درمان درد لگن با بلاک گانگلیون والتر (Ganglion Walther)

اعصاب بدن به دو نوع خودکار و ارادی تقسیم بندی می شوند. اعصاب خودکار که اعصاب سمپاتیک بخشی از آن ها هستند مسئول کنترل اعمال خودکار بدن مانند تنطیم ضربان قلب و تعریق هستند. گانگلیون ها محل تجمع اعصاب سمپاتیکی در خارج از نخاع و مغز هستند. گانگایون والتر در عمق استخوان خاجی قرار دارد و اعصاب منشا گرفته از آن به محتویات لگن عصب دهی می کنند. نام دیگر این گانگلیون، گانگلیون ایمپار (Impar) است.

drMomenzadeh

بلاک کردن عصب به جلوگیری از عبور پیام عصبی (شامل پیام های درد) با تزریق مواد بی حسی به عصب گفته می شود. بلاک  این گانگیون کابرد تشخیصی، درمانی و پیش بینی کننده دارد. به عنوان ابزاری تشخیصی، این بلاک برای تشخیص علت دردهای لگن، ناحیه تناسلی، مثانه، و مقعد استفاده می شود. اگر این گانگلیون مسئول انتقال درد باشد و در بیمار با روش های دارویی و دیگر روش های غیرتهاجمی تسکین پیدا نکند، نیاز به تخریب این گانگلین بری برطرف کردن درد بیمار است. در اینجا این بلاک به عنوان ابزاری پیشبینی کننده مقدار اختلال حسی و حرکتی ای که بیمار بعد از تخریب شدن گانگلوین تجربه خواهد کردرا به ما نشان می دهد.

برای مدیریت دردهای حاد از این بلاک استفاده می شود تا درمان های دارویی اثر کنند یا با جراحی عامل اصلی درد از بین برود. این تکنیک، چه برای کودکان چه برای بزرگسالان، برای کنترل دردهای بعد از عمل جراحی و دردهای بعد از وارد شدن آسیب فیزیکی از کارآیی بالایی برخوردار است. از این بلاک برای درمان و کنترل دردهای ناشی از هرپس زوستر (زونا) در ناحیه لگن نیز استفاده می شود. می توان درد های ناشی از اختلال اعصاب سمپاتیک ای که از این گانگلیون منشا گرفته اند را با استفاده از این بلاک تحت درمان قرار داد.بعضی دردهای سرطانی مقعد، پاها، کف لگن و ناحیه تناسلی نیز با بلاک کنترل می شوند.

 

نحوه انجام بلاک:

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

 

عوارض جانبی احتمالی:

نزدیک بودن این گانگلیون به روده بزرگ نیاز به استفاده از دستگاه سونوگرافی را چندبرابر می کند. همچنین باید دقت کرد که سوزن بیش از حد به بدن وارد نشود. درصورت ورود سوزن به روده بزرگ و ناکارآمدی سیستم ایمنی بدن بیمار، مانند بیماران مبتلا به ایدز یا کسانی که تحت رادیوتراپی لگن قرارگرفته اند، ممکن است عفونت شدید اتفاق بی افتد به حدی که جان بیمار تهدید شود. احتمال عفونت پرده های پوشاننده نخاع در کمر، به خصوص در بیماران مبتلا به ایدز یا سرطان، هر چند اندک، وجود دارد. می توان این عارضه را با تب کردن بیمار و اختلال اعصاب ناحیه تزریق تشخیص داد. با گسترش عفونت، ممکن است نیاز به تخلیه اورژانسی عفونت از بدن شود. در موارد بسیار نادر احتمال سوراخ شدن پرده های پوشاننده نخاع توسط سوزن نیز وجود دارد. می توان با استفاده از دستگاه سونوگرافی احتمال تمامی این عوارض را کاهش داد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا