درد التهابی آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک اختلال مزمن، سیستمی و التهابی با علت ناشناخته است. ویژگی های آن شامل: درد قینه چند مفصلی، تورم، خشکی، صبحگاهی و ضعف. آتریت روماتوئید دوره های مختلفی دارد که اغلب با دوره هایی از تشدید و گاهی با فروکش کردن مشخص می شود. پیامد های این بیماری نیز گوناگون می باشند، دامنه این پیامد ها از بیماری فروکش شده تا بیماری شدید که منجر به ناتوانی و حتی در برخی بیماران منجر به مرگ زودهنگام می شود، متغییر است.

بدون درمان، عده زیادی از بیملارن تخریب مفصلی پیش رونده و ناتوانی چشمگیری را در عرض چند سال تجربه خواهد کرد. آرتریت روماتوئید یک مسئله جهانی است، شیوع آن 0.5 تا 1 درصد در جمعیت بالغین است و بروز سالانه آن 0.03 درصد است. شیوع بیماری در زنان سه برابر مردان است و این بیمارای افراد را در هر سنی از بچگی تا سالخورگی مبتلا می کند. در هر حال، این بیماری بیشتر در زنان سنین 40-50 سال شایع است. آرتریت روماتوئید در مردان زیر 45 سال شایع نیست، اما با افزایش سن بروز بیماری بیشتر می شود. بروز بیماری در زنان تا 45 سال افزایش می یابد، تا 75 سالگی ثابت است و بعد از آن کاهش می یابد. تعداد زیادی از مطالعات حاکی از آن هستند که مرگ و میر در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید نسبت به جمعیت عمومی بیشتر است. این افزایش میزان مرگ و میر را به عوارض عفونی و قلبی عروقی نسبت می دهند.

عامل زمینه ای این بیماری نامشخص است. احتمال دارد که آترتیت روماتوئید شامل بیماری های مختلفی باشد که توسط تظاهرات بالینی شایع شناخته می شوند و ممکن است مکانیسم غالب واحدی برای شروع و پایداری بیماری وجود نداشته باشد. آرتریت روماتوئید ناشی از تعاملات پیچیده عوامل ژنتیکی و محیطی است. کشیدن سیگار، چاقی، مواجهه با روغن معدنی و حلال های طبیعی با ایجاد بیماری همراهی دارند. کشیدن سیگار بیشترین اثر را دارد.

به خوبی مشخص شده است که یک زمینه ژنتیکی فردی ، جهت ابتلا و میزان شدت این بیماری نقش حیاتی را ایفا می کند. در مطالعات دقیقی آمده است که تطابق 15 درصدی در دوقلو های همسان وجود دارد که به طور تقریبی 4 برابر دوقلو های غیر همسان است.

تظاهرات بالینی:

علائم مفصلی:

آرتریت روماتوئید، آرتریتی قرینه است که مشخصا مفاصل کوچک دست ها و پا ها را درگیر می کند و به مفاصل دیگری مانند شانه ها، آرنج ها، لگن، زانو ها و پشانه ها پیشرفت می کند. بیماران شروع مرموز از درد التهابی دارند که درد و خشکی با عدم فعالیت بدتر می شود و با حرکت بهبود می یابد. خشکی صبحگاهی مزمن معمولا بیش از 1 ساعت طول می کشد که ویژگی مشخص آرتریت روماتوئید است.

بدون درمان، این بیماری در طول زمان پیشرفت می کند و موجب تخریب و تغییر شکل مفاصل می شود. خوردگی های استخوانی و غضروفی در رادیوگرافی لبه استخوان و غضروف دیده می شوند. اگرچه تمام بیماران مبتلا با آرتریت روماتوئید، بیماری خوردگی ندارند. التهاب غلاف تندون ها (تندون ها بافت های طناب مانند هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند و باعث حرکت مفاصل می شوند) موجب قرارگیری نامناسب تندون ها، کشیدگی و یا کوتاه شدگی آن ها می شود.

علائم خارج مفصلی:

آرتریت روماتوئید یک بیماری سیستمی است که در آن علائم خارج مفصلی متعدد دیده می شود. این علائم شامل خستگی، تب خفیف، کاهش وزن و درد عضله است. علائم خارج مفصلی دیگر شامل وجود ضایعاتی در زیر پوست و روی تندون ها، بیماری های ریوی و زخم های ساق پا هستند.

درمان:

اهداف نهایی درمان، کاهش درد و احساس ناراحتی، جلوگیری از تغییر شکل و از دست دادن غملکرد طبیعی مفصل و حفظ توانایی کارکرد در عملکرد طبیعی بدنی و اجتماعی است. اگرچه درمانی قطعی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد اما تخفیف و بهبودی بیماری و درمان آن با ارتباط موثر بین پزشک و بیمار و فراهم آوردن اطلاعات ضروری از ماهیت و روند بیماری آغاز می شود.

اقدامات درمانی غیر دارویی شامل کاهش استرس و فشار روی مفصل است. بی حرکتی گذارا برای یک مفصل ملتهب می تواند از استرس و فشار روی آن بکاهد، از موارد کمکی دیگر می توان به کاهش وزن و استفاده از وسایل کمک کننده به راه رفتن اشاره کرد. از فعالیت شدید در مرحله شعله ور شدن بیماری باید اجتناب گردد، اگرچه محدوده حرکتی کامل مفاصل باید توسط یک برنامه ورزشی مرحله بنده شده حفظ شود تا از جمود مفصلی و تحلیل عضلات جلوگیری شود.

یک تکنیک بسیار موثر در درمان آرتریت روماتوئید تزریق دارو به داخل مفصل است. تزریقات عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

به عنوان مثال برای درمان آرتریت روماتوئید مچ دست، بیمار روی تخت معاینه می نشیند و دست آسیب دیده در کنار بدن به صورتی قرار می گیرد که پشت دست به سمت بالا باشد، سپس پزشک با استفاده از دستگاه سونوگرافی محل تزریق را به دقت مشخص می کند و تزریق را انجام می دهد.

نحوه قرارگیری بیمار:

 

 

محل قرارگیری پروب سونوگرافی:

 

تصویر سونوگرافی:

 

انجام تزریق:

 

درمان های غیرجراحی

*فیزیوتراپی.

*تزریق اوزون.

*بلاک عصب با لیزر.

* رادیو فرکوئنسی (RF)

در مطب دکتر مؤمن‌زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام می‌گیرد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا