نوروپاتی محیطی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

نوروپاتی محیطی به هر شرایطی اشاره دارد که بر اعصاب خارج از مغز یا نخاع تأثیر می گذارد. این ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، از تروما گرفته تا عفونت و شرایط ارثی. همچنین علائم احتمالی زیادی وجود دارد. بسیاری از علل، اشکال یا علائم این بیماری قابل درمان هستند، اما این می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد.

معنی این نام چیست

اصطلاح "پیرامونی" از کلمه یونانی به معنای "اطراف" است. "محیطی" در این زمینه به معنای خارج یا دور از سیستم عصبی "مرکزی" است. اصطلاح نوروپاتی ترکیبی از دو کلمه است که ریشه آنها به یونان باستان باز می گردد:

Neuro :  از کلمه یونانی "neuron" به معنای "عصب".

پاتی: از کلمه یونانی «پاتوس» به معنای «مصیبت» یا «وضعیت» گرفته شده است.

سیستم عصبی شما دارای دو بخش است، سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی . مغز و نخاع شما دو جزء تشکیل دهنده سیستم عصبی مرکزی شما هستند. سیستم عصبی محیطی شما از تمام اعصاب دیگر بدن شما تشکیل شده است. همچنین شامل اعصابی است که از نخاع و مغز شما حرکت می کنند تا صورت و بقیه بدن شما را تامین کنند.

نوروپاتی محیطی می تواند به هر شرایطی اشاره کند که بر اعصاب محیطی شما تأثیر بگذارد. پزشک اغلب از اصطلاحات "نوروپاتی" و "پلی نوروپاتی" (به معنای "بیماری بسیاری از اعصاب") به جای "نوروپاتی محیطی" استفاده می کنند. اعصاب محیطی دورتر از سیستم عصبی مرکزی هستند و اغلب اولین و شدیدترین اثرات این شرایط را نشان می دهند.

نوروپاتی محیطی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

نوروپاتی محیطی می تواند هر فردی را، صرف نظر از سن، جنس، نژاد یا قومیت، شرایط شخصی، سابقه پزشکی، و غیره تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، برخی از افراد در معرض خطر بیشتری برای انواع خاصی از نوروپاتی محیطی هستند.

نوروپاتی محیطی نیز با برخی از بیماری های مرتبط با سن بسیار شایع است. این بدان معناست که خطر ابتلا به نوروپاتی محیطی با افزایش سن افزایش می یابد.

این وضعیت چقدر شایع است؟

نوروپاتی محیطی شایع است، تا حدی به این دلیل که این اصطلاح به بسیاری از شرایط اشاره دارد. حدود 2.4 درصد از مردم در سراسر جهان دارای نوعی نوروپاتی محیطی هستند. در میان افراد 45 سال و بالاتر، این درصد بین 5 تا 7 درصد افزایش می یابد.

این وضعیت چگونه بر بدن من تأثیر می گذارد؟

برای درک اینکه نوروپاتی محیطی چگونه بر بدن شما تأثیر می گذارد، به دانستن کمی در مورد ساختار نورون ها، نوع کلیدی سلولی که اعصاب شما را می سازد، کمک می کند. نورون ها سیگنال ها را از طریق سیستم عصبی شما با استفاده از سیگنال های الکتریکی و شیمیایی ارسال و رله می کنند.

هر نورون از موارد زیر تشکیل شده است:

بدن سلولی : این قسمت اصلی سلول است.

آکسون : این قسمت بلند و بازو مانند است که از بدنه سلولی به سمت بیرون امتداد می یابد. در انتهای آکسون چندین امتداد انگشت مانند وجود دارد که سیگنال الکتریکی در نورون به سیگنال شیمیایی تبدیل می شود. این پسوندها که به عنوان سیناپس شناخته می شوند، به سلول های عصبی مجاور منتهی می شوند.

دندریت ها : اینها پسوندهای شاخه مانند کوچکی هستند (نام آنها از یک کلمه لاتین به معنای "درخت مانند" گرفته شده است) روی بدنه سلولی. دندریت ها نقطه دریافت سیگنال های شیمیایی از سیناپس های دیگر نورون های مجاور هستند.

میلین : این لایه نازکی است که از ترکیبات شیمیایی چرب تشکیل شده است. میلین آکسون بسیاری از نورون ها را احاطه کرده و به عنوان یک پوشش محافظ عمل می کند.

انواع بیماری ها

نوروپاتی محیطی به دو صورت اصلی رخ می دهد:

نوروپاتی دمیلینه کننده : این زمانی اتفاق می افتد که پوشش میلین روی آکسون خراب شود یا به درستی تشکیل نشود. این بر نحوه انتقال سیگنال ها از طریق نورون تأثیر می گذارد.

دژنراسیون آکسون : این امر باعث از بین رفتن آکسون و از بین رفتن آن می شود. هر چه طول یک نورون طولانی تر باشد، تأثیر آن بدتر است. به همین دلیل است که شرایط انحطاط آکسون پاها و پاهای شما را درگیر می کند که در دورترین فاصله از نخاع شما قرار دارند و به اتصالات با استفاده از آکسون های بلندتر متکی هستند. دژنراسیون آکسون شایع ترین الگوی مشاهده شده در نوروپاتی محیطی است.

نوروپاتی محیطی چقدر سریع ایجاد می شود؟

چگونگی ایجاد نوروپاتی محیطی، به ویژه جدول زمانی پیشرفت آن، بستگی زیادی به عوامل ایجاد آن دارد. صدمات می تواند باعث ایجاد آنی یا در عرض چند دقیقه یا چند ساعت شود. برخی از اشکال سمی و مبتنی بر التهاب نوروپاتی محیطی ممکن است به سرعت در طی روزها یا هفته ها ایجاد شوند، در حالی که اکثر بیماری های دیگر ماه ها، سال ها یا حتی دهه ها طول می کشد تا ایجاد شوند.

علائم نوروپاتی محیطی چیست؟

علائم مختلفی از نوروپاتی محیطی وجود دارد. این عارضه می تواند یک عصب واحد، یک گروه متصل از اعصاب مرتبط یا بسیاری از اعصاب را در مکان های مختلف بدن شما تحت تاثیر قرار دهد. علائم همچنین به نوع سیگنال‌های عصبی تحت‌تأثیر بستگی دارد و ممکن است چندین نوع سیگنال درگیر باشد.

انواع علائم (با اطلاعات بیشتر در مورد آنها در زیر) عبارتند از:

علائم حرکتی

سیستم عصبی محیطی شما سیگنال‌های حرکتی را حمل می‌کند، این سیگنال‌ها دستوراتی هستند که از مغز شما به عضلات شما ارسال می‌شوند. این سیگنال ها چیزی هستند که امکان حرکت در اطراف را برای شما فراهم می کنند. ماهیچه های شما برای سالم ماندن و عملکرد صحیح نیاز به اتصالات عصبی به مغز دارند.

علائم حرکتی عبارتند از:

ضعف و فلج عضلانی: زوال اعصاب ناشی از نوروپاتی محیطی، ماهیچه های متصل را ضعیف می کند. این می تواند باعث فلج شود که ممکن است باعث ایجاد مشکل در حرکت انگشتان پا، افتادگی پا و ضعف دست شود. همچنین ضعف می تواند بر عضلات ران، بازوها و جاهای دیگر تأثیر بگذارد.

آتروفی عضلانی:از دست دادن اتصال عصبی می تواند باعث کوچک شدن عضلات و همچنین ضعیف شدن آنها شود. این به ویژه در پاها، ساق پا و دست ها با نوروپاتی محیطی اتفاق می افتد. گاهی اوقات بدشکلی در پاها و دست ها به دلیل از دست دادن عضلات وجود دارد.

حرکات عضلانی کنترل نشده گاهی اوقات، اعصابی که به دلیل نوروپاتی محیطی ارتباط خود را با مغز از دست می دهند، خود به خود بیش فعال می شوند و باعث گرفتگی عضلات می شوند.

علائم حسی

اعصاب محیطی شما اطلاعات مربوط به دنیای بیرون را به سیگنال های عصبی تبدیل می کند. سپس آن سیگنال‌ها به مغز شما می‌رسند، که این سیگنال‌ها را به آنچه می‌توانید از دنیای اطراف خود حس کنید، پردازش می‌کند. نوروپاتی محیطی می تواند چیزی را که حواس شما از دنیای بیرون می گیرند یا توانایی آن حواس برای ارتباط با مغز را مختل کند.

علائم حسی نوروپاتی محیطی عبارتند از:

سوزن سوزن شدن: این زمانی اتفاق می‌افتد که در اعصابی که سیگنال‌ها را به مغز شما می‌رسانند مشکلی وجود داشته باشد. این مانند صدای استاتیک رادیویی است که وقتی از ایستگاه پخش خیلی دور هستید می شنوید.

بی حسی این زمانی اتفاق می‌افتد که اعصاب نمی‌توانند سیگنال‌های حسی را ارسال یا ارسال کنند و باعث از بین رفتن انواع خاصی از احساسات می‌شود. نمونه ای از این کار برداشتن قوطی پاپ سرد است، اما عدم احساس صافی یا سردی قوطی، یا عدم احساس بافت فرش یا دمای کف از طریق پاهای خود.

عدم تعادل و دست و پا چلفتی: اعصاب همچنین حامل احساساتی هستند که مغز شما از آنها برای پیگیری موقعیت دست ها و پاهای شما استفاده می کند. شما آگاهانه از این احساسات آگاه نیستید، اما برای تعادل و هماهنگی بسیار مهم هستند. بدون این احساسات، شما می توانید از دست دادن تعادل، به خصوص در تاریکی، و دست و پا چلفتی را با دستان خود تجربه کنید.

درد: آسیب عصبی ناشی از نوروپاتی محیطی می‌تواند باعث اختلال در نحوه و زمان ارسال سیگنال‌های درد توسط اعصاب شود که سیگنال‌های درد را شدیدتر می‌کند (هیپرآلژزی) یا خیلی راحت اتفاق می‌افتد (آلوداینیا). حتی می تواند باعث شود که اعصاب سیگنال های درد خود به خود تولید کنند. این درد به عنوان درد "نوروپاتیک" شناخته می شود و قابل توجه ترین و مخرب ترین علامت نوروپاتی محیطی است.

علائم اتونومیک

بدن شما چندین فرآیند خودمختار دارد. اینها عملکردهای خودکار بدن شما هستند که بدون اینکه فکر کنید یا حتی از آنها آگاه باشید اتفاق می افتد. آنها شامل مواردی مانند تعریق، هضم، کنترل فشار خون و غیره می شوند. رشته های عصبی اتونومیک سیگنال های اتونومیک را حمل می کنند. اختلال در سیگنال های خودکار به این معنی است که فرآیندهای خودکار بدن شما نمی توانند به درستی کار کنند. برخی ممکن است خاموش و روشن شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است اصلا کار نکنند.

علائم اتونوم نوروپاتی محیطی می تواند شامل موارد زیر باشد:

فشار خون تغییر می کند: بدن شما به طور خودکار فشار خون را مدیریت می کند، اما آسیب به اعصاب محیطی می تواند این امر را مختل کند. این می تواند باعث افت ناگهانی فشار خون یا افزایش ضربان قلب شود، به خصوص زمانی که ایستاده اید.

عرق کردن زیاد یا ناکافی: بدن شما به طور خودکار دمای داخلی خود را مدیریت می کند و از تعریق برای دفع گرما استفاده می کند. آسیب اعصاب محیطی می تواند باعث تعریق بیش از حد یا عدم تعریق شما شود. که می تواند منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن پاها یا تعریق بیش از حد بعد از غذا شود.

مشکلات روده و مثانه: سیگنال های اتونومیک روده و مثانه شما را کنترل می کنند بدون اینکه نیازی به فکر کردن در مورد آنها باشید. اختلال فیبر عصبی می تواند بر حرکات روده (یبوست یا اسهال) تأثیر بگذارد و گاهی اوقات می تواند بر کنترل مثانه نیز تأثیر بگذارد.

اختلال عملکرد جنسی: سیستم عصبی خودمختار شما برانگیختگی جنسی را کنترل می کند. به همین دلیل است که مشکلات اتونوم می تواند باعث اختلال عملکرد جنسی شود .

علائم دیگر: تغییرات اتونومیک ناشی از نوروپاتی محیطی نیز می تواند باعث تغییر رنگ پوست، تورم، تغییر در مردمک چشم و تاری دید شود.

چه چیزی باعث نوروپاتی محیطی می شود؟

نوروپاتی محیطی می تواند به دلایل زیادی رخ دهد. این شامل:

دیابت نوع 2 : شایع ترین علت نوروپاتی محیطی دیابت نوع 2 کنترل نشده است. وقتی قند خون شما برای مدت طولانی بیش از حد بالا باشد، به اعصاب محیطی شما آسیب می رساند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند احساس خود را در پاها و ساق پا از دست بدهند.

اختلال مصرف الکل: مصرف بیش از حد الکل، به ویژه در مدت زمان طولانی، می تواند به اعصاب آسیب برساند. اختلال مصرف الکل یکی از علل شایع نوروپاتی محیطی است و همچنین می تواند به کمبود ویتامین منجر شود که منجر به نوروپاتی محیطی می شود.

کمبود ویتامین و مواد مغذی: افراد به دلیل کمبود ویتامین های خاص ممکن است دچار آسیب عصبی شوند. کمبودهایی که به احتمال زیاد باعث این امر می شوند عبارتند از مس و ویتامین های B1، B6، B9، B12، اسید فولیک (B9) و E . ویتامین B6 بیش از حد نیز می تواند باعث این مشکل شود.

شرایط خود ایمنی و التهابی: سندرم گیلن باره و پلی نوروپاتی دمیلینه کننده التهابی مزمن (CIDP) می تواند باعث ضعف شدید شود. آنها همچنین بسیار قابل درمان هستند. نوروپاتی می تواند به دلیل لوپوس ، آرتریت روماتوئید ، سندرم شوگرن ، واسکولیت و موارد دیگر رخ دهد.

داروها و سموم: شیمی درمانی و برخی داروها (آنتی بیوتیک ها و داروهایی که آریتمی و نقرس را درمان می کنند) می توانند باعث نوروپاتی محیطی شوند. قرار گرفتن در معرض برخی فلزات سنگین و مواد شیمیایی صنعتی نیز می تواند باعث آن شود.

تومورها: تومورهای بدخیم ( سرطان ) و تومورهای خوش خیم (غیر سرطانی) هر دو می توانند سیستم عصبی محیطی شما را مختل کنند.

شرایط ژنتیکی شرایط ژنتیکی شرایطی هستند که از یک یا هر دو والدین به ارث می برید. نمونه هایی از این موارد که باعث نوروپاتی محیطی می شوند عبارتند از آمیلوئیدوز ، بیماری فابری و بیماری شارکو ماری توث . درمان هایی برای آمیلوئیدوز خانوادگی و بیماری فابری وجود دارد.

عفونت ها آسیب عصبی ناشی از عفونت‌ها می‌تواند به دلیل ویروس‌هایی مانند HIV یا باکتری‌هایی مانند Borrelia burgdorferi که باعث بیماری لایم می‌شود، رخ دهد . نمونه رایج دیگر ابتلا به زونا است که می تواند منجر به درد عصبی طولانی مدت شود .

بیماری هانسن (که بیشتر به عنوان جذام شناخته می شود) . در حالی که اثرات این بیماری - که در کشورهای توسعه یافته نادر است. بیشتر روی پوست قابل مشاهده است، به اعصاب محیطی شما نیز آسیب می رساند. این یک علت بسیار شایع نوروپاتی محیطی در کشورهای در حال توسعه است. در سراسر جهان

تروما و جراحی . صدمات و آسیب مستقیم به اعصاب می تواند در اثر ضربه یا اقدامات پزشکی اتفاق بیفتد. تورم یا کشش نیز می تواند به اعصاب آسیب برساند. این نوع آسیب معمولاً فقط در یک مکان است. می تواند طولانی مدت یا حتی دائمی باشد.

اختلالات عروقی (مشکلات مربوط به گردش خون): کمبود جریان خون می تواند باعث نوروپاتی محیطی شود. یک شکل موقتی و بی ضرر از این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما به شکل خاصی نشسته یا دراز بکشید و دست یا پا به خواب می رود. اگر موقعیت را به اندازه کافی تغییر دهید تا گردش خون بازگردد، این به سرعت از بین می رود. مشکلات شدیدتر گردش خون می تواند باعث آسیب جدی و دائمی عصبی شود.

نوروپاتی ایدیوپاتیک: نوروپاتی محیطی به دلایل ناشناخته اتفاق می افتد. این نوع نوروپاتی به عنوان "ایدیوپاتیک" یا "کریپتوژنیک" (علت پنهان یا مبهم) شناخته می شود.

آیا نوروپاتی محیطی مسری است؟

نوروپاتی محیطی مسری نیست. در حالی که ممکن است به دلیل بیماری های عفونی رخ دهد، این وضعیت به خودی خود از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند. تنها استثنا بیماری هانسن است که می تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند اما به راحتی سرایت نمی کند.

نوروپاتی محیطی چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص نوروپاتی محیطی معمولاً شامل ترکیبی از روش ها است. این شامل:

علائم و سابقه پزشکی : ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما احتمالاً سؤالاتی در مورد سابقه پزشکی شما و علائم یا تغییرات اخیری که متوجه شده‌اید می‌پرسد. آنها همچنین ممکن است در مورد سایر شرایط و عوامل پزشکی مانند دیابت نوع 2، تغذیه، عادات و شیوه زندگی شما بپرسند.

معاینات فیزیکی و عصبی : این شامل یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی است که به دنبال علائم فیزیکی نوروپاتی محیطی، از جمله تغییر در توانایی شما در احساس احساسات، ضعف عضلانی، تغییر در رفلکس ها یا مشکل در راه رفتن و تعادل است.

آزمایشات آزمایشگاهی، تشخیصی و تصویربرداری: طیف گسترده ای از آزمایش ها می توانند به تشخیص نوروپاتی محیطی کمک کنند.

چه آزمایشاتی برای تشخیص نوروپاتی محیطی انجام خواهد شد؟

رایج ترین انواع آزمایشات برای نوروپاتی محیطی (چه برای تأیید تشخیص یا رد سایر شرایط) عبارتند از:

  • آزمایش‌های خون (این آزمایش‌ها می‌توانند بسیاری از مشکلات را شناسایی کنند، از مشکلات سیستم ایمنی گرفته تا سموم و سموم، به‌ویژه فلزاتی مانند جیوه یا سرب).
  • الکترومیوگرافی .
  • سونوگرافی اعصاب.
  • بیوپسی عصبی
  • آزمایش ژنتیک .
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) .

نوروپاتی محیطی چگونه درمان می شود و آیا درمانی وجود دارد؟

درمان نوروپاتی محیطی بسته به علت آن می تواند بسیار متفاوت باشد. عوامل دیگری نیز می توانند بر درمان تأثیر بگذارند، از جمله سابقه پزشکی، ترجیحات شخصی و موارد دیگر. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما بهترین فردی است که می‌تواند درباره درمان (های) توصیه‌شده و جدول زمانی احتمالی بهبودی به شما اطلاعات بیشتری بدهد. به طور کلی، روش های درمانی زیر برای نوروپاتی محیطی رایج تر است:

داروها . بسیاری از داروها می توانند مشکلات سیستم عصبی محیطی را درمان کنند. اینها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند، از جمله تزریق، قرص هایی که از طریق دهان مصرف می کنید، تکه هایی که به پوست شما می چسبند، داروهای آهسته رهش و غیره.

فیزیوتراپی . این می تواند به شما کمک کند پس از صدمات یا اقدامات پزشکی بهبود یابند یا علائم درد را بهبود بخشد. همچنین می تواند به شما در سازگاری با تغییرات سیستم عصبی، از جمله بهبود تعادل و جلوگیری از سقوط کمک کند.

دستگاه ها و تجهیزات پوشیدنی . اینها شامل وسایل پزشکی مانند بریس، عصا و واکر، کفش های تجویز شده و موارد دیگر می شود. اینها ممکن است مستقیماً نوروپاتی محیطی را درمان نکنند، اما می توانند به پیشگیری از عوارض ناشی از آن کمک کنند. یک مثال کفش مخصوص افرادی است که به دلیل دیابت نوع 2 دچار نوروپاتی محیطی هستند.

پا و مراقبت از پا. نوروپاتی محیطی معمولاً پاهای شما را تحت تأثیر قرار می دهد. این می تواند باعث تغییرات بافت نرم و استخوان، از جمله زخم ها و عفونت ها، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود. بسیاری از افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی باید به یک متخصص پا (متخصص پا) مراجعه کنند.

سایر درمان های درد اگر درد ناشی از نوروپاتی محیطی یا آسیب عصبی با داروهای استاندارد بهبود نیافت، متخصصان درد ممکن است گاهی درمان‌های دیگری مانند تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست ، تزریق‌ها یا جراحی برای کاشت محرک نخاع ارائه دهند.

عوارض جانبی احتمالی درمان نوروپاتی محیطی چیست؟

عوارض جانبی احتمالی و عوارض درمان نوروپاتی محیطی به عوامل زیادی بستگی دارد. این موارد شامل علت خاص نوروپاتی، سایر شرایطی که دارید، درمان های خاصی که دریافت می کنید و موارد دیگر می شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بهترین فردی است که در مورد عوارض جانبی احتمالی و عوارضی که ممکن است تجربه کنید بیشتر به شما بگوید.

چگونه از خودم مراقبت کنم یا علائم نوروپاتی محیطی را مدیریت کنم؟

نوروپاتی محیطی نشانه ای از مشکل در سیگنال های عصبی است که بین قسمت های بدن و مغز شما حرکت می کند. در حالی که این ممکن است به دلایل جزئی که جدی نیستند اتفاق بیفتد، ممکن است به دلیل شرایط شدید یا خطرناک نیز رخ دهد. همچنین در صورت شروع سریع درمان، گاهی اوقات می توان انواع خاصی از نوروپاتی ها را متوقف یا معکوس کرد. به دلیل این عوامل، شما نباید سعی در تشخیص و خوددرمانی آن داشته باشید. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بهترین فردی است که شما را در مدیریت این بیماری راهنمایی می کند.

چگونه می توانم خطر ابتلا به نوروپاتی محیطی را کاهش دهم یا به طور کامل از آن جلوگیری کنم؟

برخی از علل احتمالی نوروپاتی محیطی قابل پیشگیری هستند. همچنین می توانید با پیشگیری یا به تاخیر انداختن برخی شرایط، شانس ابتلا به آن را کاهش دهید. به طور کلی، بهترین اقدامات پیشگیرانه یا احتیاطی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

خوردن یک رژیم غذایی متعادل . کمبود برخی ویتامین ها، به ویژه کمبود ویتامین B12 ، می تواند بر سیستم عصبی شما تأثیر بگذارد و مشکلات بزرگی ایجاد کند. سایر ویتامین ها، به ویژه B6، سمی هستند و باعث نوروپاتی محیطی در سطوح بالا می شوند.

فعالیت بدنی و حفظ وزن مناسب . این، همراه با مدیریت رژیم غذایی، می تواند به پیشگیری یا به تاخیر انداختن ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند، که به مرور زمان به اعصاب محیطی شما آسیب می رساند.

پوشیدن تجهیزات ایمنی در صورت نیاز صدمات منبع اصلی آسیب عصبی هستند. استفاده از تجهیزات ایمنی در حین کار و فعالیت های بازی می تواند از شما در برابر این آسیب ها محافظت کند یا شدت آسیب ها را محدود کند.

مدیریت شرایط مزمن همانطور که توصیه می شود . اگر یک بیماری مزمن دارید که می تواند بر اعصاب محیطی، به ویژه دیابت نوع 2 تأثیر بگذارد، مهم است که آن را همانطور که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی توصیه می کند، مدیریت کنید. این می تواند اثرات این بیماری را محدود کند یا مدت زمان بدتر شدن آن را به تاخیر بیاندازد.

پرهیز از الکل بیش از حد . مصرف زیاد الکل یکی از دلایل ثابت شده نوروپاتی محیطی است. شما می توانید خطر نوروپاتی (و برخی دیگر از عوارض پزشکی) را با پرهیز از الکل یا مصرف متعادل آن کاهش دهید.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض سموم، سموم و فلزات سنگین. فلزات سنگین مانند سرب و جیوه می توانند به سیستم عصبی شما آسیب جدی وارد کنند. قرار گرفتن در معرض جیوه به دلیل قوانین زیست محیطی نادر است، اما دماسنج ها یا ترموستات های قدیمی تر ممکن است همچنان آن را داشته باشند. خانه‌های قدیمی‌تر نیز ممکن است حاوی رنگ‌های مبتنی بر سرب باشند. سازمان‌های محلی، ایالتی و ملی ممکن است منابع و خدماتی برای کمک به شما برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض فلزات و مواد شیمیایی سمی داشته باشند. اگر در اطراف چنین فلزات و مواد شیمیایی کار می کنید، تمام مقررات ایمنی را رعایت کنید و از وسایل محافظ توصیه شده یا مورد نیاز استفاده کنید.

نوروپاتی محیطی چقدر طول می کشد؟

نوروپاتی محیطی می تواند یک نگرانی موقت یا دائمی باشد. اینکه چه مدت طول می کشد بستگی به علت ایجاد آن، میزان آسیب - در صورت وجود - که ایجاد کرده، درمان ها و موارد دیگر دارد.

نوروپاتی محیطی به احتمال زیاد با بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2، بیماری های خود ایمنی و شرایط ژنتیکی دائمی است . با این حال، این هنوز هم می تواند متفاوت باشد، بنابراین بهتر است از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد آنچه در مورد شما محتمل تر است بپرسید.

چشم انداز این وضعیت چیست؟

نوروپاتی محیطی معمولا خطرناک نیست، اما می تواند اثرات مخربی بر زندگی شما داشته باشد. این اثرات معمولاً زمانی که فقط یک عصب یا گروه محدودی از اعصاب را تحت تأثیر قرار می دهد به شدت شدید نیستند. هرچه اعصاب بیشتری را تحت تأثیر قرار دهد، تأثیر بالقوه آن بیشتر است.

چشم انداز نیز تا حدی به علائم شما بستگی دارد. درد ناشی از نوروپاتی محیطی معمولا مخرب ترین علامت است، اما داروها یا درمان های دیگر ممکن است کمک کنند. علائم اتونومیک از جدی ترین علائم هستند زیرا عملکردهای حیاتی بدن شما را درگیر می کنند. هنگامی که آن ها به درستی کار نمی کنند، می تواند اثرات بسیار شدید - و گاهی خطرناک - داشته باشد.

علائم حرکتی و حسی نیز می تواند توانایی شما در کار و انجام فعالیت های روزانه را تا حد زیادی مختل کند. آنها می توانند با تحرک، تعادل و هماهنگی مشکلاتی ایجاد کنند - گاهی اوقات شدید. علائم حسی نیز مخرب هستند، به خصوص زمانی که شامل درد یا بر توانایی شما برای کنترل کاری که با قسمت(های) بدن آسیب دیده انجام می دهید، تاثیر می گذارد.

در نهایت، درمان ها می توانند تفاوت زیادی در دیدگاه ایجاد کنند. برخی از درمان ها می توانند علائم را تا حد زیادی کاهش یا حتی متوقف کنند، اما این تفاوت دارد. پزشک شما بهترین منبع اطلاعات در مورد چشم انداز پرونده شما و آنچه می توانید برای کمک انجام دهید است.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا