درد صورت بخش سوم: دردهای عضلات جمجمه ای

دردهای عضلات جمجمه ای (ماسکولواسکلتال) پس از کنار گذاشتن علل دردهای دندانی و سردردهای عروقی در تشخیص افتراقی سردردهای صورت قرار می گیرد. اختلالات گیجگاهی فکی مشخص ترین نوع این دردهاست. در اختلالات گیجگاهی فکی منشا درد از عضلات ماستر بوده و یا ناشی از مفصل گیجگاهی فکی است. باید توجه داشت که دردهای عضلانی بیشتر از دردهای مفصلی بروز می کند. دردهای عضلات جمجمه ای مشابه همان دردهایی است که که درعضلات دیگر بدن مانند درد میوفاشیال ، فیبرومیالژی، میوزیت و میواسپاسم بروز می کند. درد عضلانی دارای کیفیت عمقی ثابت و مبهم بوده و حرکات آرواره موجب بروز یا تشدید آن می گردد.

درد میوفاشیال یک درد اختلال  عضلانی است و شایع ترین علت درد مداوم سر و گردن می باشد. نقطه حساس ماشه ای معمولا وجود داشته و بصورت نقاط حساس به قطر حدود۲ تا۵ میلی گرم در عضله، تاندون و لیگامان به همراه باند سفت و دردناکی دیده می شود. خشکی و خستگی عضلانی وجود دارد و با حرکت عضله و یابا تحریک نقطه حساس ماشه ای دردناک می گردد. دردهای مفصل نوع دیگری گیجگاهی فکی از دردهای عضلات جمجمه ای است. این مفصل یک مفصل سینوویال با کپسول و غضروف مفصلی بوده و باعث اتصال کوندیل فک تحتانی به زائده مفصلی گیجگاه می گردد. در داخل این مفصل یک دیسک بین مفصلی وجود دارد که جابه جایی آن باعث درد یا بروز کلیک در حین حرکت مفصل می شود. علل شایع درد در این مفصل التهاب، تغییرات دژنراتیو وجابه جایی دیسک است.

در کلینیک ما درکنار درمان های رایج بر حسب نیاز از روشهای درمان نوین پزشکی شامل بلاک اعصاب، تزریقات داروئی، لیزرتراپی، اوزون تراپی، کرایو تراپی و رادیو فرکوئنسی با هدایت سونوگرافی و در صورت نیاز فلوروسکوپی استفاده می شود

 

برچسب ها درد صورت
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا