بلاک و درمان درد شبکه بازویی با روش سوپراکلاویکولار

بلاک شبکه بازویی (Brachial plexus) با روش سوپراکلاویکولار (Supraclavicular)

بلاک عصب به معنی مسدود کردن انتقال‌های پیام درد با استفاده از تزریق مواد بی‌حسی (در بلاک موقتی) و مواد تخریب کننده عصب (در بلاک دائمی) گفته می‌شود. در مواردی داروهای ضد التهابی نیز به محل عصب تزریق می‌شوند که باعث کاهش التهاب عصب و شروع فرآیند بهبودی می‌شوند.

آناتومی شبکه عصبی بازویی

شبکه عصبی بازویی، از به هم رسیدن چندین عصب نخاعی گردنی (اعصابی که مستقیما از نخاع گردنی خارج می‌شوند) در کنار گردن تشکیل می‌شود. از این شبکه عصبی در نهایت سه تنه عصبی خارج می‌شود که از زیر استخوان ترقوه به سمت دست حرکت می‌کنند و عصب‌دهی حسی و حرکتی گردن و شانه و تمامی دست را بر عهده دارند.

در تصویر زیر این شبکه عصبی نشان داده شده‌است:

drCyrusMomenzadeh

با توجه به اینکه در روش سوپراکلاویکولار سوزن در ابتدا شبکه عصبی قرار نمی‌گیرد، بلاک با این روش باعث بی‌حسی و بی‌دردی در منطقه شانه نمی‌شود و بی‌حسی و بی‌دردی ایجاد شده توسط این بلاک از قسمت بازو تا نوک انگشتان است.

منطقه تحت تاثیر در بلاک شبکه بازویی با روش سوپراکلاویکولار:

drCyrusMomenzadeh

کاربردها

بلاک شبکه عصبی بازویی برای تشخیص و درمان دردهای گردن، شانه و دست کاربرد دارد. کاربرد تشخیصی به این صورت است که اگر بعد از انجام بلاک درد بیمار کنترل شد یعنی این شبکه عصبی در ایجاد درد برای بیمار نقش داشته است یا پیام‌های درد را منتقل می‌کرده است. دیگر کاربرد این بلاک ایجاد بی‌حسی برای اعمال جراحی شانه و دست است اما به دلیل تحت بلاک قرار نگرفتن شانه معمولا از این روش برای ایجاد بی‌حسی برای جراحی شانه استفاده نمی‌شود.

دیگر استفاده بلاک شبکه بازویی در کنترل دردهای حاد و اورژانسی مانند دردهای ناشی از سرطان شانه و گردن و دست و به خصوص تومور مهاجم به شبکه بازویی، درد ناشی از تروما (آسیب فیزیکی)، درد ناشی از هرپس زوستر حاد (زونا) و دردهای ناشی از نوریت (التهاب عصب) شبکه عصبی بازویی است. از این بلاک می‌توان برای درمان دیستروفی سمپاتیکی رفلکسی (اختلال اعصاب سمپاتیکی که باعث قرمزی، درد سوزشی و حساسیت به لمس می‌شود) نیز استفاده کرد.

در بیمارانی که به دلیلی مانند سرطان نیاز به انجام این بلاک می‌کنند اما دردشان بعد از مدتی دوباره عود می‌کند می‌توان از بلاک دائمی (تخریب عصب) استفاده کرد. برای پیش‌بینی مقدار بی‌دردی بعد از بلاک دائمی و مقدار اختلال حرکتی بعد از آن، ابتلا چند بلاک موقتی انجام می‌شود تا بتوان اثر بلاک دائمی را پیش‌بینی کرد.

ممنوعیت‌ها

در بیماران با اختلال انعقادی (به دلیل مصرف دارو و یا بیماری) باید قبل از انجام تزریق اختلال را برطرف کرد. در مواردی که اختلال انعقادی به علت دارو باشد (مانند افرادی که داروهای قلبی مصرف می‌کنند) باید با صلاح دید پزشک این داروها قبل از انجام تزریق قطع شوند. البته در افراد مبتلا به سرطان ممکن است به دلیل درد شدید و با توجه به مقدار اختلال انعقادی این بلاک را تحت شرایط خاص و با توجه به تصمیم پزشک انجام داد.

در صورت ابتلا بیمار به ضعف سیستم ایمنی (افراد مبتلا به دیابت، سرطان، ایدز، مصرف طولانی کورتیکواستروئیدها) باید در پیگیری‌ها به دنبال نشانه‌های عفونت گشت تا در صورت بروز درمان شود. تزریق در صورت ابتلا بیمار به عفونت محل تزریق و یا عفونت گسترده در بدن ممنوع است و باید بعد از درمان عفونت انجام شود.

نحوه انجام بلاک

برای انجام بلاک شبکه عصبی بازویی با روش سوپراکلاویکولار سوزن از بالای استخوان ترقوه، به سمت این شبکه عصبی هدایت می‌شود. بیمار به حالت خوابیده به پشت قرار می‌گیرد و سر خود را به سمت مقابل می‌چرخاند تا سمت آسیب دیده به سمت بالا قرار بگیرد. بعد از قرارگیری بیمار در حالت مناسب محل ورود سوزن با لمس عضلات گردن و استخوان ترقوه مشخص می‌شود. در نهایت سوزن وارد بافت می‌شود و بعد از اطمینان از درست بودن محل نوک سوزن تزریق انجام می‌شود.

نحوه قرارگیری بیمار و مشخص کردن محل ورود سوزن:

drCyrusMomenzadeh

نحوه انجام بلاک:

drCyrusMomenzadeh

drCyrusMomenzadeh

 

drCyrusMomenzadeh

عوارض جانبی احتمالی و روش‌های پیشگیری

تمام بیماران بعد از انجام تزریق تا مدتی تحت نظر قرار می‌گیرند تا اثربخشی تزریق ارزیابی شود و از اتفاق نیافتادن عوارض جانبی احتمالی اطمینان حاصل شود. به دلیل وجود عروق بسیار در بافت گردن ممکن است هماتوم (تجمع خون در بافت) ایجاد شود. برای جلوگیری از تشکیل هماتوم می‌توان از سوزن‌های نازک، گذاشتن پک‌های سرد روی محل تزریق تا 20 دقیقه و یا فشار دادن محل ورود سوزن بعد از تمام شدن تزریق استفاده کرد.

آسیب دیدن ساختارهای مجارو مانند شریان و وریدهای ناحیه، تزریق داخل عروقی (که می تواند باعث مسمومیت بیمار شود) ، تزریق به فضاهای عمقی‌تر و لایه‌های پوشاننده نخاع، آسیب دیدن اعصاب نخاعی توسط سوزن و یا پونوموتوراکس (سوارخ شدن پرده‌های پوشاننده ریه که می‌تواند باعث تنگی نفس شود) به ندرت اتفاق می‌افتد و می‌توان از این گونه عوارض جلوگیری کرد.

در روش سوپراکلاویکولار در 30% موارد عصب فرنیک (که مسئول عصب دهی به دیافراگم است) و در موارد محدودتری عصب راجعه حنجره (که مسئول عصب‌دهی به تارهای صوتی است) نیز بلاک می‌شوند که به خودی خود خطرناک نیستند اما در بیمارانی که بیماری ریوی دارند بلاک شدن همزمان این دو عصب به همراه بیماری زمینه‌ای تنفسی می‌تواند باعث تنگی نفس بیمار شود. پونوموتوراکس در این روش انجام بلاک شبکه عصبی بازویی فقط در 0.5% افراد اتفاق می‌افتد.

دیگر عارضه احتمالی این تزریق افزایش درد موقتی است که در بعضی از بیماران اتفاق می‌افتد و به دلیل ورود سوزن به بافت است و خود به خود بهبود پیدا می‌کند. عفونت محل تزریق به ندرت و اکثرا در بیماران با نقص سیستم ایمنی (دیابت، سرطان، ...) اتفاق می‌افتد و به دلیل انجام پروسیجر به صورت استریل نادر است.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا