علت قفل شدن مفصل زانو

هنگامی‌که شما قادر نباشید زانوی خود را خم یا راست کنید به این حالت قفل شدن زانو گفته می‌شود. ممکن است احساس کنید که زانوهایتان گیر کرده و نمی‌توانید آن را حرکت دهید بنابراین ممکن است سعی کنید زانو را تکان دهید تا آن را به موقعیت و حالت قبل خود بازگردانید.

 

انواع قفل شدن زانو

قفل شدن واقعی زانو. در قفل شدن حقیقی یا واقعی زانو مانعی مکانیکی مانند استخوان یا غضروف از حرکت مفصل جلوگیری می‌کند. قفل شدن حقیقی زانو می‌‌‌تواند با درد نیز همراه باشد. اما آنچه در این مورد اهمیت دارد این است که زانوی شما به‌راحتی صاف نمی‌شود.. دلایل قفل شدن حقیقی زانو می‌‌‌تواند در هر فرد متفاوت باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌‌‌پردازیم:

  • پارگی مینیسک زانو: مینیسک یک لایه ضخیم غضروفی است که سطح مفصل را می‌‌‌پوشاند. این لایه علاوه بر ضربه‌گیر بودن، باعث حرکت روان مفصل زانو نیز می‌‌‌شود. چنانچه مینیسک دچار پارگی شود، ممکن است تکه‌ای از آن در مفصل گیر کند و باعث قفل‌شدگی زانو شود. پارگی مینیسک اغلب به دلیل چرخیدن روی زانو یا فرسودگی آن رخ می‌‌‌دهد
  • وجود استخوان شکننده در ساختار زانو: گاهی تکه‌ای از استخوان مفصل زانو شکسته می‌‌‌شود و ممکن است در مفصل زانو گیر کند. در نتیجه، در این حالت زانو قفل می‌‌‌کند و نمی‌تواند راحت صاف شود
  • آرتروز زانو: با افزایش سن، احتمال بروز قفل‌شدگی زانو بیشتر می‌‌‌شود در واقع با افزایش سن، غضروف پوشش‌دهنده استخوان زانو دچار فرسودگی می‌‌‌شود. از این رو، این غضروف تکه تکه شده و به‌عنوان یک مانع از حرکت روان مفصل زانو جلوگیری می‌‌‌کند که به‌اصطلاح به این عارضه آرتروز زانو می‌‌‌گویند.

 

قفل شدن کاذب زانو (Pseudo locked knee). در این حالت مانع مکانیکی در مفصل زانو وجود ندارد. معمولا قرار گرفتن در یک وضعیت خاص باعث بروز آن می‌شود. مثلا علت قفل شدن زانو هنگام نشستن می‌تواند مربوط به آن باشد. نشستن‌های طولانی مدت بخصوص در حالت چهار زانو، حرکت مفصل را مختل می‌کند که معمولا پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود. علت قفل شدن زانو می تواند به عوامل زیر مربوط باشد:

     تورموجود مایع بیش از اندازه در درون کپسول مفصل، می تواند حرکت آن را محدود کرده و با دلیل فشار وارده، از خم و راست شدن پا جلوگیری کند.

       التهابالتهاب ساختار های درون و اطراف زانو نیز می تواند حرکت آن را محدود کند. شایع ترین علل این عارضه، آرتروز روماتوئید و نقرس می باشند.

       حرکت نامناسب کشکک زانووجود مشکل در حرکت کشکک زانو بر روی شکاف جلوی زانو می تواند باعث قفل شدن کاذب زانو گردد. این عارضه معمولا بسیار دردناک است.

        سندرم پلیکاعلت سندروم پلیکا ، ایجاد تنش در پلیکای میانی (یک شکاف بر روی بافت سینوویال پوشاننده ی مفصل) بوده و می تواند باعث قفل شدن کاذب زانو گردد.

        آسیب به زانوایجاد هر گونه آسیب به هر یک از ساختار های زانو که بتواند درد شدید ایجاد کند، ممکن است باعث اسپاسم عضلانی شده و منجر به قفل شدن زانو گردد. برای مثال می توان به پیچ خوردگی رباط زانو اشاره کرد.

 

روش‌های درمان قفل شدن زانو

روش‌های درمان قفل شدن زانو متنوع است و بستگی به شدت عارضه دارد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا