کاهش بی دلیل وزن

علل کاهش بی دلیل وزن

کاهش وزن ناخواسته یا کاهش وزن بدون هیچ تلاشی، می‌تواند موضوعی نگران کننده باشد. این شرایط ممکن است به یک بیماری زمینه‌ای اشاره داشته باشد.

اگر با کاهش چشمگیر وزن خود ( بیش از ۵ درصد از وزن طی ۶ تا ۱۲ ماه) مواجه هستید، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است.

از دست دادن ماهیچه

از دست دادن ماهیچه می‌تواند به کاهش وزن غیر منتظره منجر شود. نشانه اصلی این شرایط ضعف ماهیچه‌ای است. همچنین، ممکن است یکی از اندام‌های شما کوچکتر از دیگری به نظر برسد.

بدن انسان از توده چربی و توده بدون چربی، که شامل ماهیچه، استخوان، و آب می‌شود، تشکیل شده است. اگر ماهیچه از دست دهید، کاهش وزن را نیز تجربه خواهید کرد.

عدم استفاده از ماهیچه‌ها برای مدت طولانی می‌تواند موجب این شرایط شود. از دست دادن ماهیچه بین افرادی که ورزش نمی‌کنند، به واسطه کار خود ساعت‌ها پشت میز می‌نشینند، یا نمی‌توانند از تختخواب خارج شوند، شایع‌تر است. به طور کلی، ورزش و تغذیه مناسب از این شرایط پیشگیری می‌کند.

از دیگر دلایل زوال ماهیچه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیب دیدگی‌ها مانند شکستگی‌های استخوان

افزایش سن

سوختگی‌ها

سکته مغزی

استئوآرتریت (آرتروز(

آرتریت روماتوئید

پوکی استخوان

بیماری ام‌اس

آسیب عصبی

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید یا تیروئید بیش فعال زمانی که غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید ترشح می‌کند، شکل می‌گیرد. این هورمون‌ها بسیاری از عملکرد‌ها در بدن، از جمله سوخت و ساز را کنترل می‌کنند.

اگر به پرکاری تیروئید مبتلا باشید، سریع‌تر کالری می‌سوزانید، حتی اگر اشتهای خوبی داشته باشید. نتیجه نهایی می‌تواند کاهش وزن ناخواسته باشد.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که موجب حمله سیستم ایمنی به دیواره داخلی مفاصل می‌شود که بروز التهاب را در پی دارد. التهاب مزمن می‌تواند سوخت و ساز را تسریع کرده و وزن را کاهش دهد.

دیابت

یکی دیگر از دلایل کاهش وزن ناخواسته دیابت نوع ۱ است. در دیابت نوع ۱ سیستم ایمنی بدن به سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس حمله می‌کند. بدن بدون انسولین نمی‌تواند از گلوکز برای تولید انرژی استفاده کنید. این شرایط به گلوکز خون بالا منجر می‌شود.

کلیه‌ها گلوکز استفاده نشده را از طریق ادرار دفع می‌کنند. ترک قند به معنای ترک کالری‌ها از بدن است.

افسردگی

کاهش وزن ممکن است یکی از عوارض جانبی افسردگی باشد. افسردگی می‌تواند در فعالیت‌های روزانه انسان مانند حضور در محل کار یا مدرسه اختلال ایجاد کند.

افسردگی بخش‌هایی از مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد که بر اشتها نیز کنترل دارند. این می‌تواند به کم اشتهایی و در نهایت کاهش وزن منجر شود.

در برخی افراد، افسردگی ممکن است اشتها را افزایش دهد. علائم این بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند.

بیماری التهابی روده

کاهش وزن غیر منتظره ممکن است نشانه‌ای از بیماری التهابی روده باشد. بیماری التهابی روده اصطلاحی است که برای برخی اختلالات التهابی مزمن دستگاه گوارش بکار می‌رود. بیماری کرون و کولیت اولسراتیو دو مورد شایع هستند.

التهاب مزمن ناشی از بیماری التهابی روده بدن را در یک وضعیت کاتابولیک قرار می‌دهد که به معنای استفاده مداوم انرژی توسط بدن است.

بیماری التهابی روده در سطوح گرلین، هورمون گرسنگی، و لپتین، هورمون سیری، اختلال ایجاد می‌کند. این می‌تواند به کم اشتهایی و کاهش وزن منجر شود.

بیماری مزمن انسدادی ریه

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) یک بیماری ریوی پیشرونده است. این شرایط شامل آمفیزم و برونشیت مزمن می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه هر دو مورد را دارا هستند.

آمفیزم به آرامی به کیسه‌های هوا در ریه‌ها آسیب وارد کرده و تنفس را دشوار می‌کند. برونشیت مزمن موجب التهاب مسیر‌های هوایی می‌شود که هوا را به ریه‌ها می‌رسانند. این موجب تولید مخاط، سرفه، و مشکلات تنفسی می‌شود.در مراحل پیشرفته‌تر، بیماری مزمن انسدادی ریه می‌تواند موجب کاهش وزن شود. دشواری در تنفس موجب کالری سوزی بیشتر می‌شود. به گفته کلینیک کلیولند، فرد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه در مقایسه با فردی سالم ممکن است به ۱۰ برابر کالری بیشتر برای تنفس نیاز داشته باشد. همچنین، بیماری می‌تواند موجب ناراحتی هنگام غذا خوردن و تنفس در یک زمان شود.

اندوکاردیت

اندوکاردیت موجب التهاب دیواره داخلی قلب انسان یا اندوکارد می‌شود. این شرایط زمانی رخ می‌دهد که میکروب‌ها - به طور معمول باکتری‌ها - وارد جریان خون شده و در قلب جمع می‌شوند.

بیشتر افراد مبتلا به اندوکاردیت دارای تب هستند. این می‌تواند با کم اشتهایی همراه باشد. همچنین، افزایش دمای بدن سوخت و ساز و چربی سوزی را افزایش می‌دهد که کاهش وزن را در پی دارد.

بیماری سل

یکی دیگر از دلایل کاهش وزن ناخواسته بیماری سل است. این بیماری واگیردار به طور معمول ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کاهش وزن و کم اشتهایی از علائم اصلی بیماری سل هستند، اما دلیل این بیماری همچنان به طور دقیق مشخص نشده است.

سرطان

سرطان یک اصلاح کلی برای بیماری‌هایی است که موجب تقسیم و تکثیر سلولی سریع و غیر عادی می‌شوند. به گفته انجمن سرطان آمریکا، یکی از نخستین نشانه‌های کاهش وزن ناخواسته سرطان است. این شرایط بین افراد مبتلا به سرطان پانکراس، ریه، معده، و مری شایع است.

سرطان التهاب را افزایش می‌دهد. این شرایط زوال ماهیچه‌ای را تسریع کرده و در هورمون‌های تنظیم کننده اشتها اختلال ایجاد می‌کند. یک تومور در حال رشد ممکن است میزان انرژی که بدن در حالت استراحت مصرف می‌کند را نیز افزایش دهد.

بیماری آدیسون

بیماری آدیسون زمانی شکل می‌گیرد که سیستم ایمنی بدن به غدد آدرنال حمله می‌کند. در این شرایط، غدد آدرنال نمی‌توانند هورمون‌هایی مانند کورتیزول و آلدوسترون را به میزان کافی تولید کنند. کورتیزول عملکرد‌های بسیاری را در بدن تنظیم می‌کند که سوخت و ساز و اشتها نیز از آن جمله اند. سطوح پایین کورتیزول ممکن است به کم اشتهایی و کاهش وزن منجر شود.

اچ‌آی‌وی

اچ‌آی‌وی به سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T حمله می‌کند. این شرایط مبارزه با عفونت‌ها را برای بدن دشوار می‌کند. در صورت عدم درمان، اچ‌آی‌وی به سندرم نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز منجر می‌شود. مراحل پیشرفته بیماری اغلب موجب کاهش وزن می‌شوند.

علائمی مانند گلو درد، زخم‌های دهانی، و خستگی می‌توانند غذا خوردن را دشوار و ناخوشایند کنند. همچنین، اچ‌آی‌وی خطر عفونت‌های ثانویه را افزایش می‌دهد که میزان انرژی بدن در حالت استراحت را افزایش می‌دهد.

نارسایی احتقانی قلب

کاهش وزن می‌تواند یکی از عوارض نارسایی احتقانی قلب باشد. این شرایط زمانی شکل می‌گیرد که قلب نمی‌تواند با خون کافی پر شود، قلب نمی‌تواند با نیروی کافی خون را پمپ کند یا هر دو. این بیماری می‌تواند یک یا هر دو سمت قلب را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر به نارسایی احتقانی قلب مبتلا باشید، ممکن است دستگاه گوارش به میزان کافی خون دریافت نکند. این شرایط می‌تواند به بروز حالت تهوع و احساس سیری سریع منجر شود. افزون بر این، تنفس هنگام غذا خوردن ممکن است دشوار شود.

التهاب در بافت آسیب دیده قلب سوخت و ساز را تسریع می‌کند که کاهش وزن ناخواسته را به همراه دارد.

.

 

 

 

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا