بهترین روش درمان دیسک کمر

فتق دیسک  کمر یکی از مشکلات رایجی است که باعث درد گردن، بازو، کمر، و پا می شود و این مشکل معمولاً در افراد بین سنین 30 تا 50 سالگی مشاهده می شود و به این مشکل در اصطلاح لغزش دیسک یا پارگی دیسک کمر نیز می گویند. فتق دیسک کمر می تواند در همه مهره های ستون فقرات نیز ایجاد شود و با لیزر درمانی دیسک کمر قابل بهبود می باشد. در اکثر مواقع، این مشکل در مهره های گردن یا بخش پایین کمر ایجاد شده و باعث وارد شدن فشار به اعصاب می شود.

 

در صورتی که شما با درد یا بی حسی در ناحیه گردن، بازو، درد پایین کمر، یا پا مواجه شدید، ممکن است به فتق یا پارگی دیسک مبتلا شده باشید. در این حالت شما می توانید با مراجعه به این مرکز از خدمات پیشرفته درمانی برای تشخیص دقیق مشکل و درمان دیسک کمر با استفاده از روش های غیر جراحی یا جراحی بسته ستون فقرات استفاده کنید. یکی از روش های درمانی، لیزر است. لیزر سرد در فیزیوتراپی یکی از چندین روش درمانی مورد استفاده برای تسکین درد است به‌خصوص در بیمارانی که به دنبال روش‌های درمانی بدون جراحی و بدون دارو هستند. فیزیوتراپی لیزری یکی دیگر از روش‌های درمانی مورد استفاده برای کمک به تسکین درد بوده که در موارد مختلفی به کار می‌رود.

 

 

روش های درمانی مورد استفاده برای درمان کمر درد ناشی از مشکل دیسک کمر در کلینیک درد پروفسور سیروس مؤمن زاده به صورت سرپایی و فقط با استفاده از مواد بی حسی موضعی بر روی بیمار انجام می شود. در طول درمان، یک سوزن نازک به دیسک دارای فتق با توجه به دستگاه مخصوص وارد می شود. به این ترتیب یک فیبر نوری از طریق سوزن به بدن وارد شده و انرژی لیزر از طریق این فیبر مستقیماً به محل تابانده می شود. به این ترتیب می توان یک بخش کوچک از هسته دیسک را تبخیر کرد. در ادامه مواد باقیمانده از محل خارج شده و ریشه عصب آزاد می شود. با انجام این کار درد بیمار کاهش پیدا می کند و نتایج این روش درمانی معمولاً بلافاصله پس از تکمیل درمان در فرد قابل مشاهده خواهد بود.

عمل دیسک کمر با لیزر  یک نوع عمل جراحی است که در آن دسته لیرز به فضای بین دیسک وارد شده و از طریق آن پرتو لیزر برای باز کردن فضا و رفع مشکلات ایجاد شده برای عصب مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب درد بیمار کاهش پیدا خواهد کرد. جراحی کمر با لیزر یک روش درمانی با سطح تهاجم حداقل است که مانند یک جراحی زیر پوستی با هدف کاهش چشمگیر درد بیمار و بازیابی مشکلات عصبی انجام می شود. روش لیزر تراپی با استفاده از بی حسی موضعی بر روی بیمار انجام می شود. در این حالت با استفاده از یک سطح مشخص انرژی لیزر قابل جذب، می توان مقداری بافت نرم دیسک را اصلاح کرد و به همراه آن با گرما دهی به محل، بخشی از مایع دیسک را بدون وارد کردن آسیب تبخیر نمود. به این ترتیب بخشی از فشردگی ایجاد شده بر طرف می شود و شرایط با ثبات در داخل دیسک کمر ایجاد می شود که می تواند از عود مجدد مشکل پیش گیری نماید.

 

در صورتی که شما از درد شدید کمر یا گردن به خاطر فتق دیسک رنج می برید. روش لیزر درمانی کمردرد و دیسک کمر می تواند کاهش سریع درد را برای شما بدون نیاز به استفاده از عمل های جراحی قدیمی به همراه داشته باشد. عمل لیزر دیسک کمر مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا است و به صورت سر پایی و فقط با استفاده از بی حسی موضعی بر روی بیمار انجام می شود. در طول درمان درد سیاتیک ، یک پرتو خاص لیزر بخش کوچکی از دیسک را تبخیر کرده و باعث باز شدن فضا می شود. با تکمیل درمان بیمار می تواند از جای خود بلند شده و به خانه برود.

 

برای استفاده از این روش درمانی نیازی به بستری شدن در بیمارستان و اختصاص زمان برای ریکاوری نیست. علاوه بر این هزینه عمل دیسک کمر با لیزر بسیار کمتر از روش های جراحی سنتی می باشد. در حقیقت فتق دیسک شبیه بالونی است که دارای یک نقطه ضعف می باشد و التهاب آن باعث ایجاد برآمدگی (فتق) شده است. در این حالت درد به خاطر فشار وارد شده از طریق این برآمدگی بر روی اعصاب در ستون فقرات احساس می شود.

 

روش درمان

همانطور که گفته شد، لیزر درمانی دیسک کمر به صورت سرپایی و فقط با استفاده از مواد بین حسی موضعی انجام می شود. درواقع روش جراحی لیزر دیسک کمر یکی از روش های عمل جراحی بسته دیسک کمر محسوب می شود که در طول این درمان، یک سوزن باریک به دیسک دارای فتق با توجه به عکس رادیولوژی تهیه شده وارد می شود. در ادامه درمان دیسک کمر یک فیبر نوری از طریق سوزن به محل وارد شده و انرژی لیزر از طریق این فیبر به محل فرستاده می شود. انجام این کار می تواند باعث تبخیر بخش کوچکی از هسته دیسک شود. به این ترتیب فشردگی ایجاد شده در محل کاهش یافته و با کاهش فشار بر روی عصب، درد بیمار نیز تسکین پیدا می کند. تاثیر ناشی از تقبل هزینه جراحی دیسک کمر با لیزر  معمولاً بلافاصله پس از درمان مشاهده می شود.

بعد از عمل

بیمار می تواند فقط با یک بانداژ کوچک از جای خود بلند شده و به خانه خود باز گردد. در این زمان لازم است بعد از درمان پارگی دیسک کمر برای 24 ساعت در رختخواب استراحت کنید. در ادامه حرکت رو بهبودی بیمار آغاز شده و بیمار می تواند فعالیت های عادی خود را از سر گیرد. اکثر افراد با گذشت 5 روز از انجام عمل درمان کمر درد با لیزر می توانند به محل کار خود باز گردند.

 

به خاطر اینکه در این روش درمانی فقط از یک سوزن بسیار نازک استفاده می شود، نیازی به ایجاد برش در محل نیست و پس از درمان هیچ اثری از زخم در محل باقی نمی ماند. علاوه بر این هنگام استفاده از این روش فقط بخش کوچکی از بافت دیسک تبخیر می شود و هیچ مشکل ناتوانی بعدی برای ستون فقرات ایجاد نمی گردد. جراحی دیسک کمر با لیزر متفاوت از جراحی باز دیسک است، زیرا جراحی لیزر یک روش درمانی بسته است که هیچ آسیبی به عضلات کمر ایجاد نمی کند و در آن نیازی به برداشتن استخوان یا ایجاد شکاف بر روی پوست نیست. به این ترتیب اکثر عوارض ایجاد شده در حالتی که از عمل جراحی باز استفاده می شود، با استفاده از این روش درمانی حذف می شود.

 

افراد مناسب برای درمان با این روش

جراحی لیزری دیسک کمر و درمان دیسک کمر با لیزر بطور خاص برای بیمارانی در نظر گرفته شده که مشکلات دیسک آنها با علائم و مشکلات زیر همراه باشد:

 

درد شدید پا، بازو، گردن یا کمر

دردی که با گذشت شش هفته به درمان های محافظه کارانه مثل استراحت یا فیزیوتراپی واکنش مناسب نشان ندهد.

مشکلات فتق دیسک که با توجه به عکس برداری رادیولوژی و نیز یک یا چند مورد از روش های تصویربرداری ام آر آی (MRI)، سی تی اسکن (CT scan)، مایلوگرافی، و دیسکوگرافی تشخیص داده شده باشد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا