درمان درد سطح جلویی شکم با بلاک عصب عرضی شکم (Transverse abdominis)

بلاک عصب به بستن مسیر عبور پیام عصبی با استفاده از مواد بی حسی می گویند. بلاک عصب عرضی شکم برای اهداف درمانی و تشخیصی استفاده می شود. از این بلاک برای بی حسی موضعی جراحی های شکم در زیر ناف نیز استفاده می شود.

 

آناتومی عصب شکمی عرضی:

 

 

این بلاک می تواند به تشخیص افتراقی بین درد های دیواره شکم و دردهای اعضای داخلی شکم کمک کند. این بلاک از کارآیی فوقالعاده در کاهش درد های بعد از آسیب، بعد از عمل جراحی (به خصوص سزارین)، در تمام رده های سنی برخوردار است. این بلاک که نام دیگر آن بلاک TAP است، به عنوان بی حسی موضعی در جراحی های مختلف شکم و لگن در زیر سطح ناف استفاده می شود. این جراحی ها شامل موارد زیر هستند:

  • لاپاراسکوپی
  • ترمیم فتق های کشاله ران
  • نفرکتومی

دردهایی که منشا آن ها در زیر ناف و در دیواره قدامی شکم است با قرار دادن کاتتر روی این عصب، در هنگام جراحی کنترل می شوند:

 

 

نحوه انجام بلاک:

تزریقات برای بلاک اعصاب (قطع عبور پیام عصبی با استفاده از مواد بی حسی) عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

برای انجام این بلاک بیمار به پشت روی تخت معاینه می خوابد. پزشک با قرار دادن پروب سونوگرافی روی محل تزریق (کنار شکم بیمار) ساختار های داخلی را شناسایی می کند و تزریق را انجام می دهد.

 

نحوه قرارگیری بیمار:

 

 

محل قرارگیری پروب سونوگرافی:

 

 

 

تصویر سونوگرافی:

 

 

انجام تزریق:

 

 

عوارض جانبی احتمالی:

در صورت بیش از حد داخل رفتن سوزن، احتمال آسیب به احشای شکم وجود دارد. با استفاده از دستگاه سونوگرافی و دید پزشک به ساختارهای داخلی می توان از این اتفاق جلوگیری کرد. به دلیل وجود ورید (سیاهرگ) های بسیار در دیواره شکم، احتمال به وجود آمدن هماتوم (کیسه پر از خون) وجود دارد. می توان بعد از تزریق با استفاده از بسته های سرمازا، و اعمال فشار روی محل تزریق احتمال این عارضه را کاهش داد.

 

برچسب ها شکم
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا