آیا لیزر درمانی برای من مناسب است؟ 6 نکته که باید در نظر بگیرید

ممکن است از یکی از دوستان یا اعضای خانواده که تحت درمان برای درد یا التهاب قرار گرفته اند، در مورد لیزر درمانی شنیده باشید. همچنین ممکن است تبلیغات لیزر درمانی را در تلویزیون یا اینترنت مشاهده کرده باشید. هر چه باشد، این درمان برای درمان سریع، راحت و بدون استفاده از مسکن های خطرناک شرایط حاد و مزمن توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

مانند بسیاری از افراد، ممکن است تعجب کنید که آیا لیزر درمانی برای من مناسب است؟ پاسخ ممکن است شما را شگفت زده کند. چندین عامل سلامتی و سبک زندگی ممکن است تصمیم شما را برای پرش به یک روش درمانی جدید مانند لیزر درمانی شکل دهد. بررسی این عوامل می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا لیزر درمانی برای شما مناسب است یا خیر.

1. لیزر درمانی روشی بدون دارو برای تسکین درد است

درد می تواند شما را از کار کردن، خوابیدن، مراقبت از خانواده و لذت بردن از فعالیت های مورد علاقه خود باز دارد. در حالی که مسکن های تجویزی می توانند تسکین دهنده باشند، اما می توانند عوارض جانبی مانند خواب آلودگی و حالت تهوع نیز ایجاد کنند. مسکن‌های تجویزی همچنین می‌توانند منجر به وابستگی فیزیکی، اعتیاد، مصرف بیش از حد و حتی مرگ شوند. به دلیل این خطرات، مقامات مراقبت های بهداشتی اکنون توصیه می کنند از داروهای مخدر برای مدیریت درد استفاده نکنید.

لیزر درمانی درد را بدون عوارض جانبی خطرناک درمان می کند. لیزردرمانی که به عنوان photobiomodulation (PBMT) نیز شناخته می شود ، از قدرت طول موج های نور برای تحریک بهبودی بدن استفاده می کند. نور ساطع شده در دستگاه‌های لیزر درمانی، میتوکندری‌های درون سلول‌های آسیب‌دیده را تحریک می‌کند تا تولید انرژی را افزایش دهند و به سلول‌ها انرژی لازم را برای بازیابی از هر چیزی که در وهله اول باعث ایجاد درد شده است، می‌دهد.

PBMT همچنین گردش خون را برای کاهش التهاب دردناک و سرعت بخشیدن به بهبود بافت تحریک می کند و درد یا ناراحتی مرتبط با جای زخم را درمان می کند.

2. وضعیتی که می خواهید درمان کنید

لیزر درمانی در درمان طیف وسیعی از بیماری ها بسیار موثر است ، مانند:

•           کشیدگی و اسپاسم عضلانی

•           آرتروز

•           تاندونیت

•           بورسیت

•           گردن درد

•           درد پایین کمر

•           رگ به رگ شدن رباط

•           زانو درد

•           نوروپاتی

3. التهاب دارید

التهاب بخشی از پاسخ سیستم ایمنی به آسیب یا عفونت است. مایعاتی که باعث التهاب می شوند از آسیب بیشتر جلوگیری می کنند و اشیاء خارجی و سلول های مرده را می شویند. التهاب حاد که فقط مدت کوتاهی طول می کشد خوب است. التهاب مزمن که برای مدت طولانی ادامه دارد می تواند اثرات مضری داشته باشد.

برخی از شرایط سلامتی می توانند باعث التهاب مزمن شوند. اگر یکی از این شرایط التهاب زا را دارید، لیزر درمانی ممکن است برای شما مناسب باشد:

•           آرتروز

•           تاندونیت

•           فیبرومیالژیا

•           رگ به رگ شدن

•           دررفتگی ها

•           آسیب های اسکلتی عضلانی

•           دیابت

•           بیماری کرون

•           کولیت زخمی

لیزر درمانی با اثر بر واسطه های التهابی، مواد شیمیایی که التهاب را کنترل می کنند، التهاب را کاهش می دهد. به طور خاص، لیزر درمانی از تولید و گردش این واسطه‌ها برای کمک به کاهش سریع و طبیعی التهاب حمایت می‌کند.

4. شما نیاز به بهبود بافت عمیق دارید

لیزر درمانی بافت عمیق، نور قرمز و نزدیک به مادون قرمز را به عمق بافت اسکلتی عضلانی، جایی که درد عضلانی زندگی می کند، منتقل می کند. وقتی نوبت به منشا درد عضلانی می رسد، بسیاری از درمان ها کوتاهی می کنند. لیزر درمانی می تواند نور شفابخش را به عمق بافت برساند تا درد عضلانی را در منبع آن درمان کند.

نور موجی از رویدادهای بیولوژیکی را ایجاد می کند که به سلول های آسیب دیده انرژی لازم برای بهبودی را می دهد. نور ناشی از لیزر درمانی بافت عمقی می تواند بهبود را تسریع کند، عملکرد عصبی را بهبود بخشد و حتی سیستم ایمنی را تحریک کند.

5. تعهد شما به یک برنامه درمانی

مانند بسیاری از درمان‌های دیگر، لیزردرمانی نیاز دارد که بیمار چندین جلسه درمانی را برای دستیابی به بهترین نتایج انجام دهد. برنامه های لیزر درمانی گاهی اوقات ممکن است شامل سه یا چند جلسه درمانی هفتگی در چند هفته باشد. بسیاری از افراد به دلیل ساعات کاری نامنظم، وظایف خانوادگی یا تغییرات عمده زندگی، مانند نقل مکان به خانه دیگر یا تغییر شغل، در تعهد به برنامه درمانی مشکل دارند.

خوشبختانه، یک جلسه لیزر درمانی سریع و آسان است و تنها چند دقیقه از یک روز شلوغ طول می کشد. به علاوه، لیزر درمانی بسیار آرامش بخش است، بنابراین بسیاری از بیماران مشتاقانه منتظر درمان آنها هستند.

اگر بتوانید چند جلسه درمانی در هفته برای رسیدگی به یک وضعیت پزشکی و بهبود سلامت خود انجام دهید، ممکن است لیزر درمانی برای شما مناسب باشد .

6. شما می خواهید در فرآیند تصمیم گیری درمان شرکت کنید

گزینه های درمانی بیشتری نسبت به قبل وجود دارد و بیماران نقش قوی تری در انتخاب گزینه های درمانی ایفا می کنند که می خواهند دنبال کنند. پزشکان اکنون رویکردی به نام « تصمیم گیری مشترک » را اتخاذ می کنند که در آن پزشکان و بیماران برای ایجاد یک برنامه درمانی با یکدیگر همکاری می کنند. پزشک اطلاعاتی در مورد شرایط و گزینه های درمانی موجود در اختیار بیمار قرار می دهد و بیمار این اطلاعات را با ترجیحات و ارزش های خود می سنجد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لیزر درمانی و برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا این روش درمانی برای شما مناسب است، با پروفسور سیروس مومن زاده، فوق تخصص و طب دردشناسی در سامانه ی TeleVisitمشورت کنید

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا