درد و آسیب میلوپاتی

میلوپاتی آسیبی است به نخاع به دلیل فشردگی شدید که ممکن است ناشی از تروما، تنگی مادرزادی، بیماری دژنراتیو یا فتق دیسک باشد. طناب نخاعی گروهی از اعصاب است که در داخل ستون فقرات قرار گرفته و تقریباً در تمام طول آن قرار دارد. هنگامی که هر بخشی از نخاع فشرده یا منقبض می شود، علائم ایجاد شده به عنوان میلوپاتی شناخته می شود.

میوپاتی یک اختلال عضلانی است و نباید با میلوپاتی که مربوط به آسیب عصبی در داخل نخاع است اشتباه گرفته شود.

میلوپاتی در مقابل رادیکولوپاتی

میلوپاتی ممکن است گاهی با رادیکولوپاتی همراه باشد . رادیکولوپاتی اصطلاحی است که برای توصیف نیشگون گرفتن ریشه های عصبی در هنگام خروج از نخاع یا عبور از دیسک بین مهره ای به جای فشرده شدن خود طناب (میلوپاتی) استفاده می شود.

انواع میلوپاتی

میلوپاتی می تواند در هر ناحیه ای از ستون فقرات رخ دهد و بسته به اینکه در کجای ستون فقرات ظاهر می شود، نام متفاوتی دارد.

میلوپاتی گردن

میلوپاتی گردن شایع ترین شکل میلوپاتی است. گردن درد یکی از علائم میلوپاتی است، اما همه بیماران آن را تجربه نمی کنند.

میلوپاتی توراسیک

میلوپاتی توراسیک در ناحیه میانی ستون فقرات رخ می دهد. نخاع در این ناحیه معمولاً به دلیل برآمدگی یا فتق دیسک، خار استخوانی یا ضربه به ستون فقرات فشرده می شود.

میلوپاتی کمری

میلوپاتی کمری یک بیماری نادر است زیرا در اکثر افراد نخاع به قسمت بالایی ستون فقرات کمری ختم می شود. با این حال، اگر طناب نخاعی در پایین قرار داشته باشد یا به هم متصل باشد، می تواند تحت تأثیر میلوپاتی کمری قرار گیرد.

علل میلوپاتی

با افزایش سن، التهاب، بیماری آرتریت، خار استخوان و صاف شدن دیسک های ستون فقرات بین مهره ها می تواند بر نخاع و ریشه های عصبی فشار وارد کند. میلوپاتی معمولاً در نتیجه انحطاط تدریجی ستون فقرات (اسپوندیلوز) به آرامی ایجاد می‌شود، اما می‌تواند شکل حاد داشته باشد یا ناشی از تغییر شکل ستون فقرات در بدو تولد باشد.

  • علل شایع میلوپاتی، شرایط دژنراتیو ستون فقرات است، مانند تنگی نخاع ، باریک شدن مسیرهای استخوانی ستون فقرات که از طریق آن طناب نخاعی و ریشه های عصبی حرکت می کنند.
  • فتق دیسک مرکزی همچنین می تواند منجر به فشرده سازی بر روی نخاع شود که منجر به ایجاد میلوپاتی می شود.
  • اختلالات خودایمنی، مانند روماتیسم مفصلی در ستون فقرات، همچنین می تواند منجر به تغییرات دژنراتیو در مهره ها شود که منجر به فشرده سازی نخاع و میلوپاتی می شود.
  • فتق ها، کیست ها، هماتوم ها و تومورهای ستون فقرات، از جمله سرطان استخوان، نیز ممکن است بر نخاع فشار بیاورند و منجر به میلوپاتی شوند.
  • میلوپاتی حاد می تواند به سرعت در نتیجه آسیب ستون فقرات، عفونت ستون فقرات، بیماری التهابی، پرتودرمانی یا اختلالات عصبی ایجاد شود.

در زیر مثالی از اینکه چگونه فتق دیسک ممکن است روی طناب نخاعی فشار بیاورد و منجر به میلوپاتی شود، آورده شده است.

علائم میلوپاتی

هنگامی که نخاع تحت فشار قرار می گیرد یا آسیب می بیند، ممکن است باعث از دست دادن حس، از دست دادن عملکرد و درد یا ناراحتی در ناحیه پایین تر از نقطه فشار شود. علائم میلوپاتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گردن، بازو، ساق یا کمر درد
  • سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف
  • مشکل در مهارت های حرکتی ظریف، مانند نوشتن یا بستن دکمه های پیراهن
  • افزایش رفلکس در اندام ها یا ایجاد رفلکس های غیر طبیعی
  • مشکل در راه رفتن
  • از دست دادن کنترل ادرار یا روده
  • مسائل مربوط به تعادل و هماهنگی

علائم دقیق بستگی به این دارد که میلوپاتی در کجای ستون فقرات وجود دارد. به عنوان مثال، میلوپاتی گردن احتمالاً علائمی در گردن و بازوها دارد.

تشخیص میلوپاتی

علائم میلوپاتی منحصر به این بیماری نیست. پزشک ممکن است آزمایش‌های زیر را برای محدود کردن تشخیص میلوپاتی توصیه کند:

  • اشعه ایکس برای رد سایر مشکلات
  • اسکن MRI برای بررسی دقیق ستون فقرات و کانال نخاعی، که می تواند مناطق تنگی را نشان دهد.
  • میلوگرافی از یک ماده کنتراست و یک فرم بلادرنگ اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی برای آشکارسازی ناهنجاری های نخاع استفاده می کند. گاهی اوقات به جای MRI برای بیمارانی که نمی توانند داخل دستگاه MRI باشند استفاده می شود.
  • تست‌های الکتریکی، مانند الکترومیوگرام یا پتانسیل‌های برانگیخته حسی تنی ، نشان می‌دهند که اعصاب شما چقدر خوب عمل می‌کنند تا حس و توانایی حرکتی را برای دست‌ها و پاهای شما فراهم کنند. این تست‌ها نحوه اتصال تحریک عصبی در دست، بازو، پا یا پا را از طریق نخاع به مغز اندازه‌گیری می‌کنند.

خود تشخیص ممکن است توسط پزشک به روش های مختلف به شما اطلاع داده شود. گاهی اوقات، میلوپاتی در انتهای یک بیماری زمینه ای دیگر اضافه می شود تا نشان دهنده درگیری نخاع باشد. برای مثال، پزشک ممکن است به شما بگوید که تنگی ناحیه گردن همراه با میلوپاتی یا اختلال دیسک قفسه سینه همراه دارید. به طور مشابه، اگر نخاع درگیر نباشد، تشخیص شما ممکن است بدون میلوپاتی باشد، مانند دیسک بین مهره‌ای کمر جابجا شده بدون میلوپاتی.

اگر میلوپاتی عارضه بیماری دیگری باشد، ممکن است پزشک به آن در اصطلاح این بیماری اشاره کند. به عنوان مثال، میلوپاتی دیابتی به این معنی است که نخاع به دلیل دیابت آسیب دیده است. میلوپاتی کارسینوماتوز به این معنی است که نخاع به دلیل کارسینوم آسیب دیده است.

درمان میلوپاتی

درمان میلوپاتی به علل میلوپاتی بستگی دارد. با این حال، در برخی موارد، علت ممکن است غیرقابل برگشت باشد، بنابراین درمان ممکن است فقط تا جایی پیش برود که به شما در تسکین علائم یا کاهش سرعت پیشرفت بیشتر این اختلال کمک کند.

درمان غیر جراحی برای میلوپاتی ممکن است شامل لیزر، فیزیوتراپی و دارو باشد. این درمان ها را می توان برای میلوپاتی خفیف استفاده کرد و با هدف کاهش درد و کمک به بازگشت شما به فعالیت های روزانه انجام می شود.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا