نکاتی برای خواب افراد دارای کمر درد

بسیاری از افراد کمردرد دارند و کمردرد آنها حتی هنگام خواب نیز متوقف نمی‌شود. کمردرد و مشکلات خواب بر روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند و این چرخه را ادامه می‌دهند. طبیعی است هنگامی که کمرتان درد میکند، نمی‌توانید راحت بخوابید و گاهی اوقات ممکن است هنگام خوابیدن درد بدتر شود چون در وضعیت درست نمی‌خوابید.در اینجا اقدامات ساده ‌ای برای خواب بهتر با کمردرد و کاهش علائم کمردرد یاد می‌گیرید.

مطلب پیشنهادی:تشخیص، علل و درمان کمر درد

اگر شما نیز برای خواب راحت و مورد نیازتان دچار مشکل هستید این چند نکته را توجه کنید:

-حالت مناسب خواب مخصوص خودتان را بیابید ،یک حالت مشخص برای خوابیتان باعث تسکین درد کمرتان می شود.پس حالتی که بیشترین راحتی را برای شما دارد انتخاب کنید.خواب را همراه بالشت بین دو زانو و یا زیر پاهایتان امتحان کنید،برای کمک بیشتر اگر روی یک سمت بدنتان می خوابید بالشت را بین دو زانوی خود بگذارید و آن را جلوی قفسه ی سینه ی خود قرار دهید اگر عادت دارید به پشت بخوابید بالشت را زیر زانوی خود بگذارید و یا اینکه حوله ی نازکی را زیر کمر خود قرار دهید و از اینکه روی شکم بخوابید خودداری کنید.به این خاطر که باعث کشیدگی و درد کمر می شود.اگر تنها حالتی است که شما قادر به خواب هستید یک بالشت را زیر شکم خود قرار دهید تا کمی از فشار روی کمرتان بکاهد.

-تشک خوبی را انتخاب کنید: شکل تشکی که باید انتخاب کنید بستگی به حالت بدنتان دارد اگر لگن شما از کمرتان پهن تر است ،تشک نرم برایتان مناسب تر است زیرا باعث می شود ستون فقراتتان در حین خوابیدن صاف بماند. اگر کمر و لگن شما تقریبا هم اندازه هستند یک تشک سخت تر می تواند برای شما مناسب تر باشد زیرا استحکام بیشتری به وضع کمر شما می دهد . پیش تر پزشکان توصیه می کردنند که افراد روی تشک محکم تر بخوابند اما تحقیقات نشان داده که افراد با درد کم کمر خواب سخت تری روی تشک های محکم در مقایسه با تشک های دیگر دارند ،اگرچه ممکن است تشک های نرم هم مشکلاتی را همراه بیاورند.ممکن است شما در تشک خیلی نرم فرو بروید و مفاصل شما دچار پیچ خوردگی بشوند و درد بیشتری ایجاد کنند .سعی کنید خوابیدن روی شکل های مختلف تشک را امتحان کنید تا بهترین شکل را برای خود انتخاب نمایید.اگر فکر می کنید تشک سخت تر بهتر است تخته ی چند لا بین تشک و فنر تخت خواب بگذارید.

- با دقت از تخت بیرون بیایید و یا وارد تخت شوید ، شاید به نظر آشکار بیاید اما دقت بیشتر هنگام وارد یا خارج شدن از تخت بسیار مهم است چرا که خم شدن روی کمر یا حرکت تند و سریع می تواند درد کمر را بیشتر کند .

-ستون مهره های خود را نرمش دهید .داشتن فعالیت های بدنی مرتب راه بسیار عالی برای افزایش کیفیت خواب شما است.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

توصیه‌ هایی برای خواب بهتر

  • استراحت مفید است اما نباید بیشتر از یکی دو روز پس از آسیب کمر، در رختخواب دراز بکشید. این کار می‌تواند کمردرد را بدتر کند.
  • اگر درد کمر شدید است و باید دراز بکشید، هرازگاهی بلند شوید و راه بروید. این کار سفتی و درد کمر را کاهش داده و به خواب بهتر شبانه کمک می‌کند.
  • مصرف کافئین و الکل را محدود کنید به خصوص شب هنگام ، تا خواب بهتری داشته باشید.
  • پیش از خوابیدن پرخوری نکنید. هرگز نباید پیش از خوابیدن نباید یک وعده غذای کامل و زیاد داشته باشید چرا که منجر به مشکلات گوارشی و مشکلات خواب می‌شود.
  • تکنیک‌های آرام‌ سازی ذهن مانند تنفس عمیق و شل کردن عضلات را امتحان کنید.

اگر شب‌ها کمر دردتان بدتر می‌شود و حالت بدن تأثیری در کاهش آن ندارد به پروفسور دکتر سیروس مومن زاده مراجعه کنید. ممکن است این کمردرد نشانه مشکل جدی‌تری باشد. از جمله مشکلات خیلی مهم که بیمار ابراز میدارد، درد در هنگام پهلو به پهلو شدن و خشکی صبحگاهی است که اکثرا نشانه آرتروز مهره های کمری است.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا