درد آرتریت پسوریاتیک چیست و کدام ک از اعضای بدن را درگیر می کند؟

درد مفاصل دارید؟ ناخن های سوراخ دار؟ راش های قرمز و پوسته پوسته چطور؟ اینها علائم رایج آرتریت پسوریاتیک (PSA) هستند. این شکل از بیماری شبیه آرتریت روماتوئید است. حدود 30 درصد از افراد مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس را مبتلا می‌کند که می تواند چندین قسمت مختلف بدن، همچنین احساسات شما را تحت تاثیر قرار دهد.

آرتریت پسوریاتیک

انگشتان دست و پا متورم شده است

انگشتان می توانند آنقدر پف کنند و قرمز شوند که شبیه سوسیس شوند. پزشک ممکن است آن را داکتیلیت یا سوسیس digit بنامد. این تورم دردناک برای بیش از یک سوم افراد مبتلا به این بیماری اتفاق می افتد که ناشی از التهاب مفاصل است و معمولاً چند انگشت دست و پا را درگیر می کند. اگر فقط در انگشتان پا ظاهر شود، ممکن است آن را با نقرس اشتباه بگیرید. مطمئن باشید که تشخیص درست را دریافت کرده اید، زیرا نقرس و آرتریت پسوریاتیک درمان های متفاوتی دارند.

آرتریت پسوریاتیک

دست و پا تغییر شکل داده است

شدیدترین شکل  آرتریت پسوریاتیک ، آرتریت موتیلانس نام دارد. باعث التهاب می شود که به استخوان های کوچک دست و پا آسیب می رساند. انگشتان دست و پا ممکن است تغییر شکل داده و به سختی حرکت کنند. همچنین ممکن است به دلیل از دست دادن استخوان کوتاهتر شوند. این شکل نادر کمتر از 5 درصد از افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک را تحت تاثیر قرار می دهد.

آرتریت پسوریاتیک

تغییر ناخن

احتمالاً سوراخ های ریزی در ناخن های خود خواهید داشت. یا ممکن است ناخن ها از صاف بلند نشوند. این مشکلات فقط جنبه زیبایی ندارند. آنها می توانند در کارهای اساسی که به ناخن های شما نیاز دارند تداخل ایجاد کنند. اگر تشخیص نداده اید اما شروع به دیدن مشکلات کرده اید، به پزشک مراجعه کنید. این تغییرات ممکن است نشانه ای از ابتلا به آرتریت پسوریاتیک باشد.

آرتریت پسوریاتیک

مشکلات پا

آرتریت پسوریاتیک می تواند باعث درد و تورم انگشتان پا شود. همچنین ممکن است در نقاطی که رباط ها یا تاندون ها به استخوان‌ها می چسبند احساس درد کنید. هنگامی که درد در پشت پاشنه پا است، احتمالاً تاندونیت آشیل است. اگر کف پا درد می کند، ممکن است فاسیای کف پا باشد.

آرتریت پسوریاتیک

کمر درد

آنقدر رایج است که تقریباً اکثر ما در مقطعی از زندگی به آن مبتلا می شویم. اما اگر آرتریت پسوریاتیک دارید، دردها ممکن است طی چند هفته با مراقبت بهتر نشود. درعوض، ممکن است اسپوندیلیت داشته باشید: التهاب مفاصل ستون فقرات و مفاصل ساکروایلیاک (محل تلاقی استخوان دنبالچه و باسن).

آرتریت پسوریاتیک

گردن درد

آرتریت پسوریاتیک نیز می تواند گردن را تحت تاثیر قرار دهد. پزشک ممکن است آن را ستون فقرات گردنی شما بنامد. درد و سفتی وجود دارد حدود یک نفر از هر چهار نفر مبتلا به آرتریت پسوریاتیک برخلاف مفاصل دست و پا، این بیماری اغلب به مهره های گردن آسیب نمی رساند. اما ممکن است برای چرخاندن سر بدون درد مشکل داشته باشید.

آرتریت پسوریاتیک

پوسته پوسته شدن پوست سر

پوسته های سفید در نزدیکی ریشه موها- یا روی شانه ژاکت سیاه - ممکن است شوره سر معمولی باشد. اما اگر آرتریت پسوریاتیک دارید، احتمالاً از پسوریازیس پوست سر هستند. این وضعیت می تواند باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوسته شود. اگر موهای زیادی داشته باشید ممکن است آنها را نبینید. اگرچه احتمالاً آنها را احساس خواهید کرد. لکه های پسوریازیس پوست سر می توانند خارش یا درد داشته باشند.

آرتریت پسوریاتیک

چشمان قرمز

همه ما آنها را دریافت می کنیم. معمولاً چیز مهمی نیست. اما اگر آرتریت پسوریاتیک دارید، منتظر بهبود مشکلات چشم نباشید. ممکن است یووئیت داشته باشید. این یک بیماری واحد نیست این یک اصطلاح کلی برای چندین بیماری است که باعث درد چشم، قرمزی و تاری دید می شود. همچنین ممکن است به چشم صورتی مبتلا شوید، عفونت غشای شفافی که پلک و سفیدی چشم را می‌پوشاند. ترشحات ضخیم زیادی ایجاد می کند.

علائم پوستی

شامل علائم کلاسیک پسوریازیس است زیرا اکثر افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک ابتدا آن را دارند. ممکن است متوجه شوید:

 

  • تکه های قرمز برجسته پوشیده از تکه های سفید نقره ای
  • برآمدگی های کوچک و صورتی تیره
  • برجستگی های سفید برجسته پر از چرک (اینها نشانه های پسوریازیس پوسچولر هستند)

 

حتی ممکن است متوجه نباشید که پسوریازیس دارید و می تواند مکان هایی را که نمی توانید ببینید، مانند پوست سر، ناف و اندام تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد.

زانو و باسن

آرتریت پسوریاتیک می تواند بسیاری از مفاصل، از جمله زانو و باسن را تحت تاثیر قرار دهد. حتی اگر پزشک فکر می‌کند که علت درد شماست، احتمالاً آزمایشاتی برای رد سایر انواع آرتریت، مانند آرتریت روماتوئید یا استئوآرتریت، دریافت خواهید کرد. تشخیص هر چه باشد، ورزش ملایم (به پیاده روی یا شنا فکر کنید) می تواند به شما در مدیریت درد کمک کند.

عضلات دردناک

اگر آرتریت پسوریاتیک دارید، از درد مفاصل و مشکلات پوستی مطلع هستید. اما ممکن است انتظار درد عضلانی نداشته باشید. اگر این علامتی است که دارید به پزشک خود بگویید. در حالی که درد عضلات خاص PSA نیست، برخی از افراد مبتلا به این بیماری به فیبرومیالژیا نیز مبتلا می شوند. می تواند باعث درد عضلانی همراه با سفتی و خستگی مفاصل شود.

درد شانه

شانه های سفت و دردناک شایع هستند. از آنجایی که آرتریت پسوریاتیک بر روی مکان‌هایی که تاندون‌ها می‌چسبند، تأثیر می‌گذارد، ممکن است حتی متوجه نباشید که آرتریت مقصر است. حرکات کششی می تواند به شما آرامش دهد. سعی کنید بازوهای خود را به مدت 10 تا 30 ثانیه به سمت سقف و کف دست ها رو به روی هم نگه دارید. احساس بهتری دارید؟ از پزشک یا فیزیوتراپیست خود بخواهید حرکات کششی بیشتری را که می توانید به تنهایی انجام دهید.

اثرات ذهنی

ممکن است افسرده یا مضطرب باشید. این شرایط در افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک بیشتر از افرادی که به تنهایی پسوریازیس دارند تشخیص داده می شود. کارشناسان فکر می کنند فرآیندی که باعث التهاب می شود بر احساسات نیز تأثیر می گذارد. نگرانی در مورد ظاهر یز ممکن است نقش داشته باشد. شما مجبور نیستید تغییرات خلق و خوی خود را تنها با اراده محض کنترل کنید. به پزشک خود بگویید و در مورد درمان هایی که می تواند کمک کند احساس بهتری داشته باشید، سوال کنید.

##SM##

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا