درمان فوتوبیومدولاسیون برای درد دست و مچ

دست‌ها و مچ‌های ما سیستم‌های پیچیده‌ای از استخوان‌های کوچک، مفاصل، تاندون‌ها و سایر ساختارها هستند، اما نسبتاً ظریف هستند، زیرا این ساختارها توسط لایه‌های ضخیم ماهیچه محافظت نمی‌شوند. آسیب ناشی از استفاده بیش از حد یا تصادف می تواند برای همیشه نحوه تعامل ما با جهان را تغییر دهد، بنابراین شناخت علائم آسیب و یافتن درمان به موقع مهم است.

لیزر درمانی که به آن درمان فوتوبیومدولاسیون نیز می‌گویند، می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند و در عین حال عملکرد دست‌ها و مچ‌های مبتلا به نگرانی‌های مزمن یا حاد را بهبود بخشد. به خواندن ادامه دهید تا ببینید چگونه لیزر درمانی می تواند مشکلات مختلف دست و مچ را برطرف کند.

عوارض شایع دست و مچ دست

دست‌ها و مچ‌های ما ابزار مهمی برای بسیاری از کارهایی هستند که انجام می‌دهیم، و برای بسیاری از ما، حرکات ظریف، سریع و تکراری دست‌ها و مچ‌ها بخش بزرگی از فعالیت‌های روزانه است: آشپزی، تایپ کردن، نواختن آلات موسیقی، راه اندازی یک وسیله نقلیه یا حتی انجام آخرین بازی تلفن همراه. این فشار مداوم روی دست‌ها و بسیاری از مفاصل و بافت‌های همبند وارد می‌کند و همه ما را در معرض خطر عوارض استفاده بیش از حد مانند آرتریت و تاندونیت قرار می‌دهد.

آرتریت یک اصطلاح گسترده برای انواع بیماری هایی است که بر بافت ها و ساختارهای مفصلی تأثیر می گذارد. آرتریتی که بسیاری از افراد با آن آشنا هستند، آرتروز یا آرتریت "ساییدگی" است که در آن ساختارهای مفصلی با گذشت زمان خراب می شوند. درد و التهاب ناشی از نازک شدن بافت‌های همبند است که به استخوان اجازه می‌دهد روی استخوان مالیده شود. با 27 مفصل در هر دست، درد مفاصل دست و مچ دست می تواند به شدت بر زندگی روزمره ما تأثیر بگذارد. و هنگامی که ساختارهای مفصل شروع به فرسودگی می کنند، ترمیم آسیب می تواند دشوار باشد.

تاندونیت بیماری مزمن دیگری است که در اثر استفاده بیش از حد ایجاد می شود. التهاب تاندون ها در اثر حرکات تکراری منظم بدون گرم کردن و استراحت کافی ایجاد می شود. در حالی که تاندونیت می تواند هر تاندون بدن را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، دست ها و مچ دست ها بسیار مستعد هستند. از نوازندگان حرفه ای گرفته تا بازیکنان مشتاق بازی های ویدیویی، حرکات سریع، پیچیده و تکراری دست بخشی از زندگی روزمره ما هستند.

دو نوع اصلی تاندونیت که در دست ها مشاهده می شود ، تاندون ECU در قسمت اولنار یا صورتی، سمت دست یا تاندون های انگشت شست را تحت تاثیر قرار می دهد که به عنوان تنوسینوویت DeQuervain شناخته می شود . افرادی که برای کار یا سرگرمی هایشان نیاز به خم شدن مچ دست به سمت بیرون دارند بیشتر در معرض تاندونیت در ECU قرار می گیرند، در حالی که افرادی که مرتباً انگشت شست خود را بیرون می آورند یا وزن برهنه روی شست خود دارند، بیشتر در معرض ابتلا به تنوسینوویت DeQuervain هستند.

در نهایت، تونل کارپال وجود دارد، که یک گذرگاه باریک در سمت کف دست است که انتهای عصب میانی را در بر می گیرد. هنگامی که تونل کارپال به دلیل آسیب دیدگی باریک تر می شود یا روی عصب میانی فشرده می شود، ممکن است بی حسی در دست و همچنین گرفتن ضعف ایجاد شود. سندرم تونل کارپال نوعی تاندونیت نیست، زیرا عصب را تحت تأثیر قرار می دهد، نه خود تاندون را. با این حال، افراد مبتلا به سندرم تونل کارپال در صورت درمان نشدن می توانند به طور دائمی به عصب میانی خود آسیب برسانند و احساس و کنترل دست آسیب دیده را محدود کنند.

دست ها و مچ دست ها نیز اغلب قربانی آسیب های حاد می شوند. چه انگشت به طور تصادفی در بسته شود و چه زمانی که زمین می خوریم خود را با دستان خود می گیریم، استخوان های کوچک زیادی در دستان ما وجود دارد که می توانند در اثر ضربه یا آسیب های دیگر بشکنند.

چگونه لیزر درمانی به ترمیم نگرانی های دست و مچ کمک می کند

لیزرتراپی نوعی از درمان نورزیومدولاسیون است که از طول موج های خاص نور قرمز و مادون قرمز نزدیک (NIR) برای افزایش تولید انرژی سلولی استفاده می کند. نشان داده شده است که نور قرمز و NIR باعث افزایش تولید ATPآدنوزین تری فسفات) می شود که مسئول انتقال انرژی به داخل و خارج سلول ها است. سطوح بالاتر ATP ناشی از درمان فوتوبیومدولاسیون به افزایش فرآیندهای طبیعی التیام بدن کمک می کند، مانند تشویق تکثیر سلولی و گشاد شدن موقت عروق خونی و لنفاوی برای اجازه دادن واسطه های التهابی به مناطق آسیب دیده.

لیزر درمانی یک رویکرد هدفمند برای درمان نورزیومدولاسیون است که یک پرتو متمرکز از نور قرمز یا NIR را بر روی ناحیه خاصی از بدن متمرکز می کند. لیزرهای درمانی دستگاه های پزشکی قدرتمندی هستند، اما باعث گرم شدن بافت نمی شوند، بنابراین پوست را نمی سوزانند یا آسیب نمی بینند.

وقتی نوبت به درمان مشکلات دست و مچ می رسد، لیزر درمانی یک گزینه بدون درد برای کاهش التهاب است که مشکل را در منبع درمان می کند. درمان‌های دیگر، مانند داروهای تسکین‌دهنده درد، فقط گیرنده‌های درد را مسدود می‌کنند، در حالی که گزینه‌هایی مانند تزریق کورتیزون دردناک هستند، خطر عفونت دارند و در واقع می‌توانند در صورت استفاده طولانی مدت، به تخریب ساختار مفصل کمک کنند. لیزر درمانی هیچ عارضه جانبی طولانی مدت ندارد و بسیاری از آنها به سرعت نتایج را احساس می کنند. علاوه بر این، هیچ زمان استراحتی وجود ندارد، و می توانید پس از هر درمان به فعالیت های معمول خود بازگردید.

رفع عوارض دست و مچ در مراحل اولیه مهم است. در صورت عدم درمان، عوارضی مانند سندرم تونل کارپال تنها از طریق جراحی بهبود می یابند که پرهزینه، دردناک است و به دوره های طولانی از کار افتادگی و بهبودی نیاز دارد. لیزر درمانی می تواند به بازسازی عصب و بهبود انواع مختلف نوروپاتی کمک کند و شرایطی مانند سندرم تونل کارپال را قبل از نیاز به جراحی بهبود بخشد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا