تمامی دلایل سردرد و جدیدترین روشهای درمانی

سردرد یکی از شایع ترین دردهاست.  ممکن است در هر سنی دچار سردرد شوید. در برخی موارد، حتی کودکان ممکن است به دلایل مختلف سردرد را تجربه کنند. بیش از 150 نوع سردرد شناخته شده وجود دارد که هر کدام محرک ها، علائم و درمان های منحصر به فرد خود را دارند.

علائم سر درد بسته به نوع سردرد متفاوت است. می تواند به دلایل مختلفی از جمله درد ستون فقرات، حتی آسیب به اعصاب یا رگ های خونی در سر ایجاد شود.

در اینجا برخی از رایج ترین اشکال سر درد آورده شده است:

سردردهای سرویکوژنیک

هنگامی که سردرد ناشی از مشکل در ناحیه گردن یا ستون فقرات گردن باشد، به عنوان سردرد سرویکوژنیک شناخته می شود. این نوع سردرد می تواند یک وضعیت پزشکی ناتوان کننده باشد که به طور جدی بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد.
سردرد سرویکوژنیک نوعی سردرد ثانویه است که به دلیل مشکلاتی در استخوان‌ها، اعصاب یا بافت‌های نرم گردن (ناحیه گردن) ایجاد می‌شود. این سردردها می تواند ناشی از ضربه به سر و گردن یا آرتروز مفاصل ستون فقرات گردن باشد.

نحوه درمان سردرد سریکوژنیک

  • تزریقات مفصل فاست
  • تزریقات مفصلی
  • لیزر درمانی K
  • بلوک های شاخه داخلی
  • پرولوتراپی
  • نوروتومی با فرکانس رادیویی
  • پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی تراپی)

سردردهای تنشی

سردرد تنشی شایع ترین نوع سردرد است. این سردرد می تواند باعث درد خفیف، متوسط یا شدید در پشت چشم و در سر و گردن شود. سردرد تنشی می تواند مانند یک نوار سفت در اطراف پیشانی شما باشد.

اکثر افرادی که سردرد تنشی را تجربه می کنند، سردردهای اپیزودیک دارند. این سردردهای اپیزودیک به طور متوسط یک یا دو بار در ماه رخ می دهد. با این حال، سردرد تنشی نیز می تواند مزمن باشد.

سردردهای تنشی درد مبهم، سفتی یا فشار در اطراف پیشانی یا پشت سر و گردن هستند. به آنها سردرد استرسی نیز گفته می شود و رایج ترین نوع در بین بزرگسالان است.

دو نوع وجود دارد:

سردرد تنشی اپیزودیک کمتر از 15 روز در ماه اتفاق می افتد.

سردرد تنشی مزمن بیش از 15 روز در ماه اتفاق می افتد.

 این سردردها می توانند 30 دقیقه تا چند روز طول بکشند. نوع اپیزودیک معمولاً به آرامی و اغلب در اواسط روز شروع می شود.

نحوه درمان سردرد تنشی

  • بلوک های عصبی
  • تحریک اعصاب محیطی (PNS)
  • تحریک طناب نخاعی
  • نوروتومی فرکانس رادیویی (RFN)

 

سردردهای میگرنی

نوعی سردرد مزمن و شدید که به طور مکرر اتفاق می افتد. سردرد کلاسیک میگرنی به طور کلی یک طرف سر را درگیر می کند، از چند ساعت تا دو یا سه روز طول می کشد و ممکن است با علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ، نور، صدا یا حساسیت به بو همراه باشد.

اگر سردردهای مکرر مرتبط با علائم بینایی یا شنوایی را تجربه می کنید، ممکن است از سردرد میگرنی رنج ببرید. پزشکان متخصص مدیریت درد ما از روش‌های نوآورانه برای تشخیص دقیق درد و روش‌های ایمن و غیرجراحی برای کاهش درد طاقت‌آور ناشی از سردردهای میگرنی استفاده می‌کنند.

نحوه درمان سردرد میگرن

  • تزریقات مفصل فاست
  • تحریک اعصاب محیطی (PNS)
  • پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی درمانی)

نورالژی اکسیپیتال

بیشتر احساس در پشت و بالای سر توسط دو عصب پس سری به مغز منتقل می شود که از ستون فقرات در قسمت بالایی گردن خارج شده و به بالای سر می رسد.

تحریک عصب اکسیپیتال در هر نقطه ای از مسیر آن می تواند باعث تیرکشنده یا درد شدید در گردن شود که از بالای سر منعکس می شود. بین حملات تیرکشنده نیز ممکن است یک درد مداوم وجود داشته باشد. علائم دیگر می تواند شامل سرگیجه و حالت تهوع باشد.

نحوه درمان سردرد اکسیپیتال

  • تحریک اعصاب محیطی (PNS)
  • پرولوتراپی
  • پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی تراپی)

نورالژی سه قلو

درد مزمنی که عصب سه قلو در صورت را تحت تاثیر قرار می دهد. درد می تواند به طور مداوم یا به صورت جرقه های درد احساس شود. فلاش های درد TN ممکن است از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد و ممکن است با نوعی تماس با صورت ایجاد شود. مسواک زدن، آرایش کردن، اصلاح کردن، غذا خوردن، صحبت کردن یا قرار گرفتن در معرض باد همگی می توانند باعث ایجاد یک اپیزود شوند. مردم درد را به عنوان یک سوزش ناگهانی یا یک شوک الکتریکی توصیف می کنند که معمولاً در یک طرف صورت احساس می شود.

نحوه درمان نورالژی سه قلو

درد عصب سه قلو می تواند ناتوان کننده باشد. درمانهای احتمالی کلینیک درد، عبارتند از: داروهای خوراکی، بلوک‌های عصبی، فرکانس رادیویی و فرکانس رادیویی پالس گانگلیون سه قلو و تحریک اعصاب محیطی را ارائه دهد.

 بسته به دلیل درد عصب سه قلو، ارجاع به جراح مغز و اعصاب ممکن است مناسب باشد

سردردهای خوشه ای

درد در گروه‌هایی (به‌صورت خوشه‌ای) که با دوره‌های بدون درد از هم جدا می‌شوند، ظاهر می‌شود. درد می تواند از ماه ها تا سال ها ادامه داشته باشد و از چند ماه تا سال ها سردرد دیده نمی شود و اغلب در نیمه شب بیمار را بیدار می کنند، درد ممکن است بین 30 تا 90 ثانیه طول بکشد. این درد طاقت‌فرسا است و معمولاً در پشت یا اطراف چشم ایجاد می‌شود. بینی در در قسمت درد ممکن است آبریزش پیدا کند و چشم ها ممکن است پر اشک، متورم یا ملتهب شوند.

سردرد خوشه ای ممکن است ارثی باشند و ممکن است با تغییر الگوی خواب، داروهایی مانند نیتروگلیسیرین، مصرف الکل، سیگار کشیدن و برخی غذاها مانند گوشت های دودی و شکلات ایجاد شوند.

بر اساس مطالعه ای که در میان سردرد خوشه ای انجام شد، اسکن مغزی روی بیماران انجام شد و فعالیت غیر طبیعی در هیپوتالاموس مشاهده شد.

     این بیماران باید به طور مرتب تحت مشاوره قرار گیرند زیرا ممکن است تمایل به خودکشی در آنها ایجاد شود (به دلیل درد طاقت‌فرسا و ضربان‌دار).

 

سردردهای مزمن

سردرد مزمن باعث ایجاد درد موضعی یا گسترده می شود که مدت ها پس از بهبودی فرد از بیماری یا آسیب باقی می ماند. بر خلاف درد کوتاه مدت، درد مزمن غیر طبیعی است و به خودی خود یک بیماری محسوب می شود.

در حالی که اکثر افراد درد حاد را تجربه می کنند، همه افراد درد مزمن ندارند. درد حاد درد موقتی است که پس از آسیب، بیماری یا جراحی ایجاد می شود. در عرض 1-3 ماه بهبود می یابد، زیرا بدن بهبود می یابد. دردی که از 3 تا 6 ماه طول می کشد نشان دهنده یک منطقه خاکستری است که در آن فرد ممکن است بهبود یابد یا بدتر شود. دردی که بیش از شش ماه طول می کشد احتمالاً تشدید شده و مزمن می شود .

نحوه درمان سردرد مزمن

  • بلوک های عصبی
  • تحریک اعصاب محیطی (PNS)
  • تحریک طناب نخاعی
  • نوروتومی فرکانس رادیویی (RFN)
  • پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی تراپی)

 

خواه میگرن باشد، سرویکوژنیک یا هر نوع سردرد مزمن، مهم است که برای تشخیص مناسب به یک پزشک مجرب مراجعه کنید. در مراکز ملی ستون فقرات و درد، پزشکان دارای گواهی هیئت مدیره درد سر را ارزیابی می‌کنند، منبع آن را تعیین می‌کنند و مسیری را برای درمان موفقیت‌آمیز ترسیم می‌کنند.


 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا