درمان درد قرمزی و سوزش دست و پا بر اثر اریتروملالژیا

اریتروملالژیا یک بیماری عصبی عروقی نادر است که بیشتر در پاها دیده می‌شود اما در دستان، صورت و قسمت‌های دیگر بدن نیز ممکن است ایجاد شود. اصطلاح "عصبی عروقی" نشان می‌دهد که هم عصب‌ها و هم عروق در این بیماری درگیر می‌شوند. سه علامت اصلی ابتلا به اریتروملالژیا عبارتند از قرمزی، گرم و داغ شدن پوست و درد سوزشی. علائم دیگر نیز شامل تورم یا تغییر در تعریق و سرد و کبود شدن پوست در زمان‌هایی که بیماری خاموش است می‌شود. شعله‌وری اریتروملالژیا ممکن است مقطعی یا مستمر، خفیف یا شدید باشد و غالباً با گرما، فعالیت‌های فیزیکی یا استرس تحریک شود.

 درمان بیماری زمینه‌ای ممکن است باعث تسکین کامل شود. در این موارد، اقدامات درمانی باید بر تسکین علائم به کمک مصرف دارو یا روش‌های دیگر متمرکز باشد. برخی اقدامات درمانی عبارتند از استفاده از داروهای موضع، مصرف داروهای خوراکی و مکمل‌ها و انجام عمل‌های جراحی و همچنین درمان‌های جسمی / ذهنی.

پروفسور سیروس مؤمن زاده پس از معاینه دقیق بیمار برنامه درمانی با رویکرد پلکانی را تجویز خواهند کرد. درمان در این رویکرد از روش‌های ساده آغاز می‌شود و در صورت لزوم روش‌های پیچیده‌تر تجویز خواهند شد.

 علل

برخی عوامل باعث افزایش احتمال ابتلا به اریتروملالژیای اولیه و ثانویه می‌شوند. برخی از این عوامل عبارتند از سن، عوامل ژنتیکی، بیماری‌های خود ایمنی و ابتلا به بیماری‌های دیگر.

 سن و عوامل ژنتیکی

ابتلا به اریتروملالژیای اولیه در کودکان و نوجوانان شایع است در حالی که ابتلا به اریتروملالژیای ثانویه بین افراد سالخورده بیشتر دیده می‌شود SCN9A  .یک جهش ژنتیکی است که در 15 درصد افراد مبتلا به اریتروملالژیا دیده می‌شود. جهش‌های ژنتیکی، ارثی هستند اما امکان جهش‌های ژنتیکی جدید نیز وجود دارد.

 بیماری‌ها و کمبودها

تصور بر این است که احتمال ابتلا به اریتروملالژیا در افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند دیابت‌ها یا لوپوس بیش از سایرین است. برخی بیماری‌های دیگر نظیر بیماری‌های میلوپرولیفراتیو یا بیماری‌های نورولوژیکی نظیر ام اس نیز ممکن است باعث افزایش احتمال ابتلا به اریتروملالژیا شوند.

برخی کمبودهای تغذیه‌ای به خصوص کمبود اسید پانتوتنیک (ویتامین ب 5) نیز با ابتلا به اریتروملالژیا ارتباط دارند.

عوامل غذایی نظیر مصرف زیاد غذاهای پر ادویه و نوشیدن بیش از اندازه الکل نیز با ابتلا به اریتروملالژیا ارتباط دارند. به علاوه، قرار گرفتن در معرض فلزات سنگی نیز احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. این اتفاق زمانی می‌افتد که مواد سمی فلزات سنگی وارد بافت نرم بدن می‌شود. این مواد سمی ممکن است با قرار گرفتن در محیط‌های صنعتی، آب و هوای آلوده و استفاده از غذاها، داروها و رنگ‌های بر پایه سرب وارد بدن شوند.

بعضی داروها مانند مشتقات ارگوت نیز با ابتلا به بیماری اریتروملالژیا ارتباط دارند. (مشتقات ارگوت برای درمان سر دردهای شدید مانند میگرن‌ها استفاده می‌شوند)

آسیب‌دیدگی‌های عصبی ناشی از ابتلا به بیماری‌های دیگر نظیر سیاتیک و سرمازدگی و همچنین ابتلا به نوروپاتی های محیطی مانند نوروپاتی دیابتی نیز ممکن است باعث افرایش احتمال ابتلا به بیماری اریتروملالژیا شوند. نوروپاتی به دلیل آسیب‌دیدگی عصب‌های محیطی (عصب‌هایی که در بیرون از مغز و نخاع قرار دارند) که اطلاعات را به سمت عضلات ارسال می‌کنند ایجاد می‌شود. نوروپاتی باعث ضعف، بیحسی و درد در دست‌ها و پاها می‌شود.

 غیر از عوامل ژنتیکی، بسیاری از محققین بر این باورند که علت ابتلا به اریتروملالژیا در بسیاری از افراد هنوز ناشناخته است.

علائم بر اساس نوع بیماری

اریتروملالژیا ممکن است یک بیماری اولیه یا یک بیماری ثانویه باشد. با این که برخی خصوصیت ممکن است بین این دو نوع اریتروملالژیا مشترک باشد اما این دو با هم تفاوت دارند.

به طور عمومی، بیشتر علائم ابتلا به اریتروملالژیا عبارتند از تورم، حساسیت به لمس، درد عمیق در بافت نرم و احساس سوزش دردناک در دست‌ها و پاها. پاها بیشتر دچار علائم این بیماری می‌شوند اما این علائم ممکن است در دست‌ها، صورت و چشم‌ها نیز ایجاد شوند.

 اریتروملالژیای اولیه

ابتلا به اریتروملالژیای اولیه با برخی ژن‌ها ارتباط دارد یا ممکن است ایدیوپاتیک باشد به این معنی که ابتلا به آن، علت شناخته‌شده‌ای ندارد. این نوع از اریتروملالژیا بین کودکان به خصوص در دهه اول زندگی آنها شیوع دارد البته این احتمال وجود دارد که افراد در سنین دیگر نیز به این نوع اریتروملالژیا دچار شوند. در برخی از افراد جوان ممکن است علائم در دوران بلوغ ظاهر شوند.

درد سوزشی، قرمزی و گرما اصلی‌ترین علائم ابتلا به اریتروملالژیای اولیه هستند، این علائم ممکن است ناتوان‌کننده باشند. درد معمولاً در هر دو طرف بدن، مثلاً در هر دو دست، احساس شود که مقطعی و شدید است و غالباً پاها را بیشتر از دست‌ها در برمی‌گیرد.

حملات درد ناشی از ابتلا به اریتروملالژیای اولیه با خارش شروع شده و به مرور تبدیل به درد شدید سوزشی می‌شود. این حملات درد ممکن است یک دقیقه، چند ساعت یا حتی چندین روز طول بکشند.

حملات با گرم‌تر شدن هوا و در هنگام شب شدت گرفته و ممکن است با گرما، تعریق، ورزش کردن یا نشستن و ایستاندن‌های بلند مدت تحریک شوند. در برخی موارد، پاها ممکن است دچار زخم و قانقاریا (مرگ بافتها) شوند.

 اریتروملالژیای ثانویه

اریتروملالژیای ثانویه با بیماری‌های دیگر به خصوص بیماری‌های خود ایمنی و بیماری‌های میلوپرولیفراتیو (بیماری خون و مغز استخوان) ارتباط دارد. این بیماری در افراد بزرگسال و به خصوص سالمندان بیشتر دیده می‌شود.

علائم ابتلا به اریتروملالژیای ثانویه زمانی اتفاق می‌افتند که علائم بیماری‌های زمینه‌ای نیز دیده می‌شوند. علائم ابتلا به اریتروملالژیای ثانویه به تدریج شروع شده و در مدت کوتاهی تشدید می‌شود. درد سوزشی، قرمزی و گرما از علائم ابتلا به اریتروملالژیای ثانویه هستند.

 محرک‌های اریتروملالژیا

علائم این بیماری معمولاً با افزایش دمای بدن تحریک می‌شوند. برخی از شرایطی که باعث تشدید علائم می‌شوند عبارتند از:

  • پس از ورزش کردن
  • زمانی که جوراب‌ها و دستکش‌های گرم یا کفش‌های تنگ می‌پوشید.
  • پس از وارد شدن به یک اتاق گرم
  • زمانی که استرس دارید
  • زمانی که غذاهای تند و پر ادویه می‌خورید
  • زمانی که بدن شما دچار کم‌آبی شده است.

 بیماری‌های شایع مرتبط با اریتروملالژیا

بیماری‌های دیگر نیز مانند پدیده رینود و پرنیوزیس (که به آن سرمازدگی هم گفته می‌شود) ممکن است همراه با اریتروملالژیا وجود داشته باشند. بیماری رینود یک بیماری است که در آن انگشت‌های دست یا پا در واکنش به سرمای هوا یا استرس‌های عاطفی، سفید یا آبی می‌شوند. (برخی اریتروملالژیا را نقطه مقابل رینود می‌دانند). پرنیوزیس نیز ممکن است زمانی که انگشتان دست و پا در معرض سرما قرار می‌گیرند ایجاد شده و باعث التهاب عروق خونی کوچک می‌شود که ممکن است در نهایت باعث تورم‌های دردناک و تاول روی پوست شود. وقتی فرد هم با اریتروملالژیا هم بیماری‌های واکنشی به سرما مبتلا باشد باید برای مدیریت هر دو بیماری، تعادل را حفظ کند.

تشخیص

آزمایش خاصی برای تشخیص ابتلا به اریتروملالژیا وجود ندارد. پزشکان ابتلا به این بیماری را با مشاهده علائم و رد احتمال ابتلا به بیماری‌های دیگر تشخیص می‌دهند. پزشکان ممکن است دستور انجام برخی آزمایش‌ها را برای رد احتمال ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای که ممکن است باعث بروز علائم اریتروملالژیا می‌شوند را بدهد

 درمان اریتروملالژیا

 بالا نگه داشتن و خنک کردن پوست

خنک کردن و بالا نگه داشتن قسمت آسیب‌دیده بدن ممکن است به تسکین علائم کمک کند. پوست ممکن است با استفاده از پنکه، آب خنک، قرار گرفتن روی سطوح خنک و استفاده از ژل‌های پک شده خنک شود.

نباید از یخ یا هر چیزی که خیلی سرد باشد استفاده کنید و نباید دستان و پاهای خود را برای مدت طولانی در آبسرد قرار دهید زیرا ممکن است منجر به هایپوترمیا یا آسیب‌دیدگی پوست شود. همچنین ممکن است پس از گرم شدن دوباره اندام‌های مبتلا، تغییرات دمایی ایجاد شده باعث شدت یافتن علائم شوند.

در برخی موارد، زمانی که داروهای خوراکی در کنترل و مدیریت علائم مؤثر واقع نمی‌شوند، ممکن است داروهایی برای شما تجویز شود که به طور مستقیم از طریق تزریق وریدی وارد جریان خون می‌شوند. لیدوکائین که یک بیحس کننده موضعی است و به کاهش دردهای مرتبط با عصب‌ها کمک می‌کند ممکن است به این روش به شما داده شود اما مدت زمان تأثیر این داروها متغیر بوده و به شرایط هر فرد بستگی دارد.

پزشک نحوه انجام این فرایند را برای شما توضیح خواهد داد و به شما می‌گوید که چگونه باید برای این کار آماده شوید.

روش‌های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی
  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • اوزون تراپی
  • فیزیوتراپی
  • تزریق اپیدورال
  • تریگرپوینت تراپی
  • کمربندهای طبی
  • رفلکسولوژی
  •  RF یا رادیوفرکوانسی
  • در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان‌های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605  و 09198172104 تماس بگیرید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا