درمان درد نقرس کاذب

نقرس کاذب چیست؟

نقرس کاذب نوعی آرتریت است که باعث تورم دردناک در یک یا چند مفصل می شود. این اپیزودها می توانند روزها یا هفته ها ادامه داشته باشند. شایع ترین علت آسیب دیدن زانو است. در صورت عدم درمان می تواند منجر به آسیب مفاصل شود.

نقرس کاذب مشابه بیماری به نام نقرس است. با این حال، نقرس به طور معمول بر مفصل شست پا تأثیر می گذارد. نقرس کاذب معمولاً مفاصل بزرگتری مانند زانوها را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین، نقرس کاذب به دلیل تجمع کریستال های دی هیدرات کلسیم پیروفسفات در مفاصل به نام بیماری رسوب کلسیم پیروفسفات یاCPPD، اصطلاح رایج "نقرس کاذب" برای شباهت این بیماری به نقرس ابداع شد، در حالی که نقرس ناشی از تجمع اسید اوریک است.

نقرس کاذب (SOO-doe-gout) نوعی آرتریت است که با تورم ناگهانی و دردناک در یک یا چند مفاصل مشخص می شود. این اپیزودها می توانند روزها یا هفته ها ادامه داشته باشند. شایع ترین مفصل آسیب دیده زانو است.

مشخص نیست که چرا کریستال ها در مفاصل تشکیل می شوند و باعث نقرس کاذب می شوند، اما این خطر با افزایش سن افزایش می یابد. درمان ها می توانند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک کنند

علائم نقرس کاذب

نقرس کاذب باعث درد، تورم، سفتی و گرما در مفاصل بزرگ می شود. این بیماری بیشتر زانوها را درگیر می کند، اما می تواند آرنج، مچ پا، مچ دست، شانه ها یا دست ها را نیز درگیر کند. حملات نقرس کاذب می تواند ناگهانی باشد و علائم ممکن است روزها یا هفته ها ادامه داشته باشد. برخی از افرادی که نقرس کاذب دارند هیچ علامتی بین حملات ندارند. در موارد دیگر، نقرس کاذب می تواند باعث درد و ناراحتی مداوم شود. این نقرس کاذب مزمن (طولانی مدت) ممکن است شبیه به آرتروز یا آرتریت روماتوئید باشد.

چه چیزی باعث نقرس کاذب می شود؟

نقرس کاذب زمانی ایجاد می شود که رسوبات کریستال های دی هیدرات پیروفسفات کلسیم در غضروف (بافتی که از استخوان های شما محافظت می کند) مفصل ایجاد می شود. علت این تجمع اغلب ناشناخته است. سپس کریستال ها در مایع مفصل شما آزاد می شوند. این باعث درد و تورم مفاصل می شود.

عوامل خطر

عواملی که می توانند خطر ابتلا به نقرس کاذب را افزایش دهند عبارتند از:

  • سن بالاتر. خطر ابتلا به نقرس کاذب با افزایش سن افزایش می یابد.
  • ترومای مفصلی ضربه به یک مفصل، مانند آسیب جدی یا جراحی، خطر ابتلا به نقرس کاذب را در آن مفصل افزایش می دهد.
  • ناهنجاری ژنتیکی. در برخی از خانواده ها، استعداد ابتلا به نقرس کاذب ارثی است. این افراد در سنین پایین تر به نقرس کاذب مبتلا می شوند.
  • عدم تعادل مواد معدنی خطر ابتلا به نقرس کاذب در افرادی که کلسیم یا آهن بیش از حد در خون یا منیزیم بسیار کمی دارند بیشتر است.
  • سایر شرایط پزشکی نقرس کاذب همچنین با غده تیروئید کم کار یا غده پاراتیروئید بیش فعال مرتبط است.

 

نقرس کاذب چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک ممکن است برای بررسی کریستال هایی که باعث نقرس کاذب می شوند، مایع را از مفصل شما بیرون بکشد. اشعه ایکس همچنین ممکن است تجمع کریستال ها یا نشانه هایی از آسیب مفصل را نشان دهد. پزشک احتمالاً می خواهد سایر علل احتمالی علائم شما مانند نقرس، استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید را رد کند.

عوارض

رسوبات کریستالی مرتبط با نقرس کاذب همچنین می تواند باعث آسیب مفاصل شود که می تواند علائم و نشانه های استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید را تقلید کند.

درمان

هیچ درمانی برای نقرس کاذب وجود ندارد، اما ترکیبی از درمان ها می تواند به تسکین درد و بهبود عملکرد مفصل کمک کند.

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs). داروهای NSAID قوی شامل ناپروکسن (Anaprox، Naprosyn، و غیره) و ایندومتاسین (Indocin) هستند. NSAID ها می توانند باعث خونریزی معده و کاهش عملکرد کلیه شوند، به ویژه در افراد مسن.
  • کلشی سین (Colcrys). قرص های کم دوز این داروی نقرس برای نقرس کاذب نیز موثر است. اگر دوره‌های مکرر نقرس کاذب دارید، ممکن است پزشک مصرف روزانه کلشی سین را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه توصیه کند.
  • کورتیکواستروئیدها اگر نمی توانید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا کلشی سین استفاده کنید، ممکن است پزشک مصرف قرص های کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزون را برای کاهش التهاب و پایان دادن به حمله پیشنهاد دهد. استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها می تواند باعث ضعیف شدن استخوان ها و ایجاد آب مروارید، دیابت و افزایش وزن شود

اگر مشکلات کلیوی دارید یا سابقه زخم معده دارید، نباید از داروهای ضد التهابی استفاده کنید. همچنین اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، نباید آنها را مصرف کنید. در این موارد، پزشک ممکن است یک تزریق کورتیزون به مفصل آسیب دیده تزریق کند. کورتیزون نوعی استروئید است که درد و تورم را کاهش می دهد.

پزشک شما ممکن است مایع را از مفصل شما تخلیه کند تا علائم شما را تسکین دهد. به این روش آسپیراسیون مفصل می گویند. اغلب همراه با تزریق کورتیزون استفاده می شود.

پزشک شما ممکن است توصیه کند که در زمانی که علائم حمله نقرس کاذب را دارید، فعالیت بدنی را محدود کنید.

اگر مفاصل شما در اثر نقرس کاذب به شدت آسیب ببینند، ممکن است جراحی برای ترمیم یا تعویض آنها لازم باشد.

 


 

 

برچسب ها درد زانو
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا