انواع زانو درد و علل آن

درد مکرر زانو حدود 25 درصد از جمعیت بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث محدودیت حرکتی می شود و حتی کیفیت زندگی آنها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

زانو درد می تواند شما را از فعالیت های بدنی که از آن لذت می برید باز دارد. و وقتی درد شدید است، حتی ممکن است احساس کنید که اصلا نمی توانید ورزش کنید. شاید حتی یک پیاده روی سریع هم بتواند علائم دردناکی را ایجاد کند، به خصوص اگر از آرتروز رنج می برید.

در ادامه توضیح می دهیم که چه چیزی باعث زانو درد می شود و شایع ترین انواع زانو درد را که ممکن است زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد بررسی کنید.

علت زانو درد چیست؟

زانو یکی از آسیب پذیرترین مفاصل بدن است. اگر از درد زانو رنج می برید، این ناراحتی معمولاً به آسیب، سن یا فشار مکرر روی زانو نسبت داده می شود. این نوع «فشار» شامل زانو زدن، بلند کردن و راه رفتن و همچنین فعالیت‌های تأثیرگذارتر مانند دویدن یا تمرین است.

مفصل زانو استخوان ساق پا (درشت نی)، استخوان ران (فمور) و البته کلاهک زانو را به هم متصل می کند. زانوی شما نقطه اتصال استخوان های پای شما است و غضروفی برای جذب ضربه ناشی از حرکات دارد. تاندون‌ها، رباط‌ها و ماهیچه‌ها همه چیز را کنار هم نگه می‌دارند تا راه رفتن، دویدن، شنا کردن و غیره را بدون آسیب به پاها حفظ کنند. به طور خلاصه، زانوی شما اتصال دهنده و ضربه گیر پاها است و از شما در برابر آسیب محافظت می کند.

اما وقتی زانو دچار مشکل می شود چه اتفاقی می افتد؟

به دلیل نقش زانو به عنوان اتصال دهنده و ضربه گیر، اگر آسیب ببیند، مطمئناً درد ایجاد می شود.

بسته به سبک زندگی، سن و فعالیت های شما، زانو درد شما می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. بیایید انواع رایج زانو درد و علل آنها را مرور کنیم تا بتوانید نحوه رسیدگی به این مشکلات اساسی را تعیین کنید.

انواع زانو درد و علل آن

قبل از اینکه بتوانید درد زانو خود را نه تنها با امید به تسکین بلکه اصلاح درمان کنید، باید ماهیت درد شما را درک کنیم. برای محدود کردن موارد، ما رایج ترین انواع زانو درد را معرفی می کنیم. ما همه چیز را از زانو درد در شب، زانو درد پشت زانو، زانو درد هنگام دویدن و غیره پوشش می‌دهیم. به احتمال زیاد، زانو درد شما در یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیرد. به یاد داشته باشید که بیشتر زانو درد در نهایت ناشی از موارد زیر است:

  • افراد سالخورده
  • جراحت
  • فشار مکرر روی زانو

هیچ کس نمی تواند روند پیری را متوقف کند، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید با داشتن یک سبک زندگی سالم، درد خود را به حداقل برسانید. در مورد آسیب‌ها، اگر احساس می‌کنید هر یک از مشکلات زیر ناشی از یک آسیب خاص است، حتماً با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

و در نهایت، فشار مکرر روی زانو ممکن است به دلیل ماهیت کار یا رژیم و ورزش شما باشد. برای مقابله بهتر با درد زانو آماده باشید تا سبک زندگی خود را تغییر دهید یا تغییرات جزئی در تمرین خود ایجاد کنید.

زانو درد ناشی از آرتروز

استئوآرتریت ریشه التهاب مزمن مفصل است و بیش از 27 میلیون افراد بالای 25 سال را تحت تاثیر قرار دهد. زانو درد ناشی از آرتروز یکی از دلایل درد زانو است. همچنین اتفاق می افتد که استئوآرتریت اولین علت اصلی زانو درد در افراد بالای 50 سال است.

آرتروز چیست؟

استئوآرتریت زمانی اتفاق می‌افتد که غضروفی که از انتهای استخوان محافظت و محافظت می‌کند در مدت طولانی فرسوده شود. به همین دلیل است که آرتروز در افراد بالای 50 سال شایع‌تر است، زیرا روند طبیعی پیری و سال‌ها فشار روی مفاصل تأثیر خود را می‌گذارد.

زانو درد ناشی از آرتروز اغلب با درد در دست ها، پشت، لگن یا هر مفصل اصلی دیگر همراه است.

در حالی که نمی توانید آسیب مفاصل ناشی از استئوآرتریت را برطرف کنید، بسیاری از آنها می توانند درد زانو را با برخی از تنظیمات ساده سبک زندگی، از جمله تمرینات با فشار کمتر، رژیم غذایی ضد التهابی، و داروهای مسکن بدون نسخه کنترل کنند. درمان‌های دیگر مانند اوزون درمانی یا ازن تراپی،  تزریق اپیدورال، RF یا رادیوفرکوئنسی و ... است.

اگر کمتر از 50 سال سن دارید، می توانید با موارد زیر از آرتروز پیشگیری کنید:

  • حفظ وزن بدن سالم
  • جلوگیری از آسیب مفاصل با گرم کردن بدن قبل از ورزش، انجام ورزش های کم ضربه و غیره.
  • کنترل قند خون خود
  • فعال ماندن

درد پشت زانو

درد پشت زانو در میان بزرگسالان فعال غیر معمول نیست، اما مهم است که علائم خود را کنترل کنید، به خصوص اگر سبک زندگی کم تحرک تری دارید. به گفته پزشکان، مراقب بی‌حسی پا، لخته شدن خون و تب خود باشید، زیرا این‌ها می‌توانند نشانه‌هایی باشند که درد زانو شما را تضمین می‌کند.

اما نترسید لخته های خون مرتبط با درد پشت زانو را می توان به سرعت برطرف کرد و شایع نیست. به احتمال زیاد، درد پشت زانو ناشی از یکی از عوامل زیر است.

علل شایع درد پشت زانو

  • آرتروز
  • نقرس
  • زانوی دونده
  • پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک یکی از شایع ترین آسیب هایی است که می تواند منجر به درد زانو شود. این پارگی‌ها در ورزش و تمرینات ضربه‌ای بالاتر از تماس مستقیم یا چمباتمه زدن و چرخش ناگهانی ایجاد می‌شوند. از سوی دیگر، افراد مسن ممکن است دچار پارگی مینیسک از بافت فرسوده شوند. در این موارد، یک حرکت کوچک یا پیچش می تواند برای پاره شدن مینیسک کافی باشد.

  • کیست بیکر
  • کشیدگی، گرفتگی عضلات ساق پا یا همسترینگ
  • زانو درد هنگام دویدن

زانو درد هنگام دویدن، که در عامیانه به عنوان زانوی دونده یا به طور رسمی به عنوان سندرم درد کشکک رانی شناخته می شود،  بسیار متفاوت از درد در پشت زانو است. زانوی دونده شامل درد در کاسه زانو است، به خصوص در قسمت بالایی که استخوان بالای ران را به هم متصل می کند. معمولاً افرادی را که می دوند یا ورزش می کنند و از طریق حرکات مکرر با ضربه زیاد آسیب مفاصل دارند، تحت تأثیر قرار می دهد. اگر هنگام دویدن زانو درد دارید، احتمالاً هنگام زانو زدن یا بالا و پایین رفتن از پله ها نیز این درد را احساس خواهید کرد. این به این دلیل است که غضروف پاره شده، غضروف فرسوده و یا تاندون‌های تحت فشار ریشه مشکل هستند و در حین فعالیت‌های دیگر علاوه بر دویدن باعث درد می‌شوند.

علل شایع زانو درد هنگام دویدن

  • آسیب به کاسه زانو
  • آرتروز
  • استعمال مفرط
  • کف پای صاف
  • زانو درد هنگام خم شدن

درد شدیدی که در خم شدن زانو اتفاق می افتد خنده ندارد. همه ما برای راه رفتن، چمباتمه زدن، دوچرخه سواری، لمس انگشتان پا و موارد دیگر نیاز داریم که دائماً زانوهای خود را خم کنیم. بیشتر اوقات، درد حاد هنگام خم شدن زانو در نتیجه پارگی جزئی تا متوسط ​​مینیسک است. اگر اقدامات مناسبی مانند استراحت و بالا بردن زانو انجام شود، معمولاً یک پارگی جزئی ظرف چند هفته بهبود می یابد. مشکلات متوسط ​​نیز در عرض چند هفته بهبود می‌یابند، اما برای جلوگیری از مشکلات بیشتر در آینده، باید به اندازه کافی درمان شوند. در نهایت سایر انواع زانو درد در این لیست، آرتریت اغلب می تواند مقصر باشد.

علل شایع زانو درد هنگام خم شدن

  • پارگی مینیسک
  • آرتروز
  • استعمال مفرط
  • زانو درد ناشی از نشستن

اگر بعد از نشستن طولانی مدت زانو درد را تجربه می کنید، خبر خوب این است که احتمالاً ناشی از خود نشستن است. مخصوصاً برای کسانی که مجبورند برای کار پشت میز بنشینند، درد زانو می‌تواند شعله‌ور شود، زیرا مفاصل شروع به سفت شدن به دلیل عدم حرکت می‌کنند. انجام این کار برای ماه ها یا سال ها می تواند مفصل زانو را ضعیف کرده و حتی باعث انحطاط زودرس شود. مگر اینکه عامل زمینه ای مانند آرتروز یا آسیب زانو وجود داشته باشد، احتمالاً می توانید این مشکل را با کمی تحقیق در مورد بهترین صندلی های ارگونومیک برای زانو حل کنید. همچنین می توانید سعی کنید بیشتر استراحت کنید یا یک میز ایستاده بخرید تا خون در طول روز کاری به سمت زانوهای شما جریان یابد.

علل شایع زانو درد ناشی از نشستن

  • عدم تحرک سبک زندگی بی تحرک
  • تراز موقعیت ضعیف در هنگام نشستن
  • آرتروز
  • آسیب زانو از قبل
  • زانو درد در شب

در نهایت، این آخرین نوع زانو درد کمی از سایر موارد موجود در لیست فاصله دارد. هیچ شرایطی وجود ندارد که باعث شعله ور شدن زانو درد شما به طور خاص در شب شود. در عوض، این بیشتر یک مسئله مرکب است که اتفاقاً هنگام خواب شدیدتر می شود. این عمدتا به 3 دلیل است، اما زانو درد شبانه شریک احتمالی همه انواع دیگر لیست ما نیز هست.

علل شایع زانو درد در شب

وقتی زمان خواب فرا می رسد، ذهن سعی می کند از استرس های بیرونی روز خلاص شود. به عبارت دیگر، از آنجایی که شما از نظر ذهنی درگیر چیزهای دیگر نیستید، درد زانو می تواند بارزتر احساس شود.

اگر تمام روز روی پاهای خود بوده اید یا ورزش های شدید انجام داده اید، فشار ترکیبی می تواند باعث درد شبانه در زانو شود.

تاندون‌های سفت شده

وقتی به خواب می‌روید، تاندون‌های شما به طور طبیعی سفت‌تر از حالت بیداری می‌شوند. بدن و ذهن می دانند که زمان توقف حرکت فرا رسیده است. در نتیجه، مایع سینوویال کمتری به اطراف زانو پمپ می شود. این مایع در اطراف مفاصل ما گردش می کند تا به خم شدن و حرکت ما کمک کند. با جریان کمتر آن آزادانه، زانو می‌تواند تورم و التهاب را تجربه کند که منجر به درد زانو در شب می‌شود.

اکنون که رایج‌ترین انواع زانو درد و عوامل ایجاد کننده‌ای که در زیر آن‌ها نهفته است را می‌شناسید، امیدواریم به تشخیص دقیق‌تر آنچه که باعث درد زانو شما می‌شود نزدیک شوید. اگر مطمئن نیستید که چگونه علائم خود را کاهش دهید یا به نظر می رسد نمی توانید درد زانو خود را تکان دهید، ایده خوبی است که با یک متخصص دردشناسی صحبت کنید که می تواند به شما کمک کند تا برنامه درمان زانو درد را ترسیم کنید. در صورت شک، از پروفسور سیروس مومن زاده در اپلیکیششن TeleVisit بپرسید، تا در نهایت آسیب بیشتری به این مفصل مهم وارد نکنید.

ما به درمان زانو درد به طور طبیعی، بدون جراحی، تزریق، NSAID  ها یا سایر«راه حل‌ها» کمک می‌کنیم که به مشکلات ریشه‌ای که باعث درد شما می‌شوند، رسیدگی شود، و هیچ آسیبی در این روند ایجاد نمی‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید.

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

 

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

منبع: Top 6 Types of Knee Pain & Their Causes

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا