درد و علائم میوزیتیس

به زبان امروزی پسوند -ایتیس به معنی بیماری یا التهاب بهمراه درد یک بافت یا دستگاه مشخص است. در مورد خاص میوزیتیس (میوزیت) این عضلات هستند که ملتهب یا بیمارند.

میوزیتیس میتواند سبب بیماریهای عضلانی موسوم به میوپاتی شود. برخی از اوقات، فرد ممکن است دچار میوزیتیس باشد و علت اصلی بروز آن را نداند.

علایم میوزیتیس

چند نوع مختلف میوزیتیس وجود دارد که هر یک علایم مختلفی ایجاد میکند. به هر جهت، برخی علایم عمومی وجود دارند که با تضعیف و التهاب عضلات همراه هستند.

مثالهایی در این مورد شامل موارد زیر است:

دشواری در برخاستن از حالت نشسته

احساس خستگی پس از زمان کوتاهی ایستادن یا راه رفتن

دشواری در بالا رفتن از بلندی و پلهها

دشواری در بلند کردن بازوها

دشواری در بلع یا تنفس

وجود درد یا ناخوشی عضلانی غیر قابل توضیح

فرد دچار میوزیتیس در عین حال دچار افزایش سطح آنزیم‌های عضلانی CPK یا الدرولاز است.

برخی انواع میوزیتیس سبب بروز علایم مشخصی مثل راش پوستی نمایان یا ضعف در نواحی خاصی از بدن میشوند.

به هر جهت، ضعف عضلانی، خستگی مفرط، و گاهی از اوقات درد یا ناراحتی همگی علایمی هستند که با اغلب انواع میوزیتیس همراهند.

علل میوزیتیس

میوزیتیس ممکن است بر اثر طیف گسترده‌‏ای از علل زیربنایی ایجاد شود، و با وجود این پزشکان در برخی از مواقع قادر به شناسایی علت بروز آن نیستند. مثال‌هایی در مورد علل بیشتر شایع میوزیتیس شامل موارد زیر است:

اختلالات خود ایمنی مثل لوپوس یا ارتریت روماتوئید

عفونت

داروهای مختلف شامل استاتینها که برای کاهش کلسترول خون تجویز میشوند

آسیب دیدگی عضله

وجود برخی ویروسها در بدن که از جملۀ آنها میتوان به ویروس سرماخوردگی یا ویروس آنفولانزا و ویروس کمبود ایمنی انسانی (HIV) اشاره کرد

استفاده یا مصرف مواد مخدر مثل کوکایین

گاهی از اوقات علل زیربنایی بروز میوزیتیس آشکارتر هستند. این در مواقعی است که علت به دارو وابسته بوده یا مرتبط به مواد مخدر است. به هر جهت، بسیاری از موارد میوزیتیس بدون علت شناسایی شده وجود دارد که زیر عنوان میوزیتیس با علت نامشخص یا میوزیتیس ایدیوپاتیک شناخته میشوند.

انواع میوزیتیس

برخی از شایع‌ترین انواع میوزیتیس در فهرست زیر آمده است:

* درماتومیوزیتیس

این اختلال سبب ایجاد یک راش پوستی قرمز یا بنفش رنگ لکه‎‎دار و قابل رویت روی پوست میشود. فرد در عین حال دچار ضعف عضلانی و گاهی از اوقات درد مرتبط به اختلال میگردد. زنان بیش از مردان در برابر ابتلا به این نوع میوزیتیس آسیب‌پذیر هستند.

* میوزیتیس ناشی از دارو

این اختلال شایعترین شکل میوزیتیس و ناشی از التهابی است که به عنوان عارضۀ جانبی داروها بروز میکند. مثالهایی در مورد داروهایی که به عنوان علت بروز میوزیتیس شناخته می‌شوند شامل استاتین‌ها، داروهایی مثل لوواستاتین است یا زیدووُدین (رتروویر)، دارویی که پزشکان برای درمان HIV یا ایدز تجویز میکنند.

* میوزیتیس درون کالبدی

مردان در سنین بالای پنجاه سال بیشتر توسط این نوع میوزیتیس آسیب میبینند. مردم دچار میوزیتیس مزبور تضعیف تدریجی نیروی عضلانی را تجربه میکنند. آنها در عین حال ممکن است دچار مشکلات بلع گردند، معضلی که زیر عنوان دیسفاژی شناخته میشود.

* میوزیتیس نوجوانان

این اختلال در افراد دارای سنین کمتر از 18 سال بروز میکند. درماتومیوزیتیس نوجوانان میتواند سبب بروز راش پوستی قرمز یا بنفش رنگ شود، که اغلب روی پلک چشم ظاهر میشود، صدا در فرد مبتلا ضعیف میشود یا اینکه شخص به دشواری بلع مبتلا میگردد.

اغلب مردم دچار این اختلال در عین حال به التهاب رگهای خونی مبتلا میشوند، که زیر عنوان واسکولیتیس شناخته میشود. برخی کودکان دردهای عضلانی دارند حال آنکه دیگران دچار ضعف عضلات مخصوصاً در ناحیۀ شکم، گردن، قسمت فوقانی دست و پا میشوند.

* میوزیتیس عفونی

این نوع میوزیتیس در مردم دچار عفونتهای ویروسی به ویژه آنفولانزا شایع است. به هر حال، شخص ممکن است به علت تریکینوزیس، انگلی که در غذاهای نیمپخته یا گوشت‌های نپخته وجود دارد دچار میوزیتیس عفونی شود. باکتریها به ویژه باکتری‌های استافیلوکوکی نیز میتوانند باعث بروز میوزیتیس شوند.

* میوزیتیس اسیفیکانز

این اختلال اغلب اوقات نتیجۀ بروز آسیب‌دیدگی از جمله کبودی قابل توجه است. این اختلال میتواند سبب ایجاد یک تودۀ سخت و استخوانی شکل درون عضلۀ آسیب دیده شود.

* پلیمیوزیتیس

این اختلال نیز در زنان بیش از مردان شایع است. مردم دچار پلیمیوزیتیس دچار نوعی ضعف عضلانی تدریجی می‌شوند که در هستۀ بدن فرد آغاز میشود و میتواند به نواحی اطراف گسترش پیدا کند. انواع سرطان و بیماریهای خودایمنی میتوانند باعث بروز این نوع میوزیتیس شوند.

تشخیص میوزیتیس

پزشک متخصص تشخیص را با پرسش از شرح حال پزشکی بیمار و علایم مبتلابۀ وی آغاز میکند. سؤالات ممکن است شامل این موارد باشد که علایم معمولاً در چه هنگامی از روز بروز میکنند، آیا چیزی باعث بهبود این علایم میشود و اینکه چه چیزی سبب تشدید آنها میگردد.

در مرحلۀ بعد پزشک ممکن است انجام تستهای تشخیصی را برای مشخص کردن علت میوزیتیس در دستور کار قرار دهد.

مثالهایی از تستهای مورد استفاده در تشخیص میوزیتیس عبارتند از:

آزمایش خون: تستهای خون میتوانند وجود آنزیم‌های عضلانی مثل CPK و نیز وجود آنتیبادیهای همراه اختلالات خودایمنی را اندازه‌گیری کنند.

تستهای تصویربرداری برای شناسایی نواحی دچار ناهنجاری عضلانی: اسیفیکانز میوزیتیس یک تست تصویربرداری است که اغلب مورد استفاده قرار میگیرد.

الکتروکاردیوگرام: این تست از پایش خاصی برای تعیین فعالیت الکتریکی عضلات استفاده میکند.

بیوپسی: بیوپسی عضله میتواند نواحی ملتهب شده را شناسایی کند.

در صورت احساس نیاز پزشک ممکن است انجام تستهای دیگری را نیز در دستور کار قرار دهد.

درمان

پزشکان میتوانند راههایی را برای کمک به فرد در مدیریت علایم بیماری خود نشان دهند.

پزشک ممکن است در وهلۀ نخست داروهای موسوم به کورتیکوستروئیدی را برای بیمار تجویز کند. این داروها میزان التهاب را در بدن کاهش میدهند، که این میتواند به تخفیف برخی از علایم عضلانی فوری میوزیتیس کمک کند.

آنتیبیوتیک

برخی از اوقات درمان میوزیتیس متوجه رفع یا مدیریت علایم زیربنایی این اختلال می‌شود. برای مثال اگر عفونت باکتریایی عامل بروز میوزیتیس باشد پزشک برای بیمار آنتیبیوتیک تجویز خواهد کرد.

اگر میوزیتیس فرد مرتبط به یک اختلال خودایمنی باشد، دکتر ممکن است برای بیمار داروهای ضد روماتیسمی تعدیل کنندۀ بیماری (DMARDs) را تجویز کند.

مثالهایی از این داروها شامل آزاتیوپرین و متوتریکسات است.

ورزش

حرکت دادن عضلات به طور منظم و مشارکت در ورزشهای استقامتی میتواند به قدرت بخشیدن به عضلات کمک کند. حرکات کششی نیز میتوانند طیف حرکت و انعطاف‌پذیری عضلانی را تقویت کنند.

فرد دچار میوزیتیس ممکن است زیر نظر یک فیزیوتراپیست قرار گیرد.

برخی از اوقات میوزیتیس یک مشکل کوتاه مدت است که برطرف میشود. در دیگر مواقع این اختلال وضعیتی مزمن است که میتواند باعث اتلاف عضله شده و کیفیت زندگی روزانۀ فرد را به شکل منفی تحت تأثیر قرار دهد. این مورد دربارۀ پلیمیوزیتیس و درماتومیوزیتیس واقعیت دارد که گرایشی به بروز و حضور در طولانی مدت از خود نشان میدهند. اختلالاتی مثل میوزیتیس عفونی معمولاً در صورت بهبود سلامت عمومی فرد رفع میشوند

******************************************************************************************

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی
  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • اوزون تراپی
  • فیزیوتراپی
  • تزریق اپیدورال
  •  تریگرپوینت تراپی
  • کمربندهای طبی
  • رفلکسولوژی
  • RF یا رادیوفرکوانسی
  • در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی دیسک کمر مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 ، 02188460605 و 09198172104 تماس بگیرید.

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت بپرسید.

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا