لیزردرمانی و تسکین درد ناشی از تنگی ستون فقرات کمری

تنگی ستون فقرات کمری وضعیتی است که می تواند باعث درد و بی حسی پا شود. علائم این مشکل کمر می تواند مانع از کار کردن، مراقبت از خانواده یا لذت بردن از سرگرمی یا ورزش مورد علاقه خود شود. درمان به طور سنتی شامل فیزیوتراپی، داروها، تزریق و گاهی اوقات حتی جراحی است. خوشبختانه بسیاری از افراد با لیزردرمانی از درد و بی حسی تنگی ستون فقرات کمری تسکین می یابند.

درباره تنگی ستون فقرات کمری

تنگی وضعیتی است که استخوان‌های ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می‌دهد که به عنوان مهره‌ها شناخته می‌شوند و مانند یک دسته کارت روی یکدیگر قرار می‌گیرند تا حداکثر انعطاف‌پذیری را فراهم کنند. طناب نخاعی از مغز از طریق یک کانال توخالی به نام کانال نخاعی که از ستون فقرات می گذرد عبور می کند.

اعصاب از طناب نخاعی از طریق سوراخ های استخوانی در مهره ها به بقیه بدن گسترش می یابد. هرگونه فشار به این اعصاب باعث درد و بی حسی در پاها می شود.

به طور معمول، کانال نخاعی فضای زیادی را برای نخاع فراهم می کند. تنگی ستون فقرات باریک شدن ناحیه توخالی در ستون فقرات است. این تنگی، اعصاب را فشرده می کند و باعث درد و بی حسی می شود.

به طور خاص، تنگی ستون فقرات کمری بر پنج مهره پایینی آن کمر تأثیر می گذارد، منطقه ای که به نام ناحیه کمر شناخته می شود.

علل تنگی ستون فقرات کمری

تغییر ساییدگی و پارگی تدریجی مفاصل ستون فقرات، وضعیتی که به عنوان استئوآرتریت شناخته می شود، علت اصلی تنگی ستون فقرات کمری است. اثرات تجمعی آرتروز معمولاً در طول زندگی ظاهر می شود، بنابراین تغییرات مفصلی مرتبط با آرتروز معمولاً زمانی شروع می شود که افراد در دهه 50 زندگی خود هستند.

برخی از افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تنگی کانال نخاعی کمری هستند. زنان بیشتر از مردان به این عارضه مبتلا می شوند. کسانی که آسیب به ستون فقرات، تومور ستون فقرات، بیماری های استخوانی خاص، جراحی قبلی ستون فقرات یا آرتریت روماتوئید را تجربه کرده اند نیز بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

علائم تنگی ستون فقرات کمری

در مراحل اولیه، تنگی ستون فقرات کمری ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. با پیشرفت بیماری، علائم خاصی می توانند به تدریج در طول زمان ایجاد شوند.

علائم تنگی ستون فقرات کمری عبارتند از:

  * کمر درد

  * درد سوزشی که به باسن و پایین پاها می رود، وضعیتی که به عنوان سیاتیک شناخته می شود

  * بی حسی، گرفتگی، گزگز، یا ضعف در پاها

  * از دست دادن حس در پا

  * افتادگی پا که یک ضعف در پا است که باعث می شود جلوی پا هنگام راه رفتن به سمت پایین سیلی بخورد.

  * از دست دادن توانایی جنسی

علائم شدیدتر ممکن است ایجاد شود. این علائم عبارتند از:

  * افزایش یا بی حسی شدید بین پاها، قسمت داخلی ران ها و پشت پاها

  * از دست دادن کنترل مثانه یا روده

  * درد و ضعف شدید که به یک یا هر دو پا گسترش می‌یابد، که می‌تواند بلند شدن از صندلی یا راه رفتن را دشوار کند.

این علائم می تواند ناتوان کننده باشد و کیفیت زندگی افراد را به شدت کاهش دهد. درمان با فیزیوتراپی، داروها و تزریقات می تواند کمک کننده باشد. گاهی اوقات درمان غیر جراحی مانند لیزر لازم است. فیزیوتراپی موثر است، اما همیشه برای کاهش علائم کافی نیست.

خوشبختانه، لیزر درمانی می تواند درد ناشی از تنگی نخاع کمری را کاهش دهد.

لیزر درمانی یک درمان موثر، ایمن و غیردارویی برای کمک به مدیریت درد ناشی از یک بیماری مزمن مانند تنگی کانال نخاعی کمری است. لیزر درمانی، همچنین به عنوان درمان فوتوبیومدولاسیون (PBMT) شناخته می شود، از طول موج های خاصی از نور برای تحریک واکنش های شیمیایی در بدن استفاده می کند. به طور خاص، لیزر درمانی تولید و انتقال انرژی را در سلول‌ها به روش‌هایی افزایش می‌دهد که از بهبودی پشتیبانی می‌کنند.

اقدامات لیزر درمانی اثرات مفید مختلفی از جمله زمان بهبودی کوتاه‌تر و کاهش التهاب ایجاد می‌کند. لیزر درمانی با حمایت از آزاد شدن اندورفین های "احساس خوب" از مغز و با سرکوب برادی کینین، یک ماده شیمیایی که باعث التهاب می شود، درد را کاهش می دهد. درمان با PBMT می تواند فعالیت عروقی را برای کاهش التهاب و تحریک تولید رگ های خونی جدید بهبود بخشد.

لیزر درمانی می تواند فعالیت متابولیک را برای افزایش میزان انرژی در دسترس سلول ها، حمایت از سیستم ایمنی و ترمیم و بازسازی بافت عضلانی بهبود بخشد. لیزر درمانی حتی می تواند باعث بازسازی یا رشد جدید اعصاب شود تا به بدن کمک کند بر آسیب عصبی مرتبط با تنگی نخاع کمری غلبه کند.

اگر تنگی ستون فقرات کمری دارید، دیگر لازم نیست درد و بی حسی را تحمل کنید. با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد لیزر درمانی تنگی نخاع کمری بیشتر بدانید.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا