تفاوت بین رادیکولوپاتی، رادیکولیت و رادیکولار مربوط به درد عصبی

هنگامی که شما نیاز به درک بهتر تشخیص ستون فقرات خود دارید، توانایی تمایز بین عبارات کلیدی می تواند تفاوت زیادی در درک اینکه چرا یک دوره درمانی توصیه می شود و دیگری توصیه نمی شود ایجاد کند. اصطلاحاتی که کمردرد و شرایط مرتبط با آن را توصیف می‌کنند، متفاوت هستند و ممکن است شامل سیاتیک، نوریت، رادیکولیت، رادیکولوپاتی، نوروپاتی، درد ارجاعی یا درد تشعشع شوند.

یک چیز مسلم است: همه آنها به نوعی با سیستم عصبی ارتباط دارند.

علل درد ستون فقرات

کمردرد اغلب به دلیل وضعیت بدنی نامناسب و وضعیت بافت نرم شما است، به این معنی که داشتن یک زندگی بی تحرک ممکن است دلیل درد کمر شما باشد. حتی اگر به طور منظم ورزش می‌کنید، انتخاب‌های حرکتی که در طول روز انجام می‌دهید می‌تواند نحوه کار عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و فاسیا را مختل کند تا بدن شما را در یک راستا نگه دارد.

وضعیت بدن و وضعیت بافت نرم نیز نقش مهمی در پیشگیری از آسیب هنگام ورزش یا سایر فعالیت های بدنی ایفا می کند.

و سپس صدمات و شرایط ساختارهای خود ستون فقرات وجود دارد. این دردها شامل استخوان‌ها، دیسک‌ها و اعصاب می‌شود و عموماً جدی‌تر از دردهای مربوط به وضعیت بدنی و بافت نرم هستند. بسته به تشخیص، مشکلات ساختاری ممکن است علائم مربوط به فشردگی عصب، تحریک یا التهاب را ایجاد کند.

رابطه ستون فقرات با سیستم عصبی

ستون فقرات و سیستم عصبی رابطه بسیار نزدیکی دارند. طناب نخاعی که یکی از دو ساختار تشکیل دهنده سیستم عصبی مرکزی است، در داخل ستون فقرات در ناحیه ای به نام کانال نخاعی قرار دارد. کانال نخاعی و طناب به صورت عمودی در مرکز ستون قرار دارند. نخاع به محل اتصال ستون مهره های سینه ای و کمری ختم می شود.

سیستم عصبی محیطی از تمام اعصاب دیگر بدن تشکیل شده است. اعصاب محیطی به سمت اندام‌ها گسترش می‌یابند و آن‌ها را با قابلیت‌های حسی و حرکتی مجهز می‌کنند.

ریشه های عصبی از کانال نخاع خارج می شوند و بخشی از سیستم عصبی محیطی هستند. سپس ریشه عصب نخاعی از طریق سوراخی در کنار ستون فقرات به نام فورامن از ستون فقرات خارج می شود.

این انشعاب اعصاب از طناب نخاعی و خروج بعدی آنها از سوراخ در هر سطحی از ستون فقرات رخ می دهد. از آنجایی که آناتومی عصب توسط پزشک دردشناس به خوبی شناخته شده است، این طرح یک الگوی تکرارپذیر ارائه می دهد که به پزشکان اجازه می دهد تا علائم پا و کمر بیماران خود را آزمایش کنند و آنها را به سطح ستون فقرات که از آن منشا می گیرند، ردیابی کنند. این یک بخش کلیدی از فرآیند تشخیصی برای تعدادی از بیماری های ستون فقرات است

همه اینها نقطه شروعی برای درک منطقه تحت تأثیر پرونده شما است. از آنجا، می توانید علل و ویژگی های متمایز را در نظر بگیرید، که ممکن است به شما کمک کند تا مناسب ترین تصمیمات درمانی را برای خود اتخاذ کنید.

اصطلاحاتی که درد عصبی را توصیف می کنند

بسیاری از اصطلاحات پزشکی مختلف وجود دارد که ممکن است هنگام تشخیص ستون فقرات خود یا طی مراحل درمان بشنوید. بسیاری از آنها شبیه به هم هستند.

رادیکولوپاتی

رادیکولوپاتی یک اصطلاح کلی است که هر فرآیند بیماری را که بر ریشه عصب نخاعی تأثیر می گذارد، توصیف می کند. اگر پزشک متخصص به شما اطلاع دهد که درد شما به دلیل رادیکولوپاتی است، ممکن است تعدادی تشخیص خاص، علائم بالینی و علائم به عنوان بخشی از توضیحات درج شود.

علل شایع رادیکولوپاتی عبارتند از فتق دیسک و تنگی نخاعی، در حالی که علل کمتر شایع ممکن است شامل کیست سینوویال یا تومور باشد که بر ریشه عصب فشار می آورد. رادیکولوپاتی ممکن است در گردن، کمر، یا به ندرت در ناحیه قفسه سینه رخ دهد.

اغلب، رادیکولوپاتی با نوعی فشرده سازی ریشه عصبی نخاعی ایجاد می شود. به عنوان مثال، مواد اکسترود شده از فتق دیسک ممکن است بر روی یک ریشه عصبی نخاعی در نزدیکی فرود آمده و بر آن فشار وارد کند. این تمایل به ایجاد علائم مرتبط با رادیکولوپاتی، از جمله درد، بی‌حسی، ضعف، یا احساسات الکتریکی که در اندام پایین می‌رود، می‌شود.

در حالی که ریشه عصب نخاعی ساختاری است که در موارد رادیکولوپاتی فشرده یا تحریک می شود، اغلب علائم در جای دیگری احساس می شود. به طور خاص، درد و احساسات غیر طبیعی معمولاً در طول مسیر شاخه هایی که از ریشه عصب نخاعی آسیب دیده ناشی می شوند، احساس می شود. این دلیل علائم تجربه شده در اندام است.

ممکن است تعجب کنید که چرا علائم شما در یک اندام احساس می شود اما نه هر دو. یک مثال ممکن است درد، ضعف و بی حسی باشد که فقط در یک پا وجود دارد.

در حالی که یک ریشه عصبی نخاعی در دو طرف ستون قرار دارد، آسیب، تروما یا مشکلات ناشی از انحطاط به یک اندازه بر اینها تأثیر نمی گذارد. تغییرات دژنراتیو که اغلب "ساییدگی و پارگی" نامیده می شود، معمولاً به شکل نامتقارن رخ می دهد. این شبیه به خودرویی است که در آن تایرها ممکن است بدون هیچ دلیل واضحی با نرخ های متفاوت فرسوده شوند.

محل آسیب دیدگی نیز نقش دارد. با استفاده مجدد از مثال فتق دیسک، ماده ای که از مرکز ساختار دیسک خارج می شود تمایل به حرکت در یک جهت دارد، اما نه هر دو. در این حالت، علائم احتمالاً فقط در سمتی که ریشه عصبی توسط مواد دیسک تماس می‌گیرد، مشاهده می‌شود.

تشعشع یا درد ارجاعی

درد تشعشع کننده مسیر یکی از اعصاب حسی محیطی را دنبال می کند که اعصابی هستند که اطلاعاتی در مورد چیزهایی که احساس می کنید مانند گرما، سرما، درد و مواردی از این قبیل را حمل می کنند. شایع ترین علت درد تشعشع، برخورد (با نام مستعار فشرده سازی) ریشه عصبی نخاعی است.

در مقابل، درد ارجاعی در بخشی از بدن که از منبع واقعی دور است (که معمولاً یک عضو است) تجربه می‌شود. ممکن است به دلیل نقاط ماشه‌ای میوفاشیال یا فعالیت احشایی باشد، مانند مثال حمله قلبی.

شاید شناخته شده ترین مثال درد ارجاعی، درد در فک یا بازوی فردی باشد که دچار حمله قلبی شده است.

سایر تفاوت‌های بین درد تشعشعی و ارجاعی:

درد ارجاعی معمولاً احساس می‌شود، در حالی که درد تشعشعی ماهیت بیشتری دارد. و درد ارجاعی نسبت به درد تشعشع به منبع خود نزدیکتر است.

رادیکولیت

رادیکولیت اصطلاحی است که گاهی اوقات برای توصیف دقیق تر رادیکولوپاتی استفاده می شود. تمایز در این است که چه چیزی باعث ایجاد رادیکولوپاتی می شود.

کلمه رادیکولیت به ریشه عصبی نخاعی اشاره دارد که به جای فشرده شدن یا تحریک شدن، ملتهب است. پسوند -itis به التهاب اشاره دارد. پیشوند radicu- به ریشه عصب نخاعی اشاره دارد. بنابراین رادیکولیت به التهاب ریشه عصب نخاعی اشاره دارد.

رادیکولیت به طور کلی با اکثر موارد رادیکولوپاتی در غیر فشاری بودن آن متفاوت است.

نویسندگان مطالعه‌ای که در سال 2007 در مجله Brain Research منتشر شد، می‌گویند در حالی که عوامل مکانیکی در ایجاد درد ناشی از فتق دیسک نقش دارند، خود ماده دیسک که اغلب با ریشه عصب نخاعی تماس پیدا می‌کند، التهابی است. به طور خاص، آنها می گویند که هسته پالپوزوس (ماده نرم و ژله مانندی که در مرکز دیسک بین مهره ای وجود دارد و به دیسک قدرت جذب شوک می دهد) یک پاسخ التهابی در بدن ایجاد می کند.

نویسندگان همچنین اظهار می‌کنند که گاهی اوقات جراحی دیسک به منظور «تخلیه ریشه» همیشه اثر مطلوب را ندارد و به این احتمال اشاره می‌کند که جزء شیمیایی مسئول درد و سایر علائم است.

درد رادیکولار

درد رادیکولار یکی از علائم رادیکولوپاتی است. درد رادیکولار شامل دردی است که از ریشه عصب نخاعی یا قسمتی از آن یا تمام طول آن به انتهای انتهایی تابش می کند.

بسیاری از مردم اصطلاحات رادیکولار درد و رادیکولوپاتی را اشتباه می گیرند. باز هم، درد رادیکولار یک علامت است، به این معنی که آن چیزی است که شما احساس می کنید، در حالی که رادیکولوپاتی یک فرآیند بیماری است - یعنی چیزی است که در بدن شما اتفاق می افتد.

رادیکولوپاتی باعث درد رادیکولار می شود. اما درد رادیکولار طیف کامل علائم رادیکولوپاتی را نشان نمی دهد.

علائم رادیکولوپاتی همچنین شامل بی حسی، ضعف، یا احساسات الکتریکی مانند سوزن سوزن، سوزش یا شوک است که به سمت پایین یک اندام حرکت می کند.

نوروپاتی

نوروپاتی یک اصطلاح گسترده دیگر است. به هر گونه اختلال عملکرد یا بیماری که بر اعصاب تأثیر می گذارد اشاره دارد. معمولاً بر اساس علت، مانند نوروپاتی دیابتی، یا محل طبقه بندی می شود.

نوروپاتی می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد، از جمله اعصاب محیطی، اعصاب خودمختار (که اعصابی هستند که به اندام ها خدمت می کنند)، یا اعصابی که در داخل جمجمه قرار دارند و به چشم ها، گوش ها و غیره شما خدمت می کنند. یک مثال شناخته شده از نوروپاتی محیطی سندرم تونل کارپال است.

یکی از بیماری های ستون فقرات که به عنوان عامل نوروپاتی محیطی شناخته شده است، تنگی نخاعی است. در این شرایط، تغییرات در روزنه ها که اثر باریک کنندگی بر روی این فضا دارد، اعصاب را هنگام خروج از ستون فقرات تحت فشار قرار می دهد.

با نوروپاتی، گاهی اوقات تشخیص اینکه مشکل واقعا کجاست دشوار است.

در مثال تونل کارپال، علائم گزگز، بی حسی یا ضعف در دست ممکن است ناشی از اعصابی باشد که توسط یک نوار متقاطع از بافت همبند در مچ به نام فلکسور رتیناکولوم فشرده شده است. در این حالت، اعصاب اندام تحت تأثیر قرار می گیرند و این وضعیت را به نوروپاتی تبدیل می کند.

اما همین علائم ممکن است به دلیل تحریک ریشه عصبی نخاعی در C-7 باشد. در این حالت درد و سایر عوارض ناشی از دردی است که از ریشه تا مچ ساطع می شود.

نوروپاتی می تواند عصب های زیادی را در یک زمان یا فقط یک عصب را تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که عصب های متعدد درگیر می شوند، این بیماری پلی نوروپاتی نامیده می شود. وقتی فقط یکی باشد، به عنوان مونو نوروپاتی شناخته می شود.

نوریت

نوریت نوعی نوروپاتی است که نشان‌دهنده التهاب عصب است. همانند اصطلاح رادیکولیت، مکان نیز اهمیت دارد.

تفاوت بین دو "-itis" در این است که رادیکولیت به التهاب ریشه عصبی نخاعی اشاره دارد. از طرف دیگر، نوریت معمولاً برای توصیف التهاب اعصاب محیطی پس از خروج از ستون فقرات استفاده می شود.

اعصاب محیطی همان چیزی است که بیشتر افراد وقتی در مورد اعصاب صحبت می کنند به آن اشاره می کنند. رشته های (معمولا) بلند و نازکی که حس، احساس و تکانه های حرکتی را به تمام قسمت های بدن واقع در خارج از سیستم عصبی مرکزی می رسانند. این شامل، اما محدود به، بازوها و پاها نیست.

نوریت ممکن است به درد رادیکولار و همچنین سایر علائم عصبی منجر شود

سیاتیک

به طور کلی، افراد از اصطلاح سیاتیک برای توصیف علائمی استفاده می‌کنند که شامل درد شدیدی است که به لگن، باسن یا ساق پا می‌رسد. یکی از شایع ترین علل سیاتیک رادیکولوپاتی است که در بالا به آن پرداخته شد. یکی دیگر تنگی نخاع است.

یکی از کمترین علل شایع، سندرم پیریفورمیس است، که در آن یک عضله سفت باسن، عضله پیریفورمیس، عصب سیاتیک را که درست در زیر آن قرار دارد، منقبض می کند.

وقتی صحبت از سیاتیک می شود، نکته اصلی این است که این اصطلاح به طور قطعی به شما نمی گوید که درد پا، لگن یا باسن شما از کجا می آید. بهتر است قبل از تعیین اینکه کدام گزینه درمانی برای شما مناسب است، به طور رسمی تشخیص داده شود.

پیشگیری و درمان درد

مشکلات ستون فقرات که بر اعصاب تأثیر می گذارد اغلب به دلیل تغییرات دژنراتیو است که با افزایش سن یا در نتیجه آسیب رخ می دهد. به عنوان مثال می توان به بیماری دژنراتیو دیسک، هیپرتروفی مفصل فاست، آرتریت نخاعی، تنگی کانال نخاعی و هیپرتروفی اشاره کرد.

در این موارد، ممکن است پیشگیری ممکن نباشد، اما ممکن است بتوانید با حفظ یک برنامه ورزشی منظم، سرعت انحطاط را کاهش دهید. چنین برنامه ای باید شامل دامنه حرکتی (مثلاً حرکات انعطاف پذیری یا کششی)، کار تقویت کننده هسته و فعالیت هوازی باشد.

استراتژی دیگر برای کاهش وقوع تغییرات دژنراتیو ستون فقرات، جلوگیری از آسیب‌ها قبل از وقوع است. باز هم، یک برنامه ورزشی خوب طراحی شده ممکن است کمک کند. ممکن است برای برنامه ای که متناسب با نیازهای خاص شما است، به یک متخصص دردشناسی مراجعه کنید.

درمان رادیکولوپاتی ممکن است شامل ترکیبی از داروهای ضد درد، فیزیوتراپی، کاهش وزن برای کمک به کاهش فشار روی اعصاب و تزریق استروئید باشد. 

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا