درمان دیسک گردن با لیزر

گردن و شانه‌ها شامل عضلات، استخوان‌ها، اعصاب، شریان‌ها، وریدها، تعداد زیادی رباط و دیگر ساختارهای حمایت کننده می‌باشند.

شایع‌ترین علت درد شانه و گردن آسیب گردن به بافت‌های نرم از جمله عضلات، تاندون‌ها و رباط‌هایی است که در این بافت‌ها وجود دارند. این درد می‌تواند در اثر ضربه یا دیگر انواع آسیب به این نواحی اتفاق افتد. التهاب ناشی از فرسایش مفاصل ستون فقرات در گردن می‌تواند اعصابی را تحت فشار قرار دهد که توانایی ایجاد درد گردن و شانه را دارند.

بیماری دیسک مهره‌های گردن که ناشی از فرسایش می‌باشد (اسپوندیلوز گردنی) می‌تواند سبب درد موضعی یا دردی تیر کشنده ناشی از فتق دیسک شود که آن نیز به نوبه خود سبب تحت فشار قرار دادن اعصاب (آسیب اعصاب یا رادیکیولوپاتی گردنی) می‌شود.

درمان دیسک گردن با لیزر فرایندی پیشرفته و کم تهاجم است که می‌تواند در درمان تعدادی از مشکلات رایج ستون فقرات به کار گرفته شود. 

عمل دیسک گردن با لیزر چیست؟

در طول جراحی لیزری ستون فقرات، پزشک دو برش کوچک در امتداد ستون فقرات ایجاد و یک دوربین را به همراه دستگاه لیزر به آن‌ها وارد می‌کند. دوربین امکان مشاهده ستون فقرات را برای پزشک فراهم کرده و دستگاه لیزر بافت‌های اضافی همچون فتق دیسک را از بین می‌برد. در صورت نیاز ابزارهای دیگری نیز استفاده می‌شوند. این فرایند در مقایسه با روش سنتی جراحی ستون فقرات مزایایی دارد که موارد زیر از جمله آن‌ها هستند:

  • عدم ایجاد جای زخم بزرگ
  • عدم نیاز به بستری شدن
  • عدم نیاز به بیهوشی عمومی
  • دوره بهبودی کوتاه تر
  • رهایش فوری از علائم
  • خطر پایین‌تر از نظر ابتلا به عوارض جانبی
  • عدم نیاز به فرایندهای عمده‌ای همچون برداشت استخوانی یا جوش دادن مهره‌ها به یکدیگر

لیزر دیسک گردن برای چه افرادی مناسب است؟

با این که لیزر دیسک گردن یک فرایند کم تهاجم و کم عارضه است، اما هنوز هم در بسیاری از موارد ابتدا روش‌های غیر جراحی انتخاب می‌شوند. در صورتی که علائم شدید، پیش رونده یا غیر پاسخگو به درمان نباشند، اولین خط درمانی مصرف داروهای خوراکی و تزریقی به همراه فیزیوتراپی خواهد بود. در صورت نیاز به جراحی، لیزر دیسک گردن برای درمان بسیاری از مشکلات به کار گرفته می‌شود.

از جمله این مشکلات می‌توان به فتق یا بیرون زدگی دیسک، خارهای استخوانی و تنگی کانال نخاعی اشاره کرد. بیماری‌های درگیر کننده مهره‌های متعدد همچون کیفوز و اسکولیوز و همچنین مشکلات جدی‌تری همچون تومورهای نخاعی همچنان به جراحی سنتی نیازمند هستند.

کاهش خطرات عمل لیزر دیسک گردن

صرف نظر از اقدامات پیشگیرانه پزشک و بیمار، هیچ راهی برای رفع کامل خطرات عوارض جانبی وجود ندارد. با این وجود برخی اقدامات این خطرات را کاهش می‌دهند:

انتخاب پزشک

هر چه مهارت پزشک در انجام فرایند بیشتر باشد، اشتباهات او کمتر شده و خطر ابتلا به عوارض جانبی کاهش می‌یابد.

گفتگو با پزشک درباره داروها و حساسیت‌ها:

بیماران باید قبل از انجام جراحی، پزشک را از تمامی داروهای مصرفی خود آگاه کنند. در صورت داشتن سابقه ابتلا به واکنش نامطلوب به دارو، بیان آن الزامی است.

* بیماران باید از لمس محل زخم خود اجتناب کرده و در صورت نیاز، قبل از این اقدام دست‌های خود را به خوبی شستشو دهند. با عمل به این توصیه خطر ابتلا به عفونت کاهش می‌یابد.

* چند دقیقه پیاده‌روی در روز جراحی به گونه تجویز شده می‌تواند مفید باشد. این پیاده‌روی باید در روزهای پس از جراحی نیز تکرار شده تا خطر تشکیل لخته‌های خونی کاهش یابد.

* مصرف سیگار باید از چندین هفته قبل از جراحی قطع شود. ترک سیگار علاوه بر کاهش خطر عفونت، ضربان قلب را نیز بهبود می‌بخشد.

در صورتی که پزشک انجام جراحی لیزری گردن را به بیمار پیشنهاد دهد، او بر این باور است که مزایای این فرایند از خطرات آن بیشتر هستند. با این حال، بیمار نیز باید خطرات و مزایای این فرایند را برای خود ارزیابی کند. باید در نظر داشت که هیچ فعالیتی حتی استفاده از هواپیما یا خودرو بدون خطر نبوده و باید مقداری خطر را پذیرفت. ارزش‌ها و تجربه‌های شخصی بیماران آن‌ها را در تعیین مناسب بودن این فرایند برای خود کمک خواهند کرد.

روش‌های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان‌های نوین و تخصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی
  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • اوزون تراپی
  • فیزیوتراپی
  • تزریق اپیدورال
  •  تریگرپوینت تراپی
  • کمربندهای طبی
  • رفلکسولوژی
  • RF یا رادیوفرکوانسی
  • در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا