپیدورال
  •  تریگرپوینت تراپی
  • RF یا رادیوفرکوانسی

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا