درمان درد کف پا با تزریق داخل مفصلی

مفصل بین استخوان‌های کف استخوان پا، مفصل میدتارسال (Midtarsal) نامیده می‌شود.

آناتومی مفصل پا:

 

مفصل میدتارسال مستعد ابتلا به آرتریت به دلیل عوامل مختلفی است که همه آن ها باعث تخریب غضروف مفصل می‌شوند. استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتیت است که باعث درد این مفصل می شود. بعد از استئوآرتیت عوامل دیگر شامل موارد زیر است: آرتریت روماتوئید و آرتیت بعد از صدمه فیزیکی. عوامل نادر درد این مفاصل شامل بیماری های کلاژن عروقی، عفونت و بیماری‌های لنفی می‌شوند. موارد عفونی اغلب با علائم سیتمیک شدید مانند تب و لرز همراه هستند و به سادگی تشخیص داده می‌شوند و باید با دارو درمانی درمان شوند. بیماری های کلاژن عروقی نیازمند درمان های چند جانبه هستند و فقط با استفاده از تزریق نمی‌توان بیماری را به طور کامل درمان کرد. اما قسمت اصلی درمان این بیماری تزریق داخل مفصلی است.

 

تشخیص:

اکثر بیماران مبتلا به آرتریت مفصل میدتارسال درد را در سطح رویی پا گزارش می کنند. فعالیت، به خصوص خم کردن کف پا به سمت داخل یا خارج، درد را بدتر می‌کند و استراحت و گرما از شدت درد می‌کاهد. درد دائمی بوده و حالت خارشی دارد و ممکن است خواب بیمار را برهم بزند.

بعضی بیماران با حرکت دادن مفصل احساس خشکی می‌کنند. علاوه بر دردی که توضیح داده شد، بیماران مبتلا به آرتریت مفصل میدتارسال از کاهش کارآیی و دامنه حرکتی مفصل نیز رنج می‌برند که کاراهایی روزمره مانند راه رفتن یا بالارفتن از پله را برای آن های مشکل می‌کند.

انجام رادیوگرافی برای تمام بیمارانی که در مفصل ساکروایلیاک احساس درد می‌کنند الزامی است. بر اساس شرح حال بیمار و تشخیص پزشک آزمایشات دیگری مانند شمارش کامل سلول‌های خونی نیز انجام می‌شود. درصورت شک پزشک به ناپایداری مفصل، یا وجود تومور انجام MRI یا تصویربرداری سونوگرافی ضروری است.

 

درمان:

روش‌های درمانی متفاوتی وجود دارد مانند تزریق، دارودرمانی و فیزیوتراپی. از میان این روش ها تزریق داخل مفصلی سریع‌ترین و کارآمدترین روش است.

تزریقات عموما به دو صورت انجام می‌شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری (که در بین این روش‌ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می‌باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می‌شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می‌شود بالاترین دقت را در میان روش‌های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختارهای داخلی بدن از دستگاه سونوگرافی استفاده می‌شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می‌دهد.

بیمار به شکم روی تخت معاینه می‌خوابد و کف پای مصدوم روی تخت قرار می‌گیرد، سپس پزشک با استفاده از دستگاه سونوگرافی محل تزریق را به دقت مشخص می‌کند و تزریق را انجام می‌دهد.

 

نحوه قرارگیری بیمار:

 

 

 

محل قرارگیری پروب سونوگرافی:

 

 

 

تصویر سونوگرافی:

 

انجام تزریق:

 

 

 

عوارض جانبی احتمالی:

مهم‌ترین عارضه احتمالی این تزریق عفونت است با استفاده از روش های استریل مناسب به ندرت اتفاق می‌افتد. حدود 25% بیماران بعد از تزریق افزایش درد خواند داشت که به دلیل ورود سوزن به بدن است. این درد و درد اصلی بیماری بعد از مدتی از بین می روند و مفصل ساکروایلیاک عملکرد طبیعی شان را پیدا می‌کند.

 

درمان های غیرجراحی


*فیزیوتراپی.

*تزریق اوزون.

*بلاک عصب با لیزر.

* رادیو فرکوئنسی (RF)

در مطب دکتر مؤمن‌زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام می‌گیرد.

 

 

 

برچسب ها درد پا
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا