گردن درد و درمان آن

گردن درد یک شکایت رایج است. ماهیچه های گردن ممکن است به دلیل وضعیت نامناسب تحت فشار قرار گیرند، چه خم شدن روی رایانه یا خم شدن روی میز کار. آرتروز نیز یکی از علل شایع گردن درد است.

به ندرت، گردن درد می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد. اگر گردن درد همراه با بی حسی یا از دست دادن قدرت در بازوها یا دست ها باشد یا اگر درد تیراندازی به شانه یا پایین بازو دارید، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • دردی که اغلب با نگه داشتن سر در یک مکان برای مدت طولانی بدتر می شود، مانند هنگام رانندگی یا کار با کامپیوتر
  • گرفتگی و اسپاسم عضلانی
  • کاهش توانایی حرکت سر
  • سردرد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اکثر دردهای گردن با درمان خانگی به تدریج بهبود می یابند. اگر نه، به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر گردن درد شدید ناشی از جراحت مانند تصادف وسیله نقلیه موتوری، تصادف غواصی یا سقوط است، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

در صورت درد گردن با پزشک تماس بگیرید:

  • شدید است
  • چندین روز بدون تسکین باقی می ماند
  • درد در بازوها یا پاها دارید
  • درد با سردرد، بی حسی، ضعف یا گزگز همراه است

علل

گردن شما انعطاف پذیر است و وزن سر را تحمل می کند، بنابراین می تواند در برابر آسیب ها و شرایطی که باعث درد می شود و حرکت را محدود می کند آسیب پذیر باشد. علل گردن درد عبارتند از:

  • کشیدگی های عضلانی استفاده بیش از حد، مانند خم شدن بیش از حد ساعت ها روی رایانه یا تلفن هوشمند، اغلب باعث کشیدگی عضلات می شود. حتی چیزهای جزئی، مانند مطالعه در رختخواب یا دندان قروچه کردن، می تواند عضلات گردن را تحت فشار قرار دهد.
  • مفاصل فرسوده: مفاصل گردن نیز با افزایش سن فرسوده می شوند. استئوآرتریت باعث از بین رفتن بالشتک ها (غضروف) بین استخوان ها (مهره ها) می شود. سپس بدن شما خارهای استخوانی را تشکیل می دهد که بر حرکت مفصل تأثیر می گذارد و باعث درد می شود.
  • فشرده سازی عصب: فتق دیسک یا خارهای استخوانی در مهره های گردن می تواند بر روی اعصاب منشعب شده از نخاع فشار بیاورد.
  • صدمات: برخوردهای خودکار از عقب اغلب منجر به آسیب شلاقی می شود، که زمانی رخ می دهد که سر به سمت عقب و سپس به جلو حرکت می کند و بافت های نرم گردن را تحت فشار قرار می دهد.
  • بیماری ها: برخی بیماری ها مانند آرتریت روماتوئید، مننژیت یا سرطان می توانند باعث درد گردن شوند.

پیشگیری

بیشتر گردن درد با وضعیت نامناسب همراه با سایش و پارگی مرتبط با افزایش سن همراه است. برای کمک به جلوگیری از درد گردن، سر خود را در مرکز ستون فقرات خود قرار دهید. برخی تغییرات ساده در برنامه روزانه شما ممکن است به شما کمک کند.

سعی کنید:

  • از وضعیت بدنی خوب استفاده کنید

هنگام ایستادن و نشستن، مطمئن شوید که شانه‌هایتان در یک خط مستقیم روی باسن و گوش‌هایتان مستقیماً روی شانه‌هایتان قرار دارند.

  • استراحت های مکرر داشته باشید

اگر مسافت‌های طولانی را طی می‌کنید یا ساعت‌های طولانی با رایانه کار می‌کنید، بلند شوید، حرکت کنید و گردن و شانه‌های خود را دراز کنید.

  • میز، صندلی و کامپیوتر خود را طوری تنظیم کنید که مانیتور در سطح چشم باشد

زانوها باید کمی پایین تر از باسن باشند. از دسته های صندلی خود استفاده کنید.

  • هنگام صحبت از قرار دادن تلفن بین گوش و شانه خودداری کنید.

به جای این کار از هندزفری استفاده کنید.

  • اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید

سیگار کشیدن می تواند شما را در معرض خطر بیشتر ابتلا به گردن درد قرار دهد.

  • از حمل کیف های سنگین با بند روی شانه خودداری کنید.

وزن می تواند به گردن شما فشار بیاورد.

  • در وضعیت خوبی بخوابید

سر و گردن شما باید با بدن شما هم راستا باشد. از یک بالش کوچک زیر گردن خود استفاده کنید. سعی کنید به پشت بخوابید و ران‌هایتان را روی بالش‌ها قرار دهید، که باعث صاف شدن عضلات ستون فقرات شما می‌شود.

درمان

معمولاً گردن درد های خفیف تا ملایم با انجام فعالیت های خود مراقبتی ظرف مدت دو تا سه هفته درمان می شوند.

مهمترین روش ها برای درمان دیسک گردن و گردن درد به شرح زیر هستند:

دارو

پزشک ممکن است از داروهای مسکن قوی تر و نیز داروهای شل کننده عضلات و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای برای کاهش درد بیمار استفاده کند.

حرکات کششی و ورزش

در این حالت از وزنه، قرقره یا یک کیسه هوا برای کشش آرام عضلات گردن استفاده می شود. این روش درمانی می بایست تحت نظارت یک متخصص انجام شود و می تواند مقداری از گردن درد بیمار را کاهش دهد. ورزش برای گردن درد بطور خاص زمانی مناسب است که گردن درد مربوط به وارد شدن آسیب به ریشه عصب باشد.

تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS)

در این روش الکترودها بر روی پوست نزدیک نواحی دردناک قرار گرفته و از طریق آنها پالس های الکتریکی خفیف به پوست داده می شود که می تواند باعث کاهش درد بیمار شود.

تزریق استروئید

پزشک ممکن است از تزریق داروهای کورتیکو استروئید در نزدیک ریشه های عصب، در محل مفاصل فاست که در استخوان های مهره های گردن قرار دارند یا تزریق در عضلات گردن برای کمک به کاهش درد بیمار استفاده کند. علاوه بر این در این حالت می توان داروهای بی حس کننده همچون لیدوکائین را برای کاهش درد بیمار به عضلات گردن تزریق کرد.

فیزیوتراپی

متخصص فیزیوتراپی می تواند وضعیت عضلات گردن شما را با انجام حرکت های ورزش گردن درد اصلاح کند. علاوه بر این در فیزیوتراپی برای درمان گردن درد از گرما و سرما، تحریک الکتریکی و سایر روش های مانند آن برای کاهش درد و پیش گیری از عود مجدد آن استفاده می شود.

جهت اطلاع از پیشرفته ترین روش های درمانی ارائه شده توسط پروفسور سیروس مومن زاده، لطفاً با شماره های زیر تماس بگیرید:

02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

 

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا