درد بیرون زدگی دیسک گردن

بیرون زدگی دیسک گردن هنگامی بروز می‌کند که یک دیسک ستون فقرات تضعیف شده و به ستون فقرات تجاوز می‌کند. در برخی موارد این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد درد گردن، درد شانه، درد دست و درد پشت شود. آسیب‌دیدگی حاد در ناحیه مورد بحث می‌تواند باعث بیرون زدن دیسک در گردن گردد. ترومای درازمدت مثل حالت ضعیف قرارگیری بدن یا اضافه وزن نیز می‌تواند سبب بیرون زدن دیسک در گردن شود. این ساختارهای ستون فقرات گرایشی به تضعیف در گذر زمان از خود نشان می‌دهند، بنابراین سالخوردگی می‌تواند ریسک بیرون زدن دیسک گردن را افزایش دهد.

انجام برخی ورزش‌ها یا حرکات کششی می‌تواند فشار وارد شده بر ستون فقرات و علایم را کاهش دهد. مردم می‌توانند این ورزش‌ها و حرکات کششی را زیر نظر پزشک متخصص درد شناسی و راهنمایی فیزیوتراپیست‌ها در محیط خانه انجام دهند.

برای کاهش میزان ناراحتی استفاده از داروهای ضد درد نیز می‌تواند مفید باشد. به هر حال، در صورت عدم کارآیی درمان‌های مورد اشاره عمل جراحی یک گزینه دیگر محسوب می‌شود. این مقاله به بحث در مورد علل، علایم و ورزش‌های مربوط به بیرون زدن دیسک گردن می‌پردازد.

علل بیرون زدگی دیسک گردن

ستون فقرات از چندین استخوان با اتصال داخلی تشکیل شده است. این اتصالات مهره‌ها هستند، که از بافت‌های نرم، طناب نخاهی و عصب‌های عبور کرده از ستون فقرات محافظت می‌کنند.

برای حفظ انعطاف‌پذیری آنها یک دیسک متصل مهره‌ها را از هم جدا می‌کند. این دیسک‌های نخاعی از بافت‌های انعطاف پذیر محکم ساخته شده‌اند.

وقتی ستون فقرات خم شده یا چرخش می‌کند، دیسک‌های نخاعی برای حمایت از حرکت و پیشگیری از ایجاد سایش بین استخوان‌ها تغییر می‌کنند.

احتمال لغزش دیسک‌های نخاعی وجود دارد. این امکان در مورد قسمت پایین ستون فقرات بیشتر است. به هر حال، احتمال بروز این اختلال در بخش بالایی ستون فقرات نیز وجود دارد و این می‌تواند به بیرون زدگی در کانال نخاعی منجر شود. در موارد شدیدتر این وضعیت به فتق دیسک می‌انجامد.

فتق و بیرون زدگی اصطلاحاتی هستند که وضعیت دیسک را تشریح می‌کنند. برخی از مردم دیسک برآمده را به تایری تشبیه می‌کنند که صاف است در حالی که فتق دیسک را به تایر از هم پاشیده تشبیه می‌کنند.

هر دیسک دارای یک ماده داخلی نرم به همراه یک لایه خارجی پیرامون خود است که باعث حفظ ساختار دیسک می‌شود.

فتق دیسک هنگامی بروز می‌کند که صدمات وارد شده به لایه بیرونی مزبور باعث می‌شود تا ماده داخلی دیسک به بیرون آن نشت کند. علل برآمدگی یا بیرون زدگی دیسک ترومای ناگهانی یا درازمدت را شامل می‌شود.

داشتن حالات نادرست قرارگیری بدن و بلند کردن وزنه در وضعیت نامناسب مثال‌هایی از مواردی هستند که می‌توانند سبب ترومای درازمدت شوند.

دیگر علل ممکن شامل موارد زیر است:

داشتن اضافه وزن

پیری

داشتن زندگی ساکن و بی‌تحرک

دچار بودن به بیماری دیسک بین مهره‌ای

دیسک‌های ستون فقرات به مرور زمان ضعیف شده و در برابر آسیب دیدگی آسیب‌پذیرتر می‌شوند. این بدان معنی است که پیری ریسک برآمدگی یا فتق دیسک را افزایش می‌دهد. این موضوع به این بستگی دارد که کدام آنها اول دچار تباهی می‌شوند.

اگر تباهی یا انحطاط مورد اشاره ابتدا در نوکلئوس پولپوسوس یا بافت نرم داخلی رخ دهد، دیسک ممکن است هیچ مشکلی نداشته باشد.

به هر جهت، اگر انحطاط مورد اشاره ابتدا در آنولوس فیروسیس، که لایه محیطی خارجی است رخ دهد، نوکلئوس پولپوسوس داخلی ممکن است به داخل کانال مهره‌ای رفته و بر ریشه یک عصب یا طناب نخاعی فشار وارد کند.

علایم بیرون زدگی دیسک گردن

این احتمال وجود دارد که بیرون زدگی دیسک بدون هر علامتی بروز کند. به هر حال در دیگر موارد دیسک بر عصبی در گردن فشار می‌آورد و این می‌تواند سبب موارد زیر شود:

درد گردن، شانه‌ها و پشت

درد در هنگام حرکت

بی‌حسی یا مور مور شانه‌ها، بی‌حسی دست یا بی‌حسی انگشت

کاهش دامنه حرکتی

شدت علایم به میزان فشار وارد آمده بر عصب بستگی دارد. علایم اغلب در طول فعالیت جسمانی افزایش یافته و در طول استراحت کاهش پیدا می‌کنند.

ورزش

در کنار دارو و دیگر تکنیک‌های مدیریت درد، پزشکان ممکن است انجام برخی ورزش‌ها را تجویز کنند. مردم می‌توانند این ورزش‌ها را در محیط خانه خود انجام دهند.

ورزش‌های مربوط به برآمدگی دیسک در گردن تلفیقی از حرکات کششی ملایم و ورزشهای قدرتی عضله هستند.

حرکات کششی گردن می‌تواند به تخفیف درد و فشار در این ناحیه از بدن کمک کند. حرکات کششی گردن معمولاً شامل حرکت آرام سر به سمت عقب، جلو، یا طرفین است.

انجام ورزش‌های قدرتی برای عضلات گردن روش درازمدت‌تری برای کاستن از فشار وارد شده به گردن است. این حرکات همچنین به قدرت‌بخشی دیگر عضلات حمایت کننده از ستون فقرات مثل عضلات شکم کمک می‌کند.

فیزیوتراپیست در عین حال به بهبود حالت قرارگیری بدن و فرم آن در هنگام بلند کردن اشیاء و راه رفتن کمک می‌کند. این کمک می‌تواند شامل ایجاد اطمینان از بابت راست قرار گرفتن پشت در هنگام خم شدن زانوها برای بلند کردن اشیاء از روی زمین است. این کار به کاهش ریسک بروز آسیب‌دیدگی‌های دیگر در آینده کمک می‌کند.

دیگر درمان‌ها

استفاده از برخی داروهای مسکن درد و لیزر نیز می‌تواند برای کاهش ناراحتی گردن، شانه، دست و پشت مفید باشد.

در موارد جدی‌تر، درمان می‌تواند شامل استفاده از تزریقات استروئیدی برای کاهش میزان درد و التهاب باشد.

خلاصه

بیرون زدن دیسک در ناحیه گردن ممکن است هنگامی رخ دهد که یک دیسک ستون فقرات از جای خود بیرون بلغزد. این می‌تواند به فتق دیسک منجر شود که در آن صدمه باعث می‌شود تا مواد داخلی دیسک به بیرون نشت کند. هر دو اختلال می‌توانند سبب ایجاد درد گردن شوند.

لیزر، فیزیوتراپی و ورزش می‌توانند به درمان بیرون زدگی دیسک گردن کمک کنند. این شامل ترکیبی از حرکات کششی ملایم برای گردن و ورزش‌هایی برای قدرت‌بخشی به گردن و عضلات پیرامون آن است.

طیفی از درمان‌های دیگر مثل داروهای ضد درد و عمل جراحی نیز در دسترسند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا