آیا درد مزمن و افسردگی با یکدیگر مرتبط ‌اند؟

بله، این دو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. افسردگی منجر به درد و درد منجر به افسردگی خواهد شددر واقع وجود آنها در کنار هم،‌ علائم یکدیگر را تشدید می‌کنند. به این صورت که درد منجر به تشدید علائم افسردگی و همچنین زمانی که افسردگی شدید وجود داشته باشد، درد را با شدت بیشتری احساس خواهید کردمعمولا تشخیص اینکه افسردگی ناشی از درد مزمن است یا اینکه درد، منجر به افسردگی شده کمی دشوار است. افرادی که دچار درد مزمن هستند چندین برابر بیشتر از سایر افراد در معرض اضطراب و افسردگی قرار می‌گیرندشواهدی که در این خصوص وجود داشته، نشان داده است افرادی که دچار افسردگی بودند، دردهای غیرقابل توضیح در ناحیه کمر یا سر داشتندبرعکس این مورد نیز وجود دارد، کمردرد یا سردرد می‌تواند نشانه افسردگی در فرد باشد. به‌طور کلی زمانی که فردی دچار درد مزمن می‌شود، از آنجایی که فعالیت‌های روزمره او مختل می‌شود، در خلق‌وخوی او نیز تاثیر می‌گذارد، در نهایت منجر به مشکلاتی از قبیل افسردگی، استرس و اختلال در خواب خواهد شد.

 

بروز درد مزمن بر اثر افسردگی

افسردگی منجر به درد و کوفتگی بی دلیل میشود. با این حال، درد بدون دلیل می تواند علت بروز افسردگی در فرد شود. این درد های فیزیکی شامل درد عضلانی، سردرد و درد مفصل است. اگر فرد افسرده دچار درد ناشی از منبع مشخص مانند صدمه یا بیماری پزشکی باشد، درد بیشتری تجربه میکند. ممکن است در بعضی افراد، یک بیماری مزمن باعث افسردگی شود. بیماری مزمن، بیماری است که مدت طولانی ادامه می‌یابد و معمولاً بطور کامل درمان نمی‌شود. با وجود این، بیماریهای مزمن می‌توانند از طریق رژیم غذایی، ورزش، تغییر عادات زندگی، و بعضی داروهای خاص کنترل شوند. دیابت، بیماری قلبی، آرتروز، بیماری کلیوی، ایدز، لوپوس، و ام‌اس بیماریهای مزمنی هستند که می تواند منجر به افسردگی شوند. کم‌کاری تیروئید نیز می‌تواند احساس افسردگی ایجاد کند.

وقتی هفته‌ها یا ماهها دردی ادامه می‌یابد، درد مزمن نامیده می‌شود. درد مزمن نه تنها آزار دهنده است، بلکه روی خواب، فعالیت بدنی، کارهای روزمره، روابط بین فردی اثر منفی می گذارد و همین مسایل می تواند احتمال ابتلا فرد به افسردگی را بیشتر کند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا