درمان درد زانو با استفاده از امواج رادیویی

رادیو فرکوئنسی عصب زانو

آرتروز مزمن زانو از بین رفتن مفصل زانو است که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دوران پیری است. آرتروز باعث درد، محدود شدن حرکت، اختلال در خواب و ناتوانی عملکردی می‌شود.

درمان‌های سنتی برای آرتروز زانو مثل استفاده از داروهای ضدالتهابی چندان کارایی ندارند و با عوارض جانبی شدیدی مثل خونریزی و زخم‌های معده همراه هستند. درمان‌‌های غیرجراحی نیز مثل تزریق مفصل به کمک استروئید یا هیالورونیک اسید برای کنترل درد شدید آرتروز زانو کافی نیستند.

گرچه درمان‌های جراحی معمولا موثرند اما این روش‌ها در افراد مسن که بیماری‌های دیگری نیز دارند، مناسب نیستند.

 

رادیوفرکوئنسی

رادیوفرکوئنسی روش درمانی موفق با حداقل تهاجم است که عوارض بسیار کمی دارد. این روش براساس بلوک کردن عصبی است که درد را منتقل می‌کند که این کار موجب کاهش درد و بازگرداندن عملکرد طبیعی زانو می‌شود. شاخه عصبی اعصاب مختلف در مفصل زانو به عنوان عصب genicular شناخته می‌شود که هدف این شیوه‌ی درمان قرار می‌گیرد.

روش رادیوفرکوئنسی عصب genicular یک روش درمانی بی‌خطر، موثر و با حداقل تهاجم برای بیماران مبتلا به آرتروز مزمن زانو است که به روش تشخیصی بلوک عصب genicular پاسخ مثبت داده‌اند.

درمان تحت بی‌ حسی موضعی صورت می‌گیرد و ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد تا اثر خود را نشان بدهد.

روش رادیوفرکوئنسی یک فرایند دو مرحله‌ای است:

 

        روش تشخیصی بلوک‌کننده‌های عصب

ابتدا روش تشخیصی برای تعیین موثر بودن بلوک عصب genicular روی بیماران انجام می‌شود. مقدار کمی (ml ۲-۱) از بی‌حس کننده‌ی موضعی لیدوکائین یا بوپیواکائین به اطراف شاخه جانبی فوقانی (SL)، داخلی فوقانی (SM) و داخلی تحتانی (IM) عصب genicular تزریق می‌شود. در صورتیکه طی ۲۴ ساعت بعد از تزریق حداقل 50% از درد زانو کاهش یابد، پاسخ مثبت در نظر گرفته می‌شود.

 

        شروع روند درمانی با رادیوفرکوئنسی

در صورتی‌که به دنبال روش تشخیصی، تسکین درد با بهبود عملکرد به خوبی اتفاق افتاد، روش رادیوفرکوئنسی عصب genicular (G-RF) برای تسکین طولانی مدت درد انجام می‌شود. این کار با ایجاد یک ضایعه حرارتی در اطراف عصب genicular که پیام‌های درد را در مفصل زانو حمل می‌کند، انجام می‌شود.

روش درمانی متداول رادیوفرکوئنسی (با ایجاد دمای c°80 -70) یا رادیوفرکوئنسی سرد (c°60) هر دو می‌توانند انجام شوند. رادیوفرکوئنسی سرد، ضایعات کروی بزرگتری را در مقایسه با روش متداول رادیوفرکوئنسی ایجاد می‌کند.

 

پیچیدگی‌ها

عوارض درمان با امواج رادیوئی بسیار نادر است. واکنش‌های شدید آلرژیک به داروهای بی‌حسی موضعی غیرمعمول است. عوارض عصبی مثل بی‌حسی بسیار نادر هستند. عفونت و ایجاد آرتریت آسپتیک به ندرت ممکن است اتفاق بیفتد. در کل در صورتی‌که رادیوفرکوئنسی تحت شرایط سخت آسپتیک و با سوزنی که به‌طور دقیق موقعیت اعصاب مورد هدف را تعیین می‌کند انجام شود، عوارض گفته شده بسیار نادر هستند.

 

روش رادیوفرکوئنسی عصب genicular در موارد زیر کاربرد دارد:

    بیماران مبتلا به درد مزمن زانو یا آرتروز زانو

    بیمارانی که تعویض مفصل زانو در آنها با شکست مواجه شده

    بیمارانی که مناسب تعویض مفصل زانو نیستند

    بیمارانی که نمی‌خواهند از روش‌های جراحی استفاده کنند

 

روش رادیوفرکوئنسی عصب genicular در صورت بازسازی دوباره اعصاب نیز می‌تواند تکرار شود. این روش برای بیمارانی هم که جراحی‌های قبلی زانو داشته‌اند و درد پایداری دارند به میزان زیادی موثر است.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا