علل و درمان درد ناحیه اوستئوپروز هیپ

استئوپروز شایع ترین بیماری متابولیک استخوان می باشد و با بالارفتن سن جوامع و درصد افراد سالمند شیوع بالاتری یافته است. از عوارض مهم استئوپروز شکستگی استخوان به خصوص در هیپ می باشد.

شکستگی لگن در ناحیه اطراف مفصل ران که به آنها شکستگی هیپ هم میگویند به دسته ای از شکستگی ها اطلاق میشود که در قسمت بالایی استخوان ران یعنی در اطراف محلی که استخوان ران با لگن مفصل میشود بوجود میایند. شکستگی اطراف مفصل ران یا شکستگی هیپ جزء گروه بزرگتر شکستگی های لگن هستند.

 

در این بیماری سر استخوان ران ضعیف می شود و تراکم توده استخوانی خود را از دست می دهد بنابراین در معرض خطر شکستگی خودبخود قرار می گیرد.

این بیماری اغلب در مفصل ران رخ می دهد، اما همچنین می تواند در مفاصل دیگر اندام تحتانی مانند زانو، مچ پا و پا نیز ایجاد شود.

پوکی استخوان گذرا ران بیشتر در مردان جوان یا میانسال (بین 30 تا 60 سالگی) رخ می دهد. همچنین در زنان که در مراحل آخر بارداری (3 ماهه سوم) هستند یا اخیرا زایمان داشته اند نیز دیده شده است.

علل

در حال حاضر هیچ توضیحی واضح برای آنچه که این شرایط را ایجاد می کند وجود ندارد. محققان این بیماری را مطالعه کرده و نظریه های متعددی پیشنهاد داده اند، اما هیچ کدام اثبات نشده اند.

برخی از علل پیشنهاد شده عبارتند از:

  •  انسداد برخی از عروق خونی کوچک که سر ران را تغذیه می کنند
  • تغییرات هورمونی
  • فشارهای مکانیکی غیر طبیعی به استخوان

علایم

  • شروع ناگهانی درد، معمولا در جلوی ران، کشاله ران، سمت خارج ران یا باسن
  • درد که با تحمل وزن تشدید می شود و ممکن است با استراحت کاهش یابد
  • هیچ سابقه ای از حادثه قبلی یا آسیب به ران وجود ندارد که موجب درد شود

حرکت هیپ اندکی محدود میشود: حرکات ملایم معمولا بدون درد است، اما درد با حرکات شدید ران ممکن است شدید باشد

  • درد که به تدریج در طول یک هفته یا ماه افزایش می یابد و ممکن است چنان شدید باشد که ناتوان کننده است
  • لنگش قابل توجه هنگام راه رفتن در حالیکه بیمار  برای محافظت از مفصل و کاهش درد تلاش می کند

معاینه پزشکی

پزشک شما در مورد علائم شما با شما صحبت خواهد کرد و زمانی که آنها برای اولین بار آغاز شد. او ممکن است از شما بپرسد که آیا شما می توانید هر گونه آسیب به لگن خود را به یاد داشته باشید.

در طول معاینه فیزیکی، دکتر شما از شما ممکن است بخواهد پاهای خود را در جهات مختلف حرکت دهید تا بتواند میزان حرکت شما را بررسی کند و سعی کند درد را تکرار نماید. اغلب بیماران مبتلا به پوکی استخوان گذرا  وقتی که خود مفصل هیپ خود را حرکت میدهند (دامنه فعال حرکت) درد بیشتری دارند در مقایسه با زمانی که پزشک با حرکات دست خود  آنها را حرکت می دهد (محدوده حرکتی غیر فعال).

علاوه بر این، درد اغلب تنها در انتهای دامنه حرکتی هیپ، یا هنگام وزن گذاری بدتر می شود. این اختلاف (درد شدید با تحمل وزن، اما حداقل درد با دامنه غیر فعال از حرکت) یکی از سرنخ های تشخیص پوکی استخوان گذرا است.

تشخیص

تشخیص شکستگی های مفصل ران یا هیپ معمولا با استفاده از رادیوگرافی انجام میپذیرد. در غالب اوقات در رادیوگرافی خط شکستگی و قطعات جابجا شده به وضوح دیده میشوند.

گاهی اوقات شکستگی های این ناحیه ممکن است بدون جابجایی و یا ناکامل باشند که در این صورت ممکن است تشخیص آنها در رادیوگرافی ساده بسیار مشکل شود. در این موارد پزشک معالج برای تشخیص ممکن است از دیگر روش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی استفاده کند.

درمان

از آنجایی که پوکی استخوان گذرا به طور خودبخود بهبود می یابد، درمان به کاهش علائم و جلوگیری از هر گونه آسیب به استخوان ها در حالی که آنها  توسط این بیماری ضعیف شده اند محدود میشود.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

 داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است درد و التهاب را از بین ببرند.

محدودیت های وزن گذاری

پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند تا فعالانه وزن گذاری را محدود یا به طور کامل از بین ببرید. با استفاده از یک عصا، یک واکر یا سایر ابزارهای پیاده روی کمک می کند تا فشار بر روی مفصل ران را کاهش دهد و از شکستن استخوان به طور موقت ضعیف شده جلوگیری کند.

فیزیوتراپی

برای کمک به حفظ قدرت و انعطاف پذیری در عضلات اطراف هیپ، پزشک همچنین ممکن است یک سری تمرینات را توصیه کند که شما می توانید با کمتر شدن درد  آن را انجام دهید. تمرینات ورزشی درون  آب ممکن است مفید باشد نه تنها به این دلیل که آنها حرکت را کاهش می دهند بلکه همچنین باعث کاهش فشار وزن روی مفصل هیپ می شوند.

تغذیه

تغذیه مناسب، از جمله ویتامین D و کلسیم، ممکن است به بهبود روند بیماری و بازسازی استخوان کمک کند.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تخصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی

  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • اوزون تراپی
  • فیزیوتراپی
  • تزریق اپیدورال  
  • تریگرپوینت تراپی
  • کمربندهای طبی
  • رفلکسولوژی
  •  RF یا رادیوفرکوانسی

در موارد نادر جراحی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن‌زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با کلینیک پروفسور مؤمن‌زاده تماس بگیرید.

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

 

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا