ورتبروپلاستی چیست ؟

یکی از مشکلات افراد مسن مبتلا به پوکی استخوان یا استئوپروز شکستگی مهره ها در ستون فقرات است. این شکستگی ها معمولا بدون وارد شدن ضربه شدید و در حین انجام کارهای روزمره ایجاد می شود و تنها علامت آن کمر درد است. بتدریج و در طی چند سال این شکستگی های مکرر موجب قوز کمر فرد می شود.
عمل ورتبروپلاستی Vertebroplasty می تواند بعد از شکسته شدن مهره مجددا قدرت آن را به حالت قبل از شکستگی برگردانده و درد ناشی ار شکستگی را از بین ببرد.


چگونگی انجام عمل جراحی ورتبروپلاستی

برای انجام عمل ورتبروپلاستی بیمار بیهوش شده و به شکم بر روی تخت جراحی دراز می کشد. سپس جراح با استفاده از کمک فلوروسکوپ (نوعی دستگاه رادیولوژی کامپیوتری که در اطاق عمل استفاده شده و تصاویر را بر روی مانیتور نشان می دهد) یک سوزن بلند را از پشت کمر وارد جسم مهره شکسته شده میکند.

پس از آن ماده خاصی را که به آن سیمان استخوانی میگویند و حالت مایع دارد به داخل جسم مهره که شکسته است وارد کرده و سوزن را بیرون میکشد. سیمان استخوانی در عرض ۱۵ دقیقه به حالت جامد درآمده و حسم مهره را که بر اثر شکستگی ضعیف شده بود محکم میکند. همین استحکام موجب از بین رفتن درد بیمار میشود.

در ورتبروپلاستی هیچ کوششی در جهت تصحیح تغییر شکل مهره که بر اثر شکستگی ایجاد شده نمیشود و تنها سعی میشود وضعیت بوجود آمده تثبیت و محکم شود. بنابراین در ورتبروپلاستی برعکس کیفوپلاستی تغییر شکل ستون مهره و قوسی که در ستون فقرات بر اثر تغییر شکل مهره ایجاد شده درمان نمیشود. همچنین ورتبروپلاستی مانع از ایجاد شکستگی های مجدد در آینده نمیگردد.

هدف اصلی از انجام ورتبروپلاستی اینست که مهره ای را که بر اثر شکستگی ضعیف شده با تزریق سیمان قوی کرده و به آن استحکام دهد و همین کار موجب از بین رفتن درد ناشی از شکستگی شود.
ورتبروپلاستی مناسب بیمارانی است که:

آنقدر پیر و ناتوان هستند که نمی توانندعمل جراحی باز مهره را تحمل کنند یا کسانی که استخوان هایشان برای جراحی های ترمیمی مهره ها بسیار ضعیف است،بکار می رود .

گاهی برای بیمارانی که در اثر تومور بدخیم دچار تخریب مهره شده اند عمل ورتبروپلاستی مفید است و نیز تمام افرادیکه دچار شکستگی فشاری مهره بوده و با وجود درمان های رایج (استراحت در بستر،کرست ستون فقرات و داروهای مسکن ) دچار درد شدید و محدودیت در انجام فعالیت های روزمره شده اند از این روش درمانی می توانند استفاده نمایند .

مزایای ورتبروپلاستی نسبت به جراحی

عدم نیاز به جراحی وسیع در بیماران مسن

عدم نیاز به بیهوشی عمومی

عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان و ترخیص بیمار پس از ۲ ساعت

از بین رفتن درد در مدت زمان کوتاه (در طی ۲۴-۴۸ ساعت)

بازگشت به فعالیتهای روزمره در مدت زمان کوتاه

عوارض

عمل ورتبروپلاستی مانند هر جراحی دیگر میتواند با عوارض احتمالی همراه باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • مشکلات ناشی از بیهوشی
  • لخته شدن خون در وریدهای عمقی اندام تحتانی
  • عفونت
  • نشت سیمان استخوانی به بافت های اطراف
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا