5 بیماری رایج در ستون فقرات که از طریق جراحی با لیزر قابل درمان است

به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی و پزشکی، پزشکان اکنون می‌توانند تعدادی از بیماری‌های شایع کمر و گردن را با جراحی لیزری ستون فقرات درمان کنند، که اغلب نسبت به جراحی ستون فقرات باز سنتی تقریبا بدون درد و بدون عارضه و احتیاج به بستری شدن و کمترین دوره نقاهت بهبود می‌یابد.

جراحی ستون فقرات با لیزر یا جراحی کم تهاجمی ستون فقرات(MISS)، بدون ایجاد یک برش طولانی 5 تا 6 اینچی بر روی کمر انجام می شود، که قبلاً در جراحی کمر رایج بود. طبق گفته آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، این روش هنوز هم به عنوان آخرین نتیجه محفوظ است، اما زمانی که سایر درمان‌های غیرجراحی، مانند فیزیوتراپی و تزریق اپیدورال، درد و ناراحتی را در کمر یا گردن شما کاهش نداده‌اند، این روش درمانی استفاده می شود.

اگر پزشک شما بتواند محل دقیق یا منبع درد شما را مشخص کند، می تواند از یک روش لیزر کم تهاجمی برای رفع مشکل استفاده کند. در طول جراحی، پزشک با ایجاد برش های کوچک انرازه یک سوزن با استفاده از ابزارهای تخصصی به ستون فقرات شما دسترسی پیدا می کند. یکی از مزایای اصلی جراحی ستون فقرات با لیزر این است که می توان آن را به عنوان یک روش سرپایی و درکلینیک انجام داد.

چه شرایطی قابل درمان است؟

MISS با استفاده از لیزر ممکن است پاسخ مناسبی برای تعدادی از مشکلات بیرون زدگی و پارگی های دیسک و دیگر مواردی باشد که گردن یا کمر شما را تحت تاثیر قرار داده و باعث درد شما می شود. در اینجا پنج بیماری رایج وجود دارد که می توان آنها را با یک روش کم تهاجمی درمان کرد:

1. تومورهای نخاعی

به گفته کلینیک مایو، تومور طناب نخاعی که تومور داخل دورال نیز نامیده می شود، رشدی است که در استخوان های ستون فقرات یا در کانال نخاعی شما ایجاد می شود.  آنها را می توان به عنوان یکی از سه نوع مختلف تومور طبقه بندی کرد، بر اساس جایی که در ارتباط با غشای محافظ نخاع شما رخ می دهد یا اینکه از سایر مناطق بدن شما به مهره ها متاستاز داده است.

2.عصب فشرده

زمانی که اعصاب فشار زیادی از بافت‌های اطراف از جمله تاندون‌ها، ماهیچه‌ها، غضروف‌ها و استخوان‌ها دریافت می‌کنند، اعصاب فشرده می‌توانند در هر جایی از بدن شما ایجاد شوند.  فشار، عملکرد عصب را مختل می کند و باعث بی حسی، درد یا گزگز می شود.

3.فتق دیسک

لغزش  یا پارگی دیسک‌ها  نیز نامیده می‌شوند، فتق دیسک شرایط بسیار رایجی است که زمانی رخ می‌دهد که هسته نرم و ژل‌مانند دیسک ستون فقرات از طریق پارگی یا پارگی در حلقه یا لایه بیرونی سخت به داخل کانال نخاعی فشار می‌آورد. هنگامی که ماده داخلی دیسک بیرون می ریزد، می تواند باعث درد ناتوان کننده شود. فتق دیسک بیشتر در قسمت پایین کمر دیده می شود.

4. تنگی نخاع

تنگی ستون فقرات، که بیشتر در گردن یا کمر دیده می شود، زمانی است که فضاهای ستون فقرات شما باریک می شود و به اعصاب در سراسر ستون فقرات شما فشار وارد می کند.

 دو نوع اصلی تنگی نخاعی عبارتند از تنگی کانالهای گردن که در ستون فقرات در گردن شما رخ می دهد و تنگی کانالهای مربوط به کمر که در ستون فقرات در قسمت پایین کمر شما رخ می دهد.

5. سیاتیک

سیاتیک عارضه ای است که اغلب در اثر فتق دیسک، تنگی نخاع یا خار استخوانی روی ستون فقرات ایجاد می شود. هنگامی که این شرایط در ستون فقرات رخ می دهد، می تواند به عصب سیاتیک شما فشار وارد کند و منجر به درد شدید در امتداد عصب شود، که از قسمت پایین کمر تا باسن واز باسن تا پشت ران شما می رسد.

مزایای جراحی ستون فقرات با لیزر چیست؟

در جراحی ستون فقرات با لیزر، خطر عفونت، از دست دادن خون و آسیب احتمالی به عضلات پشت و بافت نرم نسبت به جراحی باز سنتی بسیار کمتر است. از آنجایی که این روش کمتر تهاجمی است، زمان بستری و بهبودی شما به طور کلی باید کوتاهتر باشد. علاوه بر این، جراحان به طور مداوم در حال توسعه تکنیک های مورد استفاده برای جراحی کم تهاجمی ستون فقرات هستند تا بیماران را با دقت بیشتر و عوارض کمتر درمان کنند.

برای اطلاع از اینکه آیا کمردرد یا گردن درد با جراحی لیزری ستون فقرات قابل درمان است یا خیر.


 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا