انواع بلوک های عصبی برای درمان و مدیریت درد

اغلب یک گروه از اعصاب بنام شبکه یا گانگلیون که باعث درد در ارگانی خاص یا ناحیه ای در بدن می شود پزشک متخصص دردشناسی می تواند با تزریق دارو به داخل یک ناحیه خاص از بدن این عصب ها را بلاک کند. تزریق این ماده بی حسی کننده عصب بلوک عصبی نام دارد.

 

نحوه استفاده از بلوک های عصبی

انواع مختلفی از بلوک های عصبی وجود دارد که برای اهداف مختلف استفاده می شوند؟

بلوک های عصبی درمانی برای درمان در شرایط دردناک استفاده می شوند. چنین بلوک های عصبی شامل داروی بی حسی موضعی می شود که می تواند برای کنترل درد شدید استفاده شود.

بلوک های عصبی تشخیصی برای تعیین منشا های درد استفاده می شوند. این بلوک ها عموما شامل یک بی حسی با مدت زمانی شناخته شده از تسکین است.

بلوک های عصبی پیش بینی کننده نتایج درمان را پیش بینی می کنند. مثلا، یک بلوک عصبی ممکن است اجرا شود تا تعیین کند آیا درمان های پایدارتر (مانند جراحی) در درمان درد موفقیت امیز خواهد بود یا خیر.

بلوک های عصبی پیشگیرانه برای جلوگیری از روندی دردرد متعاقب وجود دارند که می تواند منجر به مشکلاتی مانند درد اندام خیالی شود.

بلوک های عصبی می توانند در برخی موارد برای اجتناب از عمل جراحی استفاده شوند.

انواع بلوک های عصبی

نواحی مختلف درد نیازمند انواع مختلف بلوک عصبی است. تعداد اندکی از بلوک های عصبی موجود و برخی از قسمت های بدن که در آن استفاده می شوند در زیر اورده شده است.

 

برخی از خدماتی که در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده انجام می شود:

بلوک های عصب سه قلو (صورت)

بلوک  جمجمه

بلوک عصبی درد پیشانی

بلوک عصبی فکی (فک فوقانی)

بلوک عصب اسفنوپالاتین (بینی و کام )

اپیدورال گردنی، اپیدورال قفسه سینه، و بلوک اپیدورال کمر و مهره های پشت (گردن و کمر)

بلوک شبکه گردنی و بلوک پاراورتبرال گردنی (شانه وقسمت بالای گردن)

بلوک شبکه بازویی، بلوک آرنج، بلوک مچ دست (شانه/بازو/دست، آرنج و مچ دست)

بلوک زیر عنکبوتیه و بلوک شبکه سلیاک (شکم و لگن خاصره)

 

بلوک های عصبی دیگر

انواع دیگر بلوک های عصبی شامل موارد زیر است:

بلوک عصبی سمپاتیکی: یک بلوک عصبی سمپاتیکی طوری عمل می کند که تعیین می کند آیا اسیبی به زنجیره عصبی سمپاتیکی وارد شده است یا خیر. این شبکه ای از اعصاب است که در طول ستون فقرات گسترش می یابد. این اعصاب برخی از موقعیت های غیر داوطلبانه بدنی نظیر گشاد شدن و تنگ شدن رگ های خونی را کنترل می کند.

 

بلوک گانگلیون ستاره ای: این بلوک نوعی از بلوک عصبی سمپاتیکی است که عملکرد آن تعیین اینست که آیا آسیبی به زنجیره عصبی سمپاتیکی که به سر، گردن، سینه یا بازوان می رسد وارد شده است یا اینکه آیا منشا درد در آن نواحی است یا خیر. اگرچه  این روش در اصل بعنوان یک بلوک تشخیصی استفاده می شود، اما بلوک غدد گانگلیون ستاره ای ممکن است موجب تسکین درد در افزایش مدت زمان بی حسی شود.

 

بلوک مفاصل بین ستون فقرات: به عنوان بلوک مفصل بین مهره ای پشت نیز شناخته شده است. بلوک مفصل فاست طوری عمل می کند که تعیین کند آیا مفصل فاست منشا درد هست یا خیر. مفاصل فاست در پشت ستون فقرات قرار دارند که در انجا یک مهره برروی دیگری قرار می گیرد. مفاصل حرکت ستون فقرات را هدایت و محدود می کند.

اگرچه بسیاری از انواع بلوک های عصبی وجود دارد، اما این درمان نمی تواند همیشه استفاده شود. پزشک متخصص دردشناسی  می تواند به شما توصیه کند که آیا  این درمان برای شما مناسب است یا خیر.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا