بلاک دائمی گانگلیون‌های سمپاتیک کمری-Lumbar sympathetic ganglion با روش رادیوفرکوئنسی-Radiofrequency تحت هدایت فلوروسکوپی

بلاک دائمی گانگلیون‌های سمپاتیک کمری (Lumbar sympathetic ganglion) با روش رادیوفرکوئنسی (Radiofrequency) تحت هدایت فلوروسکوپی

بلاک عصب به معنی مسدود کردن انتقال های پیام درد با استفاده از تزریق مواد بی حسی (در بلاک موقتی) و مواد تخریب کننده عصب (در بلاک دائمی) گفته می شود. در مواردی دارو های ضد التهابی نیز به محل عصب تزریق می شوند که باعث کاهش التهاب عصب و شروع فرآیند بهبودی می شوند. در روش رادیوفرکوئنسی به جای تخریب عصب با مواد کشنده عصب از سوزن خاصی استفاده می شود که با تولید امواج رادیویی عصب را تخریب می کند. در این روش به دلیل عدم نیاز به تزریق دارو عوارض ناشی از تزریق در محل اشتباه هیچ گاه اتفاق نمی افتد.

آناتومی گانگلیون های سمپاتیک کمری

سیستم عصبی بدن به دو نوع ارادی و خودکار تقسیم می شود که قسمت خودکار نیز از دو بخش سمپاتیکی و پاراسمپاتیکی تشکیل شده است. گانگلیون ها گره های عصبی هستند که به آن ها اعصابی وارد می شوند و اعصابی دیگر از آن های خارج می شوند و گانگلیون ها مسئولیت تنظیم آن ها بر عهده دارند. در دو طرف ستون فقرات کمری دو ردیف گانگلیون از بالا تا پایین قرار دارد که از آن ها شاخه های سمپاتیکی برای عصب دهی به ارگان های مختلف مانند کلیه ها، ناحیه تناسلی و پا ها خارج می شود.

در تصویر زیر این گانگلیون ها در سطح مقطع کمر با هایلایت سبز نشان داده شده اند:

drCyrusMomenzadeh

در تصاویر زیر گانگلیون های سمپاتیک کمری در کنار مهره های ستون فقرات نشان داده شده اند:

گانگلیون‌های روی ستون فقرات

گانگلیون‌های روی ستون فقرات

برتری های تصویربرداری فلوروسکوپی

در گذشته به دلیل عدم دسترسی به تصویربرداری های همزمان حین تزریق، اکثر تزریقات مدیریت درد با استفاده از مشخص کردن ساختار های آناتومیک بدن با لمس محل تزریق انجام می شدند. عیب این روش ها دقت پایین آن ها در مشخص کردن محل دقیق تزریق و امکان اشتباه قرار گرفتن سوزن داخل بدن (به دلیل عدم مشاهده آن با تصویربرداری همزمان) است. در حال حاضر از تصویربرداری های همزمان بسیاری مانند فلوروسکوپی، سونوگرافی و CT Scan برای مشاهده ساختار های داخلی بدن و هدایت سوزن به سمت هدف استفاده می شود. تصویربرداری فلوروسکوپی یکی از روتین ترین روش های انجام تصویربرداری همزمان حین تزریقات است.

فلوروسکوپی برتری هایی نسبت به دیگر روش ها دارد که از بین آن ها می توان به امکان تزریق ماده حاجب (برای تایید درست قرار گرفتن محل نوک سوزن) و عبور پرتو ها از بافت چربی (این موضع در افراد با چاقی شدید کمک کننده است) اشاره کرد. همچنین پزشک می تواند با مشاهده ساختار های داخل قبل از تزریق، روش مناسب را برای بیمار انتخاب کند. استفاده از تصویربرداری همزمان دقت و موفقیت تزریق را بالا می برد، عوارض جانبی احتمالی را به شدت کاهش می دهد و به دلیل بالا تر رفتن دقت تزریق، میزان داروی مورد نیاز برای اثربخشی تزریق کاهش پیدا می کند. به دلیل استفاده از پرتو های یونیزان در این نوع تصویربرداری، استفاده از آن در خانم ها باردار توصیه نمی شود.

کاربردها

بلاک دائمی گانگلیون های سمپاتیک کمری برای درمان درد های احشا داخل شکمی، ناحیه تناسلی و کف لگن و پا ها که به بلاک موقتی پاسخ می دهند اما دردشان عود می کنند، استفاده می شود. دیگر کاربرد های درمانی این بلاک عبارت اند از: درد های ناشی از عضو شبح (در این بیماری، بیمار در عضوی که قطع شده است احساس درد می کند)، رفلکس دیستروفی سمپاتیکی (اختلال اعصاب سمپاتیک که باعث احساس درد و گرمی و تورم می شود)، بیماری برگر، نارسایی عروقی و آترواسکلروز پا ها، سرمازدگی پا ها، التهاب شریان ناشی از بیماری های کلاژن-وسکولار،  هرپس زوستر حاد (زونا)، درد ناشی از نوالژی (اختلال عصب) بعد از هرپس (زونا). با انجام بلاک موقتی قبل از انجام بلاک دائمی می توان اثربخشی بلاک دائمی را پیش بینی کرد.

پای متورم بیمار مبتلا به رفلکس دیستروفی سمپاتیکی (پای چپ):

drCyrusMomenzadeh

ممنوعیت ها

در بیماران با اختلال انعقادی (به دلیل مصرف دارو و یا بیماری) باید قبل از انجام بلاک اختلال را برطرف کرد. در مواردی که اختلال انعقادی به علت دارو باشد (مانند افرادی که دارو های قلبی مصرف می کنند) باید با صلاح دید پزشک این دارو ها قبل از انجام بلاک قطع شوند.

در صورت ابتلا بیمار به ضعف سیستم ایمنی (افراد مبتلا به دیابت، سرطان، ایدز، مصرف طولانی کورتیکواستروئید ها) باید در پیگیری ها به دنبال نشانه های عفونت گشت تا در صورت بروز درمان شود. بلاک در صورت ابتلا بیمار به عفونت محل ورود سوزن و یا عفونت گسترده در بدن ممنوع است و باید بعد از درمان عفونت انجام شود.

نحوه انجام بلاک

برای انجام این تزریق سوزن تحت هدایت فلوروسکوپی از پشت کمر، از کنار ستون کمری، به طرف گانگلیون هدایت می شود. بیمار به شکم می خوابد تا دسترسی به ستون فقرات کمری آسان تر شود. بعد از قرارگیری بیمار در حالت مناسب پزشک با لمس ستون فقرات و تصویربرداری محل ورود سوزن را مشخص می کند. در نهایت سوزن با کمک تصویربرداری همزمان فلوروسکوپی وارد بافت می شود و بلاک انجام می شود.

نحوه انجام بلاک:

drCyrusMomenzadeh

تصاویر فلوروسکوپی سوزن در محل گانگلیون سمپاتیک کمری:

drCyrusMomenzadeh

drCyrusMomenzadeh

عوارض جانبی احتمالی و روش های پیشگیری

تمام بیماران بعد از انجام بلاک تا مدتی تحت نظر قرار می گیرند تا اثربخشی بلاک ارزیابی شود و از اتفاق نیافتادن عوارض جانبی احتمالی اطمینان حاصل شود. به دلیل وجود عروق بسیار در بافت محل تزریق ممکن است هماتوم (تجمع خون در بافت) ایجاد شود. برای جلوگیری از تشکیل هماتوم می توان از گذاشتن پک های سرد روی محل تزریق تا 20 دقیقه و یا فشار دادن محل ورود سوزن بعد از تمام شدن تزریق استفاده کرد. با کمک تصویربرداری همزمان فلوروسکوپی و مشاهده سوزن در تمام طول مدت بلاک، آسیب دیدن ساختار های مجارو مانند شریان و ورید های ناحیه، آسیب دیدن نخاع، اعصاب نخاعی یا احشا داخل شکمی توسط نوک سوزن به ندرت اتفاق می افتد و می توان از این گونه عوارض جلوگیری کرد. به دلیل اینکه در این روش بلاک دائمی تزریق دارویی انجام نمی شود، عوارض مرتبط با تزریق دارو در محل اشتباه که در دیگر روش های بلاک دائمی اتفاق می افتند، هرگز ایجاد نمی شوند. دیگر عارضه احتمالی این تزریق افزایش درد موقتی است که در بعضی از بیماران اتفاق می افتد و به دلیل ورود سوزن به بافت است و خود به خود بهبود پیدا می کند. عفونت محل تزریق به ندرت و اکثرا در بیماران با نقص سیستم ایمنی (دیابت، سرطان، ...) اتفاق می افتد و به دلیل انجام پروسیجر به صورت استریل نادر است.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا