علل، علائم و درمان درد و فتق دیسک L3 - L4

بخش حرکتی ستون فقرات L3-L4 که در وسط ستون فقرات کمری قرار دارد، نقش مهمی در تحمل وزن بالاتنه و محافظت از اعصابی که از نخاع پایین می‌آیند که بخش دم اسبی نیز نامیده میشود، دارد. در حالی که بخش حرکتی L3-L4 در مقایسه با نمونه های پایین تر احتمال آسیب کمتری دارد، ممکن است در معرض تخریب، ضربه و مشکلات مربوط به دیسک باشد.

مشکلات احتمالی در L3-L4

مشکلات احتمالی که ممکن است در بخش حرکتی L3-L4 رخ دهد عبارتند از:

  • آرتروز: مهره های L3-L4 معمولاً تحت فشار چرخشی مکرر قرار می‌گیرند، که ممکن است باعث ایجاد آرتروز در این مفاصل و در نتیجه درد مفصل فاست شود.
  • اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو: تغییرات مرتبط با افزایش سن در مفاصل فاست ممکن است منجر به لغزش رو به جلو مهره L3 بر روی L4 شود.
  • مشکلات دیسک: دیسک L3-L4 ممکن است به دلیل تغییرات مرتبط با افزایش سن یا در اثر تروما دچار انحطاط یا فتق شود.
  • تنگی در سطوح L3-L4: در جایی که فتق برآمدگی در سطح L3-L4 شدید باشد، باعث تنگی کانال می‌شود. در این صورت تنگی کانال نخاعی ایجاد می‌شود و شدت علائم ممکن است در این مورد بسیار تشدید شود. ممکن است درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف در قسمت بالایی پاها دیده شود.

هنگامی که در معرض ترومای حاد قرار می گیرد، بخش حرکتی L3-L4 به ندرت ممکن است دچار دررفتگی مفصل فاست، شکستگی و/یا آسیب به دم اسبی شود. به ندرت، تومورها و عفونت ها ممکن است بر بخش حرکتی L3-L4 تأثیر بگذارند.

علائم و نشانه های ناشی از L3-L4

بخش حرکتی L3-L4 ممکن است باعث درد عضلانی، درد دیسکوژنیک، درد رادیکولار (ریشه عصبی) و/یا رادیکولوپاتی (کمبود عصبی) شود که معمولاً کمر و/یا پاها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هنگامی که عصب نخاعی L3 درگیر می شود، علائم زیر ممکن است رخ دهد:

  • درد شدید، معمولاً به صورت احساس تیراندازی و/یا احساس سوزش که ممکن است در ران و/یا قسمت داخلی ساق ایجاد شود.
  • بی حسی: در ران و/یا قسمت داخلی ساق پا.
  • ضعف: در هنگام حرکت دادن ران و/یا زانو در جهات مختلف.
  • احساسات غیر طبیعی، مانند احساس سوزن سوزن شدن و/یا گزگز.

این علائم معمولا در یک پا تجربه می شود. به ندرت ممکن است هر دو پا با هم درگیر شوند.

به آسیب دیدگی دم اسبی سندرم دم اسب گفته می شود. این سندرم با ضعف، بی حسی، گزگز و/یا فلج در هر دو پا مشخص می شود. همچنین ممکن است کاهش یا از دست دادن کامل کنترل روده و/یا مثانه وجود داشته باشد. توجه فوری پزشکی در این شرایط برای حفظ عملکرد پا بسیار مهم است.

درمان‌های غیرجراحی اغلب ابتدا برای درمان بیماری‌های ناشی از L3-L4 انجام می‌شوند، به جز سندرم دم اسب، که باید مشاوره فوری جراحی داشته باشد. در موارد نادر، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود.

بخش حرکتی ستون فقرات L3-L4 معمولاً با روش‌های غیرجراحی درمان می‌شود. تومورها، عفونت‌ها و/یا سایر علل فشردگی شدید ریشه عصبی با نقایص عصبی قابل توجه ممکن است با جراحی درمان شوند.

درمان های غیر جراحی برای L3-L4

درمان بخش حرکتی L3-L4 معمولاً شامل یک یا چند روش زیر است:

  • دارو: هم داروهای بدون نسخه (OTC) و هم داروهای تجویزی برای درمان درد ناشی از L3-L4، از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مواد افیونی، ترامادول و/یا کورتیکواستروئیدها استفاده می شود. قبل از استفاده از هر دارویی، برچسب های هشدار دهنده را به دقت بخوانید.
  • بی حرکتی: استفاده از بریس پشت پس از یک آسیب حاد، مانند شکستگی، ممکن است به بهبود بافت ها و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند.
  • فیزیوتراپی: ورزش و فیزیوتراپی می تواند به تقویت عضلات گردن، بهبود وضعیت بدن و افزایش دامنه حرکتی پس از آسیب L3-L4 کمک کند. فیزیوتراپی معمولاً تحت هدایت فیزیوتراپیست انجام می شود و ممکن است شامل تمرینات ورزشی، کشش، درمان دستی، ماساژ و/یا درمان های دیگر باشد.
  • کایروپراکتیک : تنظیم کایروپراکتیک ستون فقرات کمری ممکن است به تسکین درد ناشی از بخش حرکتی L3-L4 کمک کند.
  • تزریق: درد عصب نخاعی ناشی از L3 ممکن است با تزریق استروئید در فضای اپیدورال یا در مفصل فاست L3-L4 درمان شود. خطرات این روش های تزریقی شامل هماتوم، خونریزی و/یا آسیب عصبی است.هدایت فلوروسکوپی (اشعه ایکس) با رنگ کنتراست رادیوپاک برای قرار دادن صحیح سوزن استفاده می شود و به بهبود دقت تشخیصی و کاهش خطرات رویه کمک می کند.

اقدامات خودمراقبتی، مانند استفاده از وضعیت صحیح در هنگام ایستادن، نشستن، راه رفتن، دراز کشیدن و بلند کردن وسایل از روی زمین برای حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات، به حداقل رساندن استرس و تسهیل بهبودی مهم است.

درمان های جراحی برای L3-L4

هدف از جراحی ستون فقرات کمری معمولاً با هدف تسکین فشرده سازی ریشه عصبی و/یا دم اسب است. گزینه های جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • میکرودیسککتومی: قسمت کوچکی از مواد دیسک نزدیک ریشه عصبی خارج می شود. بخشی از استخوان مجاور ریشه عصب نیز ممکن است برای تسکین فشار کوتاه شود.
  • لامینکتومی: لامینا (ناحیه استخوان در پشت مهره) برداشته می شود تا فضای بیشتری برای دم اسبی فراهم شود.
  • فورامینوتومی: دهانه ریشه عصب نخاعی (فورامن بین مهره ای) با کوتاه کردن رشد بیش از حد استخوان بزرگ می شود و فشردگی عصب را کاهش می دهد.
  • فاستکتومی: کوتاه کردن و/یا برداشتن بخشی از مفاصل فاست و/یا رشد بیش از حد استخوانی برای تسکین فشار ریشه عصبی.
  • همجوشی L3-L4: بسته به وسعت جراحی و مقدار استخوان برداشته شده، بخش جراحی ممکن است با بخش حرکتی مجاور ترکیب شود تا ثبات ایجاد شود.
  • تعویض دیسک مصنوعی کمر: این جراحی خیلی رایج نیست و شامل جایگزینی کامل دیسک بین مهره ای کمر برای رفع فشردگی ریشه عصبی و جایگزینی آن با ایمپلنت مصنوعی است.

مانند هر عمل جراحی، همیشه خطر کمی از عوارض جدی مانند عفونت، آسیب عصبی، خونریزی بیش از حد، یا واکنش آلرژیک شدید وجود دارد. قبل از تصمیم گیری برای جراحی، مهم است که در مورد خطرات و جایگزین های جراحی با جراح صحبت کنید. همچنین درک عوارض احتمالی در صورت عدم انجام جراحی بسیار مهم است

 

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 



 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا