ازون درمانی آرتروز زانو

استفاده از تزریق داخل مفصلی یا تزریق اطراف بافتها و تاندونهای آسیب دیده روشی است که سالیان متمادی بعنوان روش موثری در کاهش درد و التهاب و درمان بیماران مبتلا به دردهای عضلانی اسکلتی کاربرد داشته و دارد.

کورتون بعنوان یک داروی جادویی امروزه در بسیاری از درمانهای پزشکی جایگاه بی رقیبی دارد و بندرت داروهای دیگر توانسته اند جایگزین مناسبی برای درمان با این داروی نه چندان سالم باشند . افزایش فشار خون – بالا رفتن قند خون – ضایعات پوستی – مشکلات قلبی چشمی و نارسایی غده فوق کلیوی از عوارض استفاده از کورتون می باشد که معمولا در مصرف مزمن این دارو ایجاد می شود.

تلاشهای زیادی در بکار گیری روشهایی چون تزریق ژلهای هیالورنیک اسید و اخیرا استفاده از پلاکتهای تغلیظ شده که پی ار پی نامیده میشود بعنوان جایگزینی برای تزریق کورتون صورت گرفته که توانسته اند درمانهایی نسبتا خوبی را برای ارتروز های خفیف تا متوسط داشته باشند.
جدید ترین دستاورد علم پزشکی در این زمینه استفاده از گاز ازون را بعنوان روشی سالم در درمان دردهای مفصلی و عضلانی مطرح نموده است. استفاده از این گاز در پزشکی از حدود سی سال پیش در درمان بیماریهای مقاوم گوارشی شروع شد و امروزه از این گاز در درمان بسیاری از بیماریها بهبودی زخمهای مقاوم به درمان و درمان عفونتهای مقاوم استفاده میشود

ازون گازی است که از تغییرمولکولی گاز اکسیژن در دستگاه تولید کننده ازون از ترکیب شدن سه اتم اکسیژن بدست می آید. خصوصیات شیمیایی گاز ازون به نحوی است که تزریق غلظت خاصی از آن به داخل مفاصل و تاندونهای سبب کاهش التهاب و بهبودی بیماران میگردد. فعال شدن سیستم ضد التهابی بدن و مهار آزاد شدن واسطه های التهابی در داخل مفصل زمینه را برای رشد و ترمیم بافت آسیب دیده فراهم می آورد.
ازون علاوه بر کاهش التهاب سبب تعدیل سیستم ایمنی و فعال سازی مکانیسم های ترمیم بافت در محل تزریق می گردد. فعال شدن سلولهای کندروبلاست یا سازنده مفصل در اثر امکانیسم تحریکی ازون بر بافتهای داخل مفصل ایجاد می شود. استفاده از ازون بصورت تزریق داخل مفصلی در مطالعات انجام شده از روشهایی مانند تزریق ژل یا پی آر پی تاثیر بیشتری را در درمان آرتروز داشته است . استفاده از تزریق داخل مفصلی ازون در مطالعات انجام شده علاوه بر اثر ضد التهابی قوی فعالیت سیستم بازسازی را در داخل زانو فعال ساخته و بهبودی سریع و قابل ملاحظه ای را دردرد و خشکی مفصلی بیماران مبتلا به آرتروز زانو داشته است.

علاوه بر این تزریق این گاز با نیدل های بسیار کوچکی صورت می گیرد و درد هنگام تزریق از روشهای دیگر به مراتب کمتر است . خاصیت ضد میکروبی گاز ازون در حدی است که از آن در ضد عفونی کردن هوا و آب استفاده میشود و به این دلیل شانس عفونت در اثر تزریق ازون نسبت به روشهای دیگر کمتر است.
علاوه بر مفصل زانو در درمان دردهای مفصلی عضلانی دیگر مانند التهاب تاندون آرنج – خار پاشنه – مچ دست و پا و شانه و هر ناحیه ای که قبلا از تزریق کورتون جهت درمان استفاده میشده انجام تزریق گاز ازون بعنوان جایگزین سالم و موثری مطرح گردیده و استفاده از آن بصورت روز افزون در حال افزایش است.
درکلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده در بخش مربوط به تزریقات مفصلی تزریق ازون با جدیدترین دستگاه ازون و تحت شرایط کاملا استریل صورت می پذیرد. این کلینیک از اولین مراکز انجام این کار در کشورمان میباشد.

برچسب ها آرتروز
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا