تراکشن(کشش مکانیکی ستون فقرات)

استفاده از نیروی کشش ملایم تا متوسط جهت ایجاد فاصله میان استخوان ها یا مهره های ستون فقرات، کشش درمانی نام دارد. تصور کنید که میله ی بارفیکس را با دستان خود گرفته اید و پایین تنه و پاهای شما آویزان هستند و تحت تاثیر جاذبه به پایین کشیده می شوند.
نیروی مورد استفاده در کشش درمانی، نیرویی مشابه آنچه توصیف شد را به قسمت پایین کمر وارد می کند. اما چنانچه از درد ناحیه ی کمر رنج می برید، این امر امکان پذیر نیست. در این موارد فیزیوتراپیست یا دستگاه کشش به شما کمک می کنند. نیروی کششی باعث می شود تا مهره ها در حد میلی متر از یکدیگر فاصله بگیرند. پایین کمر، پنج و در ناحیه ی گردن هفت مهره وجود دارد.

تراکشن چگونه عمل می کند ؟

پس از استفاده از نیروی کششی( تراکشن)، فاصله ی میان مهره ها افزایش می یابد و نتایج زیر حاصل می شود :

۱-فشار کمتری بین دیسک های ستون فقرات خواهد بود و در نتیجه از شدت درد کاسته شده و دیسک تقویت می شود.

۲-با نزدیک شدن هسته های ژلی به مرکز دیسک، ممکن است برآمدگی یا تحدب دیسک کاهش یابد.
تراکشن چگونه عمل می کند ؟
۱۳

۳-مجراهای خروجی ستون فقرات بازتر شده و رشته های عصبی امکان تنفس و رشد پیدا کرده، گردش خون بهتر انجام شده و از میزان فشار به آن ها کاسته می شود.

۴-با کمک کشش، از تاثیر فشار ناشی از نیروی جاذبه ی زمین بر مفاصل ستون فقرات و حالت نامناسب بدن کاسته می شود.

۵-کشش داده شده به عضلات،تاندون ها و رباط ها، هیچ گاه با انجام تمرینات و فعالیت های روزمره به بدن وارد نمی شود مگر اینکه بدن را کاملا شل کرده و از میله آویزان شوید.

۶-گردش خون و تغذیه ستون فقرات تنها زمانی صورت می گیرد که مواد محرک و اکسیژن بتوانند به ناحیه ی مورد نظر وارد شوند. این امر روند بهبودی را سرعت بخشیده و از درد اعصاب ستون فقرات می کاهد.

کاربردهای تراکشن چیست ؟

_ در دردهای مزمن یا تازه در ناحیه ی گردن و پایین کمر ناشی از مشکل میکانیکی

_ سیاتیک( درد در ران و ساق پا )

_ برآمدگی یا تحدب دیسک

_ فشار بر عصب( گرفتگی اعصاب)

_ آرتروز ستون فقرات

_ بیماری دژنراتیو(زوال ) دیسک

_ تنگی مجرای ستون فقرات

چگونگی کارکرد تراکشن یا کشش ستون فقرات
تراکشن
در کشش یا تراکشن گردن، فرد دراز کشیده و گردن او توسط دو قطعه ی جانبی ثابت نگه داشته می شود. سر روی دستگاه قرار می گیرد و قطعات به آرامی به داخل حرکت می کنند تا گردن را ثابت نگه دارند. سر فرد قفل و ثابت نمی شود وفرد می تواند به راحتی سر را از چهار چوب خارج کند. فیزیوتراپیست دستگاه کشش کامپیوتری را تنظیم کرده و از میزان کشش کم شروع می کند. این میزان از ۱۲ الی ۱۸ پوند ( ۶ تا ۹ کیلوگرم )شروع شده و تا ۳۰ پوند ( ۱۵ کیلوگرم ) قابل افزایش است.برای مقایسه، می توان سر انسان را در نظر گرفت که بین ۱۶ تا ۲۲ پوند( ۸ تا ۱۱ کیلوگرم) وزن دارد. دستورالعمل، با دقت و کامل به بیمار داده می شود. دستگاه دارای دکمه ی ایمنی است. چنانچه بیمار احساس ناراحتی کند، می تواند با فشار دادن این دکمه، دستگاه را متوقف کند. درمان بین ۸ تا ۲۵ دقیقه طول می کشد.

در کشش قسمت پایین کمر، کش محکم و پهنی دور نیم تنه و دنده ها، و کش دیگری دور کفل ها بسته می شود. بند دستگاه کشش به کش پهن اطراف کفل ها بسته می شود. پاها روی سکویی قرار می گیرند که ارتفاع این سکو بر اساس زاویه ی کشش قابل تنظیم است. سپس کفل ها توسط بند دستگاه کشش، کشیده می شوند. کشش در کفل ها باعث کشش در ستون فقرات می شود چرا که کفل ها توسط مفاصل و رباط ها به ستون فقرات متصل هستند. نیروی کششی مورد استفاده در این قسمت، بیشتر از نیروی مورد استفاده درناحیه ی گردن است به این دلیل که قسمت پایین ستون فقرات به نیروی بیشتری نیاز دارد تا فشار وارد شده را خنثی کند. این میزان از فشار از ۳۰ تا ۴۰ پوند (۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم ) شروع می شود. همراه با کشش توسط دستگاه، تخت زیر بدن هم در قسمت پایین کمر جدا می شود تا تاثیر کشش افزایش یابد.

افراد مناسب برای استفاده از این روش
این روش درمانی برای افراد مبتلا به مشکلات ستون فقرات بسیار موثر است . از این جهت که کشش، نیروی جاذبه را خنثی کرده و ستون فقرات به حالت اول برمی گردد. این روش در موارد جا به جایی دیسک ها، خارهای استخوانی، بیماری دژنراتیو( زوال) دیسک، دیسک ناشی از فتق، مشکلات غضروفی، سیاتیک، تنگی مجرای ستون فقرات و گرفتگی اعصاب موثر است.

عوارض و خطرات
کشش ستون فقرات خطرات دراز مدت به همراه ندارد.ممکن است برخی عوارض جانبی در زمان یا پس از درمان مشاهده شود. بسیاری از بیماران پس از درمان، اسپاسم عضلانی دارند و برخی در ناحیه ی تحت درمان، درد احساس می کنند کشش ستون فقرات، مناسب همه ی افراد نیست. پزشک تشخیص می دهد که آیا انجام این روش ارزش تاثیرات بالقوه در برابر خطرات آن را دارد یا نه.

نتایج درمان با تراکشن
انجام کشش درمانی به همراه سایر درمان های فیزیکی به بهبود چشمگیر بیماران کمک می کند. این روش، درد را تسکین میدهد. برخی از بیماران به مدت کوتاهی به کشش درمانی نیاز دارند و برخی دیگر تا پایان عمر. نتایج حاصل از کشش درمانی عبارتند از: رهایی از درد، تنظیم مناسب ستون فقرات و رفع فشار از روی مفاصل. کشش ستون فقرات، عضلات و استخوان های پشت را کشش می دهد تا بر تاثیرات جاذبه ی زمین غلبه کند. چنانچه درمان صحیح انجام شود، بهبودی چشمگیری در حرکت و احساس فرد در طول روز مشاهده می شود.

برچسب ها مهره
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا