درمان درد ستون فقرات در کمر و گردن

گردن و کمر درد تجربه احساسات ناخوشایند در یک یا چند ناحیه از گردن، وسط و بالای کمر یا کمر است. درد ستون فقرات می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و ممکن است علائمی را در سایر نواحی بدن شما ایجاد کند.

درد ناشی از ستون فقرات بسیار شایع است، به طوری که کمردرد تا 80 درصد از جمعیت را در دوره ای از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. تقریبا دوبرابر کمردرد نسبت به گردن درد وجود دارد و میزان کمردرد و زانو درد تقریباً برابر است.

 

درمان درد ستون فقرات در کمر و گردن

 

علائم

راه های زیادی برای توصیف کمردرد یا گردن درد وجود دارد که انواع آن به علت خاص آن بستگی دارد. برخی از موارد رایج عبارتند از:

  • درد عضلانی
  • گرفتگی عضله
  • دردهای تیراندازی
  • دردی که به پایین ساق پای شما تابیده می شود
  • احساس سوزن سوزن شدن
  • بی حسی در پای شما
  • اختلال عملکرد گردن یا پشت (یعنی نمی تواند صاف بایستد یا گردن را بچرخاند)
  • درد با فعالیت بدتر می شود
  • درد هنگام دراز کشیدن بهتر می شود
  • سفتی پشت یا گردن
  • از دست دادن کنترل روده یا مثانه

شروع اخیر یا ناگهانی درد حاد نامیده می شود، در حالی که دردی که بیش از سه تا شش ماه طول بکشد به عنوان درد مزمن یا مداوم شناخته می شود. درد حاد و مزمن معمولاً متفاوت از یکدیگر درمان می شوند.

علل

با پیچیدگی گردن و ستون فقرات، دلایل زیادی برای کمردرد و گردن وجود دارد، از جمله موارد زیر:

عادات و پیری

تغییرات دژنراتیو در ساختارهای ستون فقرات که در اثر سایش و پارگی در طول زمان اتفاق می‌افتد، دلایل بسیار شایع کمردرد و گردن درد مزمن هستند. پوکی استخوان می تواند منجر به شکستگی فشاری مهره ها شود.

ضربه یا فشار

یک تصادف یا ضربه می تواند منجر به درد شدید گردن و کمر، از جمله فتق دیسک، رگ به رگ شدن عضله، کشیدگی رباط، شکستگی ستون فقرات یا آسیب نخاع شود.

مشکلات ساختاری

دیسک هایی که مهره های شما را محافظت می کنند ممکن است پاره شوند یا برآمده شوند (فتق) و ممکن است بر روی اعصاب ستون فقرات فشار بیاورند. این تحریک رادیکولوپاتی نامیده می شود و می تواند منجر به درد، ضعف، بی حسی و یا حس الکتریکی شود که یک دست یا یک پا پایین می رود.

تغییرات آرتروز (دژنراتیو) در ستون فقرات، مانند هیپرتروفی مفصل فاست، تنگی نخاع و خار استخوان نیز ممکن است باعث این علائم شوند.

شرایط ژنتیکی و مادرزادی

علل ژنتیکی و مادرزادی نیز ممکن است.

یکی از نمونه‌های بیماری مادرزادی ستون فقرات، اسپینا بیفیدا است. کیفوز شوئرمن، بدشکلی که برخی از پسران نوجوان را تحت تاثیر قرار می دهد، نمونه ای از یک بیماری ژنتیکی ستون فقرات است.

اسکولیوز که دارای برخی زمینه های ژنتیکی است نیز می تواند باعث کمردرد و گردن درد شود.

مشکلات سیستمیک

به ندرت، گردن درد یا کمردرد ناشی از مشکلات سیستمیک مانند بیماری‌ها، تومورها یا کیست‌ها است.

کار تشخیصی شما احتمالاً شامل غربالگری برای شناسایی علائم بالقوه یک مشکل سیستمیک و نه ساختاری خواهد بود.

عوامل خطر

در صورت اعمال هر یک از موارد زیر ممکن است در معرض خطر بیشتری برای گردن درد یا کمر درد باشید:

  • شما اضافه وزن دارید یا چاق هستید
  • سیگار میکشید
  • شما پوکی استخوان دارید
  • بیش از حد ورزش می کنید

سایر عوامل خطر عبارتند از:

سطح تحصیلات پایین تر، زندگی در یک منطقه شهری خاص، زیر 50 سال (برای گردن درد) و زیر 65 سال (برای کمردرد)، سطح استرس بالاتر، و مشکلات عاطفی (اضطراب یا افسردگی).

عوامل حین کار نیز نقش مهمی در خطر درد گردن و کمر دارند. اگر از شغل خود ناراضی هستید، از حمایت همکاران یا روسای خود برخوردار نیستید، یا شغل شما شامل قرار دادن بدن در معرض لرزش است (مثلاً کار کردن با چکش جک)، ممکن است احتمال ابتلا به گردن یا کمر در شما بیشتر باشد. درد مرتبط کارمندان ادارات بیشتر از سایر انواع کارمندان گردن درد می گیرند

تشخیص

پزشک متخصص شما به سابقه پزشکی شما نگاه می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد.

تصویربرداری تشخیصی مانند اشعه ایکس و گاهی اوقات تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) در صورتی انجام می شود که پزشک متخصص نیاز به حفاری عمیق تر داشته باشد. با این حال، این کار کامل ممکن است یک هزینه غیر ضروری باشد، اگر تضمین نشده باشد.

آزمایش خون ممکن است برای جستجوی شکستگی های فشاری یا تومورهای مشکوک انجام شود.

در صورت وجود علائم رادیکولوپاتی ممکن است مطالعات عصبی الکترومیوگرافی (EMG) انجام شود.

اسکن استخوان ممکن است برای جستجوی شکستگی های فشاری یا تومورهای مشکوک انجام شود. اگر علائم رادیکولوپاتی وجود داشته باشد، ممکن است مطالعات اعصاب الکترومیوگرافی (EMG) انجام شود.

رفتار

برای کمردرد حاد، دستورالعمل‌های کلی این است که فعالیت‌های عادی خود را تا جایی که می‌توانید ادامه دهید. 4 مسکن‌های بدون نسخه باید اولین انتخاب باشند و گرمای پشت ممکن است به تسکین کمک کند. اگر در عرض چند هفته بهتر نشد، یا اگر نوع کمردرد آن را ایجاب می‌کند، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است اشکال دیگری از درمان را توصیه کند.

ممکن است تجویز داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) یا شل کننده عضلانی پیشنهاد شود. مسکن های موضعی نیز وجود دارد که می توانید آن ها را در محلی که درد را احساس می کنید قرار دهید.

ممکن است یک دوره کوتاه مسکن‌های مخدر برای درد حاد شدید امتحان شود، اما این مسکن‌ها برای دردهای مزمن خوب کار نمی‌کنند. این نوع دارو با خطر اعتیاد همراه است. قبل از موافقت با نسخه یا مصرف دارو، بهتر است پتانسیل آن برای اعتیاد و همچنین سایر عوارض جانبی (مانند یبوست) را در مقابل تسکین درد که احتمالاً می‌توانید از راه‌های دیگر دریافت کنید، بسنجید.

نشان داده شده است که داروهای ضد افسردگی به تسکین برخی از انواع کمردرد مزمن کمک می کنند.

تزریق کورتیزون در ستون فقرات نیز می تواند به کاهش التهاب در اطراف ریشه های عصبی یا ناحیه التهاب کمک کند، که ممکن است تسکین دهنده باشد.

جراحی کمر همیشه ضروری نیست و به علت کمردرد بستگی دارد. بیشتر برای تصحیح تنگی شدید نخاعی یا فتق دیسک که درمان موثری با روش های دیگر نداشته است، استفاده می شود. به طور کلی، تحقیقات توصیه می کنند که ابتدا فیزیوتراپی و سایر درمان های محافظه کارانه را امتحان کنید.

در حالی که درد گردن و کمر به ندرت تهدید کننده زندگی است، اما می تواند بسیار آزاردهنده باشد و در برخی موارد کیفیت زندگی شما را برای مدت طولانی مختل کند. با این حال، اکثر موارد به نظر می رسد که دوره های جزئی هستند که افراد با کاهش فعالیت خود و انجام درمان های محافظه کارانه از آنها بهبود می یابند. چه به تازگی کمر خود را اصلاح کرده باشید و چه درد مداوم داشته باشید، باید نقش فعالی در مراقبت از خود داشته باشید.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تخصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی

در این روش با استفاده دستگاه سونوگرافی گاز اوزون را به ناحیه مربوطه تزریق میکنند این روش کاملا بدون عوارض است و ممکن است طبق صلاحدید پزشک در چند مرحله انجام گیرد.

 

  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید

 در این روش همانند روش بالا با کمک دستگاه سونوگرافی لیزر را در ناحیه مربوطه می تابانند و همانند این است که سنسور خطر یک ناحیه را خاموش کنند و در نتیجه درد بهبود یابد. این روش نیز ممکن است طی چند مرحله البته با صلاحدید پزشک همچنین طبق شرایط بیمار صورت گیرد.

  • فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و استفاده ار گرمای موضعی هم میتواند از شدت درد بکاهد. پزشک معالج داروهایی را تجویز میکند تا به کمک آنها از شدت درد بیمار کم کند. مهمترین این ها داروهای ضد التهاب و داروهای شل کننده عضلانی است.

  • تزریق اپیدورال

اپیدورال تزریق ماده یا داروی ضد التهاب است. در این روش بیمار با مراجعه به کلینیک درد، با شرایط استریل برای این کار آماده می شود. این روش بدون بیهوشی عمومی یا تزریق داروی آرامبخش انجام میگیرد و پس از بیحسی موضعی در ناحیه پوست کمر، باید به مدت چند دقیقه صبر کرد تا اثرات داروی بیحسی کامل شود.

  • RF یا رادیوفرکوانسی

این روش همانند روش بالاست فقط با امواج رادیویی صورت میگیرد و طیف گسترده ای را شامل می شود.

 

در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی دیسک کمر مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605  و 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید

 

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا