درد بالای سر

سردرد تنشی درد ناگهانی، تنگی یا فشار در اطراف پیشانی یا پشت سر و گردن شما است. بعضی از مردم می گویند احساس می کنند که یک چاقو در این حالت جمجمه آن ها را می فشارد. معمولا به این تنوع سردرد ها سردردهای استرس نیز گفته می شوند، آنها شایع ترین نوع برای بزرگسالان هستند.

 

هنگامی که کمتر از 15 روز در ماه دچار این سردرد ها شوید، به آن سردرد تنشی ایپزودب می گویند. اما اگر آنها اغلب اتفاق می افتند، مزمن هستند. این سردرد ها می توانند از 30 دقیقه تا چندین روز طول بکشند. انواع مزمن برای مدت های طولانی تری می روند و می آیند. درد ممکن است در طول روز شدید شود و سپس آرام شود اما ادامه خواهد داشت.

 

اگر چه این نوع سردرد ها دردناکند اما سردرد خطرناکی نیستند و معمولا شما را از انجام فعالیت های روزانه باز نمی دارند و بر روی تعادل ، قدرت و دید شما تاثیر ندارند.

 

چه کسانی دچار سردرد بالای پیشانی و سر می شوند؟

تا 80٪ بزرگسالان در ایالات متحده هر از چند گاهی این نوع سردردها را تجربه می کنند. حدود 3٪ سردردهای تنشی مزمن روزانه دارند. زنان دو برابر مردان سردرد پیشانی و بالای سر را تجربه می کنند. بسیاری از افراد مبتلا به نوع مزمن معمولا بیش از 60 تا 90 روز این سردرد را دارند.

 

علت ایجاد سردرد پیشانی و بالای سر

هیچ دلیل خاصی برای این نوع سردرد ها وجود ندارد. اغلب اوقات، آنها از طریق استرس، فشار کار، مدرسه، خانواده، دوستان و دیگر مسائل به وجود می آیند.

 

این نوع سردرد ها ارثی نیستند. بعضی از افراد به دلیل سفت و منقبض شدن عضلات در پشت گردن و پوست سر دچار آن ها می شوند. این تنش عضلانی می تواند از عوامل زیر باشند:

 

استراحت ناکافی

 

استرس ذهنی یا احساسی، از جمله افسردگی

 

اضطراب

 

خستگی

 

گرسنگی

 

سطح پایین آهن در خون

علائم سردرد تنشی چیست؟

درد و فشار ملایم تا معمولی در پیشانی، بالا و طرفین سر

 

سردرد در میانه های روز شروع می شود

 

مشکلات در خوابیدن

 

احساس خستگی

 

حساسیت

 

مشکل در تمرکز

 

حساسیت کم به نور و سر و صدا

 

درد عضلات

 

بر خلاف سردردهای میگرنی، این سردرد ها علائم عصبی دیگری مانند ضعف عضلانی یا مشکل در دید را ایجاد نمی کنند. و آن ها حساسیت شدید به نور یا سر و صدا، معده درد، حالت تهوع و استفراغ ندارند.

 

سردرد تنشی یا میگرن؟

اولین گام برای به دست آوردن بهترین درمان این است که بدانید چه نوع سردرد دارید.

 

سردرد تنشی شایع ترین است - 90٪ از سردرد ها در این دسته قرار دارند.

 

اما سردرد میگرنی شایع نیست. حدود 12 درصد از مردم دچار آن ها می شوند. اما آنها می توانند بسیار خسته کننده باشند و از 4 تا 48 ساعت طول بکشند.

 

طول، شدت، موقعیت درد و علائم می تواند بسیار متفاوت باشد، اما تنها میگرن می تواند شما را در رختخواب قرار دهد.

 

جلوگیری از سردرد تنشی و سردرد پیشانی و بالای سر

شما ممکن است قادر به جلوگیری از همه این سردرد ها نباشید. اما تعداد زیادی از کارها را می توانید انجام دهید تا به میزان کمتری به آن ها دچار شوید  برای شروع، برخی از این تغییرات شیوه زندگی را امتحان کنید:

 

استرس خود را محدود کنید

سعی کنید برنامه ریزی کنید. چیزهایی که به شما آرامش می بخشد، مانند ماساژ یا مدیتیشن را امتحان کنید.

 

به طور منظم ورزش کنید

حداقل 30 دقیقه، 3 بار در هفته ایده آل است. این عمل استرس را کاهش می دهد.همچنین به کشش کمک می کند. زمان خواب به حالت فک، گردن، و شانه خود توجه کنید این ها مناطقی هستند که تمایل به تنش زیاد دارند.

 

به اندازه کافی بخوابید.

هنگامی که شما به خوبی استراحت می کنید، مقابله با استرس روزانه بسیار ساده تر است.

 

آب زیادی بنوشید

اگر دچار کمبود آب هستید، احتمال بیشتری برای سردرد تنشی دارید. روزانه چند لیوان آب بخورید، حتی اگر تشنه نباشید. همچنین خوردن غذاهایی که به طور طبیعی غنی از آب هستند، مانند بسیاری از میوه ها و سبزیجات نیز به شما کمک می کند.

درمان سردرد پیشانی و بالای سر

بهتر است که در ابتدای ابتلا به سردرد تنشی و زمانی که علائم آن خفیف هستند، آن را درمان کنید. هدف این است که از پیشروی بیشتر از آن ها جلوگیری کنید و دردی را که در حال حاضر از ان رنج می برید را از بین ببرید. برای جلوگیری از درد، می توانید:

 

از دارو و مسکن استفاده کنید

 

از محرک های آن دوری کنید

 

استرس خود را مدیریت کنید

 

از درمان خانگی سردرد پیشانی و بالای سر استفاده کنید

 

مسکن های بدون نسخه معمولا اولین درمانی هستند که پزشکان برای این نوع سردرد ها توصیه می کنند.

 

بعضی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی، فشار خون ​​و داروهای ضد تشنج می توانند از سردرد تنشی شما جلوگیری کنند. شما می توانید هر روز استفاده کنید، حتی اگر درد نداشته باشید، به طوری که شما در نهایت با به مرور زمان نیاز به استفاده کمتر از دارو ها نیاز پیدا می کنید.

 

در نظر داشته باشید که داروها سردرد را درمان نمی کنند و در طول زمان داروهای ضد درد و سایر داروها ممکن است به همان اندازه که در ابتدا تاثیر گذارند، بعدا کمک نکنند. به علاوه، تمام داروها عوارض جانبی دارند. اگر به طور مرتب مصرف کنید، از جمله محصولاتی که بدون نیاز به نسخه خریداری می کنید، درباره خطرات و مزایای آن ها با پزشک متخصص دردشناسی صحبت کنید.

 

 شما هنوز هم باید چیزهایی را که سردرد شما را نیز ایجاد می کند پیدا کنید و با آن مقابله کنید.

 

بلاک عصب – تزریق و روش هایی که در کلینیک دکتر سیروس مؤمن زاده ارائه می گردد به شرح زیر می باشد:

 

 

تریپتان‌ها. نوع تزریقی داروی سوماتریپتان (ایمیترکس) که معمولاً برای درمان میگرن استفاده می‌شود، در رفع سردردهای حاد نیز تأثیر دارد.

اکتروتاید. اکتروتاید (ساندوستاتین) یک فرم ساختگی قابل تزریق از هورمون مغزی سوماتوستاتین است که در رفع سردرد در بعضی از بیماران تأثیر دارد.

بی‌حسی موضعی. اثر بی‌حس‌ کنندگی ناشی از داروهای بی‌حسی موضعی مانند لیدوکائین (زایلوکائین) می‌تواند به تسکین سردردهای بعضی از بیماران کمک کند. برای این منظور، دارو از طریق بینی استفاده می‌شود.

دی هیدروارگوتامین. اشکال تزریقی داروی دی هیدروارگوتامین (D.H.E. 45) می‌تواند در بعضی از افراد موجب تسکین سردرد شود.

بلاک اعصاب در این روش لیزر با کمک دستگاه اولتراسوند بر ناحیه مربوطه تابانده شده و سبب قطع درد میشود. این روش نیمه تهاجمی محسوب میشود و تایم استراحت کوتاهی دارد و احتیاج به بستری ندارد.

رادیوفرکونسی RF این روش همانند روش با نیمه تهاجمی محسوب میشود و تایم استراحت کوتاهی میخواهد و احتیاج به بسترب ندارد.این روش توسط امواج رادیویی صورت میگیرد و طیف گسترده ای دارد.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا