آیا اسپوندیلیت آنکیلوزان بر مغز تأثیر می گذارد؟

اسپوندیلیت آنکیلوزانمی تواند بر نحوه عملکرد مغز شما تأثیر بگذارد. می تواند باعث مشکلاتی در تفکر، به خاطر سپردن و تمرکز شود. این اثر می تواند با گذشت زمان بدتر شود و شما را از مراقبت از خود باز دارد.

این مقاله چگونگی تأثیر این بیماری بر مغز، چگونگی تأثیر آن بر عملکرد مغز و نحوه کنترل علائم مرتبط با مغز را که رخ می‌دهد، شرح می‌دهد.

آیا اسپوندیلیت آنکیلوزان بر مغز تأثیر می گذارد؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان یک بیماری مادام العمر است که می تواند در طول زمان بدتر شود. با پیشرفت این بیماری، تأثیر آن می تواند گسترش یابد و بر مغز شما تأثیر بگذارد.

عواقب اسپوندیلیت آنکیلوزان بر مغز در افراد مختلف متفاوت است. علائم می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. اگرچه ممکن است بسیاری از علائم در مراحل اولیه نادیده گرفته شوند، اما علائمی که در مراحل پیشرفته بیماری رخ می‌دهند می‌توانند در توانایی شما برای برقراری ارتباط و زندگی عادی اختلال ایجاد کنند.

مه مغزی

مه مغزی که به طور رسمی اختلال عملکرد شناختی نامیده می شود، احساس سستی ذهنی ناشی از یک بیماری دیگر مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان را توصیف می کند. این می تواند بر توانایی شما برای تفکر، تمرکز یا تصمیم گیری به طور معمول تأثیر بگذارد.

مه مغزی شامل کاهش توانایی شما برای تمرکز می شود و ممکن است انجام یک یا چند حوزه از عملکردهای شناختی زیر را دشوار کند :

  • توجه و تمرکز
  • یادگیری کلامی و غیرکلامی
  • حافظه کوتاه مدت و فعال
  • پردازش دیداری و شنیداری
  • حل مسئله
  • عملکرد موتور
  • توانایی پردازش و یا پاسخ به اطلاعات

علل مه مغزی

مه مغزی می تواند به عنوان علامت عوامل بسیاری رخ دهد. علاوه بر اسپوندیلیت آنکیلوزیس، مه مغزی می تواند به عنوان نشانه ای از شرایط زیر رخ دهد :

  • مولتیپل اسکلروزیس (MS)
  • سندرم خستگی مزمن (CFS)
  • لوپوس
  • افسردگی و اضطراب
  • کووید طولانی

از دست دادن حافظه

اگرچه از دست دادن تدریجی حافظه به طور طبیعی با افزایش سن رخ می دهد، اما می تواند با شرایط التهابی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزیس نیز مرتبط باشد. علائم می تواند از فراموشی غیر معمول تا مشکل در به خاطر سپردن افراد و موقعیت های معمولی باشد.

از دست دادن حافظه می تواند شامل علائم زیر باشد:

  • مشکل در تکمیل یک فکر یا جمله کامل
  • ناتوانی در ردیابی زمان، افراد و مکان ها
  • پرسیدن مکرر سوالات مشابه
  • فراموش کردن حضور در قرارها یا رویدادهای مهم
  • گم شدن در جاهایی که خوب می شناسید
  • در پیروی از دستورالعمل ها یا دستور العمل ها مشکل دارید
  • ناتوانی در حفظ مراقبت از خود
  • درگیر شدن در رفتار ناامن

ضایعات مغزی

ضایعات مغزی ناهنجاری هایی در مغز شما هستند. آنها می توانند در نتیجه عوامل بسیاری از جمله التهاب ایجاد شوند. تأثیر ضایعات مغزی به محل آنها و نقش خاص آن ناحیه در مغز بستگی دارد.

ضایعات مغزی بسته به اندازه و تعداد ضایعات موجود، می‌توانند نواحی کوچک یا بزرگی از مغز شما را تحت تأثیر قرار دهند. اگر ضایعه مغزی بزرگی دارید ممکن است نقایص عصبی کانونی قابل توجهی مانند ضعف صورت، بازو و پا در یک طرف داشته باشید. تغییرات رفتاری، اختلال عملکرد شناختی، خستگی ، و یا سرگیجه ، همراه با یک یا چند نقص عصبی کانونی، می‌توانند هنگام ایجاد ضایعات متعدد رخ دهند.

علل اختلال عملکرد شناختی

تحقیقات نشان می دهد که ابتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان می تواند شما را در برابر اختلالات شناختی آسیب پذیرتر کند. اگرچه مکانیسمی که باعث کاهش عملکرد شناختی می شود مشخص نیست، چندین عامل مشترک در اسپوندیلیت آنکیلوزان ممکن است خطر ابتلا به مشکلات با عملکرد طبیعی مغز را افزایش دهد.

التهاب مزمن

اسپوندیلیت آنکیلوزان باعث التهاب مزمن می شود که در درجه اول بر ستون فقرات و مفصل ساکروایلیاک در قسمت پایین کمر شما تأثیر می گذارد. با این حال، مطالعه‌ای که از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (MRI) برای ارزیابی اسپوندیلیت آنکیلوزان استفاده کرد، نشان داد که افراد مبتلا به این بیماری در مقایسه با نتایج یک گروه کنترل، «تغییرات گسترده‌ای در اتصال مغزی» داشتند که با نشانگرهای خونی برای التهاب هم‌تراز بود.

اختلال عملکرد شناختی با التهاب مرتبط است. اگرچه التهاب یک واکنش محافظتی است که باعث بهبودی می شود، سطوح بالاتر طولانی مدت التهاب می تواند منجر به آزاد شدن آنزیم های مخربی شود که می تواند به سلول های مغز آسیب برساند. این اثر می تواند به ساختارهای مغزی که نقش کلیدی در فرآیندهای شناختی مانند توجه، حافظه ، عواطف و ادراک دارند، آسیب برساند.

نشانه التهاب درد مزمن

درد مزمن یکی از علائم شایع اسپوندیلیت آنکیلوزان است. تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به این بیماری 33 درصد بیشتر در معرض خطر فیبرومیالژیا هستند، وضعیتی که با درد و حساسیت در سراسر بدن مشخص می شود. مشکلات مربوط به خستگی، کمبود خواب ، از دست دادن حافظه و اختلالات خلقی معمولاً با فیبرومیالژیا همراه است.

صرف نظر از منبع آن، درد مزمن در مقایسه با افرادی که درد مداوم ندارند، با تسریع زوال شناختی و احتمال بیشتر زوال عقل مرتبط است. علاوه بر این، میزان زوال شناختی در پاسخ به شدت درد افزایش می یابد.

بد خوابی

خواب کافی برای عملکرد شناختی طبیعی و سالم ضروری است. متخصصان خواب توصیه می کنند که بزرگسالان به طور متوسط ​​هشت ساعت بخوابند، اگرچه این میزان می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.

اختلالات خواب که منجر به کیفیت خواب ضعیف می شود ، در افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان به طور قابل توجهی بیشتر از افراد بدون بیماری است. طبق یک مطالعه، حدود 58 درصد از افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان، اختلالات خواب را گزارش می کنند.

عواملی از جمله تغییر وضعیت بدن و درد التهابی شبانه احتمالاً در فراوانی اختلالات خواب در افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان نقش دارند. تحقیقات نشان می دهد که افرادی که دارای بالاترین سطح فعالیت بیماری هستند، احتمالاً بدترین کیفیت خواب را خواهند داشت.

چگونه کم خوابی بر بدن انسان تأثیر می گذارد

افسردگی و اضطراب

تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان در مقایسه با افرادی که این بیماری را ندارند، 51 درصد بیشتر در معرض خطر افسردگی و 85 درصد بیشتر در معرض خطر اضطراب قرار دارند.

ارتباط بین اسپوندیلیت آنکیلوزان و این شرایط سلامت روان ممکن است با علائم بیماری از جمله درد مزمن، اختلال در عملکرد فیزیکی و خستگی مرتبط باشد. افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان در صورت داشتن فعالیت بیماری بالا، اختلال در عملکرد فیزیکی، خستگی و یا کیفیت زندگی پایین، احتمال بیشتری برای ابتلا به افسردگی و اضطراب دارند.

مطالعات نشان می دهد که افسردگی، اضطراب و خشم با اختلال عملکرد شناختی و خطر بالاتر زوال عقل مرتبط است. اختلال خلقی مانند افسردگی یا اضطراب نیز ممکن است زوال شناختی طبیعی را که با افزایش سن رخ می دهد تسریع کند.

چه زمانی باید به یک پزشک متخصص مراجعه کرد

از دست دادن حافظه و سایر علائم اختلال عملکرد شناختی می تواند به دلایل زیادی رخ دهد، مهم است که پزشک خود را در جریان معاینات منظم خود از علائم جدید اختلال عملکرد شناختی مطلع کنید.

برخی از علائم اختلال عملکرد شناختی نیاز به مراقبت فوری دارند. اگر با هر یک از علائم زیر دچار مه مغزی یا از دست دادن حافظه شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • سردردهای مداوم
  • گزگز یا بی حسی مداوم در بازوها یا پاها
  • عادات خواب نامنظم

وقتی از دست دادن حافظه یک اورژانس است

از دست دادن حافظه یا مه مغزی می تواند نشانه ای از سکته باشد. اگر هر یک از علائم زیر به طور ناگهانی ظاهر شد با اورژانس تماس بگیرید:

  • ضعف یا بی حسی در صورت، بازو یا پا، یا یک طرف بدن شما
  • سردرگمی یا ناتوانی در صحبت کردن یا درک دیگران
  • تاری دید یا سایر مشکلات در دید طبیعی
  • ناتوانی در راه رفتن عادی یا حفظ تعادل یا هماهنگی
  • سردرد شدید بدون علت شناخته شده

خلاصه

اسپوندیلیت آنکیلوزان یک بیماری التهابی مزمن است که اغلب باعث درد در کمر، لگن و سایر مفاصل می شود. همچنین می تواند بر روی مغز و توانایی شما برای انجام عملکردهای طبیعی تأثیر بگذارد.

این تغییرات می تواند باعث مه مغزی، از دست دادن حافظه یا ضایعات مغزی شود. آنها می توانند بر نحوه تفکر، به خاطر سپردن و تمرکز مغز شما تأثیر بگذارند. اگرچه علائم در هنگام شروع می‌توانند ظریف باشند، اما در طول سال‌ها با تغییر بیماری شدیدتر می‌شوند.

یافتن علت علائم مرتبط با مغز می تواند به بهبود مشکل کمک کند. عواملی مانند درد، التهاب، داروها یا بد خوابی می توانند منشا این علائم باشند. ایجاد تغییرات لازم اغلب می تواند به کاهش علائم و بهبود عملکرد ذهنی کمک کند.

مواجهه با علائم مرتبط با مغز اسپوندیلیت آنکیلوزان ممکن است بسیار سخت باشد. اسپوندیلیت انکیلوزان به خودی خود یک وضعیت چالش برانگیز است که می تواند بر روال روزانه و کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. افزودن علائم اختلال عملکرد شناختی به وضعیت شما ممکن است به معنای درخواست کمک در زمانی باشد که ممکن است مشتاق باشید مستقل بمانید.

جستجوی حمایت را به تعویق نیندازید. با پزشک خود در مورد راه هایی برای کاهش علائمی که بر نحوه تفکر و تمرکز شما تأثیر می گذارد صحبت کنید. تا زمانی که مشکلات شما بهبود نیابد، کاری را که برای سالم ماندن و ایمن ماندن لازم است انجام دهید. اگر برای کاهش احتمال شعله ور شدن دردناک و جلوگیری از صدمات خطرناک ناشی از سقوط یا سایر رویدادهای ناایمن تلاش کنید، بهترین حالت را خواهید داشت

اسپوندیلیت آنکیلوزان روی چه قسمت های دیگری از بدن تأثیر می گذارد؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان می تواند بسیاری از نواحی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. می تواند باعث درد مفاصل در نواحی از جمله دنده ها، شانه ها، زانوها، باسن، آرنج و مچ پا شود. همچنین می تواند باعث التهاب چشم، بثورات پوستی و از دست دادن اشتها شود. در موارد کمتر، اسپوندیلیت آنکیلوزان نیز می تواند مشکلاتی در قلب، ریه ها یا کلیه ها ایجاد کند.

آیا اسپوندیلیت آنکیلوزان باعث سردرد می شود؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان می تواند از راه های مختلفی باعث سردردهای ثانویه شود. این بیماری می تواند منجر به سردرد سرویکوژنیک شود، یک سردرد ثانویه که در نتیجه محدوده حرکتی محدود در گردن رخ می دهد. سردرد همچنین می تواند از عنبیه ناشی از اسپوندیلیت آنکیلوزان ، التهاب عنبیه که باعث سردرد و چشم درد می شود، یا استرس مربوط به زندگی با درد بیماری باشد.

علائم اختلال عملکرد شناختی چیست؟

علائم اختلال عملکرد شناختی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و در افراد مختلف متفاوت باشد. آنها معمولاً شامل مشکلات مربوط به عملکرد اجرایی هستند که شامل به خاطر سپردن، تمرکز، تصمیم گیری و یا یادگیری چیزهای جدید است. علائم همچنین می تواند شامل مشکل در شناسایی افراد آشنا و تغییرات رفتاری باشد. بسیاری از علائم ممکن است در مراحل اولیه قابل توجه نباشند، اما می توانند منجر به ناتوانی در برقراری ارتباط، صحبت کردن، نوشتن یا زندگی بدون کمک شوند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا