لیزر درمانی چیست؟

اغلب مردم با دید تردید به لیزر می نگرند و گاهی حتی انرا با اشعه رادیواکتیو مقایسه می کنند در حالی که لیزر های استفاده شده در فرایند های طب فیزیکی  و توانبخشی بسیار ایمن و بدون خطر می باشند  و تنها خطر آن  برای چشم در نگاه مستقیم به پروب لیزر می باشد که به همین جهت برای بیماران در حین انجام لیزردرمانی عینک مخصوص داده می شود و یا از انها خواهش می شود چشمان خود را ببندند

فواید استفاده از لیزر خصوصا لیزر های پر توان به حدی است که استفاده از آن جواب دهی بیماران را به شکل شگرفی افزایش داده است.

مهمترین بیماری هایی که لیزرهای تخصصی (لیزر درمانی تخصصی ) می تواننددربهبود آنها نقش موثری داشته باشند چیست؟

لیزردرمانی دیسک کمر

در بین مهره های ستون فقرات دیسک هایی از ماده ژله ای قرار دارند که از برخورد مستقیم مهره های ستون فقرات جلوگیری می کنند. به مرور زمان یا با وارد شدن فشار زیاد ممکن است بخشی از این دیسک های ژله ای به سمت خارج برجسته شوند و روی اعصاب خارج شده از نخاع در آن خاص از ستون فقرات فشار وارد کنند که این فشار باعث التهاب اعصاب و درد در ناحیه بیرون زدگی دیسک و نواحی ای که عصب ملتهب شده به سمتشان می رفته، می شود. از آنجایی که قسمت کمری ستون فقرات فشار بیشتری را نسبت به بقیه قسمت های ستون فقرات تحمل می کند، بیرون زدگی دیسک در این ناحیه بیشتر اتفاق می افتد.

لیزر درمانی 1

لیزر درمانی در دیسک کمر و دیسک گردن تاثیر فوق العاده و مهمی دارد و مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا FDA می باشد. لیزر درمانی دیسک کمر امروزه آن را به یکی از درمان های اصلی و لاینفک کلنیک های تخصصی دردشناسی می باشد. لیزر درمانی دیسک کمر به صورت حاد موجب کاهش درد در منطقه کمر می شود ، البته در سه روز روز اول می تواند تا حدودی به دلیل تاثیرات بیوشیمیایی ایجاد شده تشدید درد هم بدهد. تاثیر طولانی مدت لیزردرمانی دیسک کمر افزایش ماده ATP سلولی می باشد که مقدار زیاد آن به کمک لیزردرمانی در سطح سلولی ایجاد می شود و کمک می کند تا سلول صدمه دیده در تحریکات دیسک کمر خود را بهبود ببخشد.

روش دیگر لیزر درمانی برای دیسک کمر به صورت تخصصی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور دکتر سیروس مومن زاده انجام می شود استفاده از لیزر برای تبخیر بخشی از مایع داخل دیسک است. بعد از تبخیر شدن مقداری از مایع داخل دیسک یه دلیل کم شدن حجم دیسک، قسمت بیرون زده دیسک به محل اصلی خود بر می گردد. این روش در طب مدرن جایگزین جراحی شده است به گونه ای که می توان از اکثر جراحی های دیسک کمر به وسیله این روش لیزر درمانی جلوگیری کرد.

مزایای این روش نسبت به جراحی:

  1. بدون نیاز به بیهوشی
  2. درد بعد از عمل بسیار کوتاه مدت و ناچیز
  3. بیمار می تواند روز بعد از لیزر درمانی به فعالیت های روزمره خودش مشغول شود و برعکس عمل جراحی نیاز به بستری ندارد.

لیزردرمانی موجب می شود درد بعد از دیسک کمر به صورت سریعی کاهش یابد.

لیزر درمانی جز تنها مدالیتی های موجود در دنیاست که هم در موارد حاد و هم مزمن می توان از انها استفاده کرد.

لیزر درمانی 2

لیزر درمانی در خار پاشنه

لیزردرمانی خار پاشنه از مهمترین مدالیتی های  درمان  می باشد و اگر در کنار کفی و ورزش و تکنیک های دستی به کار برده شود بسیار موثر است و بسیاری از بیماران را  از تزریق معاف می کند.

لیزر درمانی در سیاتیک

لیزردرمانی سیاتیک بسیار موثر و جز مدالیتی هایی است که اگر استفاده نشود بیمار قسمت مهمی از درمان را از دست داده است. لیزردرمانی سیاتیک باید زیر نظر متخصصین و کسانی که کاملا به لیزر آشنایی دارند انجام شود تا هم دوز مناسب به عصب تابیده شود و هم افزایش دوز ایجاد نشود که بیمار دچار تشدید درد شود.

لیزر درمانی 3

لیزردرمانی زانو

لیزر درمانی در زانو درد و بخصوص نرمی غضروف کشکک خصوصا اگر در زاویه درست تابانده شود موجب کاهش التهاب و ترمیم بافت می شود. لیزر درمانی پرتوان جز معدود دستگاه هایی است که  سازمان غذا و دارو آمریکا FDA در درمان آرتروز زانو و کاهش درد و افزایش انعطاف پذیری زانو  ان را تایید کرده است. لیزر درمانی زانو باید به صورت صحیح انجام شود تا درد زانو کاهش یابد و فرآیند های ترمیمی شرو ع شود.

در لیزردرمانی زانو باید نه تنها زانو در زاویه 80 تا 90 درجه با دوز مناسب تحت تابش اشعه لیزر قرار بگیرد بلکه باید پشت زانو ، بورس پس انسرین ، ناحیه کمر در ریشه های مرتبط به زانو و غدد لنفاوی منطقه هم تحت تابش اشعه قرار بگیرند. لیزردرمانی مناسب زانو بین12 تا 17 جلسه طول می کشد و به تدریج و با نظر پزشک متخصص دردشناسی این دوز افزایش می یابد.

لیزر درمانی 4

لیزر درمانی شانه

لیزر درمانی شانه خصوصا استفاده از لیزر پرتوان  با مد پالس در منطقه آسیب و لیزر پرتوان با مد کانتینیوس (یکنواخت) در عضلات اطراف شانه و گردن و خصوصا کپسول خلفی شانه می تواند بیماران دچار درد و خشکی شانه را از درد نجات دهد . یکی از موثرترین مدالیتی ها در درمان شانه یخ زده و پارگی تاندون های شانه لیزر درمانی می باشد.

لیزر درمانی در فلج بلز صورت بسیار موثر است.

آیا انواع لیزر های مورد استفاده جهت درمان درد و بخصوص دیسک کمر و دیسک گردن با هم تفاوت دارد؟

ما در فیلد فوق تخصصی دردشناسی انواع مختلف لیزرهای کم توان و پرتوان استفتده می کنیم . در موارد سطحی مانند مشکلات انگشت دست ممکن است لیزر ذرمانی کم توان هم موثر باشد ولی در بیماری هایی مانند دیسک کمر و دیسک گردن که عمق مشکل بالاست فقط لیزرهای با توان بالا می توانند در آن نفوذ کنند .

در بین لیزرهای پرتوان باید لیزرهایی انتخاب شوند ، که هم دارای مد پالس و هم مد کانتینیوس یا یکنواخت باشند و بیمار بر اساس مشکلش و بر اساس صلاحدید پزشک در هر منطقه مد مورد نظر و میزان اشعه را تعیین کند.

 لیزر درمانی صحیح در ضایعات اسکلتی _عضلانی مانند دیسک کمر و سیاتیک به چه شکل می باشد؟

در لیزر درمانی بسیار مهم است که دوز صحیح لیزر درمای هر منطقه انتخاب شود.  در موارد ریشه عصب درگیر باید یک دوز لیزر استفاده شود ، در لیزر درمانی چند دیسک درگیر از یک دوز درگیر.

در لیزردرمانی جز منطقا آسیب دیده که عمدتا تلاش می شود به صورت صحیح و عمدتا از طریق پالس تحت پوشش لیزر قرار داده شود ، منطقه مورد آسیب و همچنین لنف و مایعات بین بافتی منطقه آسیب دیده هم باید به کمک مد های مختلف لیزر  تحت درمان و پوشش لیزر قرار گیرد.

لیزردرمانی منطقه آسیب در مراحل اولیه از نوع پالس و گره های لنفی از مد پالس و ریشه عصب کمر باید از نوع کانینیوس مورد تابش دوز صحیحی از لیزر قرار بگیرد.

مکانیسم تاثیر گذاری لیزر در درمان دیسک کمر درمان دیسک گردن ارتروز زانو و سایر اختلالات مشابه

 

اثرات در سطح سلولی: شامل افزایش ساخت ATP، کاهش PH سلول، تغییر در کانال های  ;کلسیمی و افزایش فعالیت ماکروفاژها، فیبروپلاستها و لنفوسیت هاست.

اثرات عروقی: وازودیلاسیون  و گشادی رگ های خونی ودر نتیجه ان  آثار ضد التهابی , تغذیه ای و تحریک متابولیسم اثر دیگر عروقی شامل تغییر فشار هیدرواستاتیک در مویرگها که منجر به افزایش جذب مایع بین سلولی , رفع تورم و فعال شدن ترمیم مجدد بافت و رژنراسیونمیشود .

 اثرات  عصبی :   تأثیر مثبت و افزاینده  بر هدایت عصبی و بازسازی عصب

ولی همانگونه که گفته شد مهمترین اثر آن  تاثیر بر روند تولید ATP در میتوکندریها , تولید انرژی بیشتر در سلول , فعالتر شدن آن و  همچنین تحریک فعالیت میتوزی , که بدنبال آن افزایش سرعت ترمیم مجدد بافتی نیز حاصل می گردد

و به  طور خلاصه لیزر دارای سه اثر عمده در درمان بیماری ها می باشد1)  تسکینی Analgesic  , 2)ترمیمی Repir 3) ضد التهابیAnti- Inflammatory

 

شایع ترین بیماری هایی که با لیزر درمانی درمان می شوند در یک نگاه

لیزر درمانی 5

o لیزر درمانی دیسک کمر و دیسک گردن

o درمان آترتیت زانو

o لیزردرمانی کمر درد و گردن درد با علت های غیر اختصاصی و مکانیکال

o نرمی غضروف کشکک و کندرومالاسی

o دردهای ناحیه دنبالچه

o دردهای ناحیه ارنج ( تنیس و گلف البو)

o دردهای ناحیه شانه از جمله خشکی مفصل  شانه و التهاب تاندون های شانه

o خار پاشنه

o درد های سیاتیکی یا به علت نوروپاتی (اختلالات عصبی)

o کمک به کاهش درد ناشی از شکستگی قدیمی و کمک به افزایش فرایند ترمیم شکستگی جدید (تز جمله از طریق کاهش هماتوم)

o کاهش التهاب در تاندون ها

درمان های غیرجراحی


*فیزیوتراپی

*تزریق اوزون

*بلاک عصب با لیزر

* رادیو فرکوئنسی (RF)

در مطب دکتر مؤمن‌زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام می‌گیرد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا