تزریق دیسکوژل برای درد دیسک کمر

 

تزریق دیسکوژل یکی از روش های نوین در درمان دیسک کمر است. دیسک کمر مشکل رایجی است که درمان های مختلفی برای آن در دسترس است. این روش ها از دارو و ورزش گرفته تا روش های کم تهاجم و نیز جراحی متنوع هستند.

تزریق دیسکوژل روش جدید است که به تازگی برای درمان دیسک کمر به کار می رود. در این روش از خواص مفید اتانول مطلق برای درمان دیسک درد استفاده می شود.

دیسکوژل ترکیبی از الکل – سلولز و تنگستن است که بصورت ژل در آمده است و تزریق آن به داخل دیسک سبب ایجاد تغییرات مولکولی در داخل دیسک میگردد. الکل موجود در این ترکیب به عنوان یکی از قدیمی ترین روشهای درمان دیسک مطرح گردیده است. روشهای قدیمی که در آنها از الکل مایع استفاده می شد به علت آسیبی که نشت احتمالی الکل به داخل نخاع بر بافتهای عصبی وارد می کرد منسوخ گردید و استفاده از الکل در دیسکوژل به صورت ترکیب ژله ای سبب مهار خروج این ماده از فضای دیسک پس از تزریق می گردد. خصوصیت شیمیایی الکل تزریق شده به داخل دیسک سبب تغییر در ساختار مولکولی ماده داخل دیسک و کاهش آب داخل دیسک شده و فشار داخل دیسک کاهش می یابد.

تزریق دیسکوژل در درمان فتق دیسک در مواردی که جدار دیسک سالم است و هنوز پارگی اتفاق نیفتاده، بیشترین تاثیر را در درمان بیماران دارد. روشهای بسته درمان دیسک بطور کلی در 75 تا 80 در صد موارد دیسکهای کمری سبب درمان می گردند و انتخاب اینکه بیمار با کدام روش تحت عمل بسته قرار گیرد به نوع دیسک و تشخیص پزشک بستگی دارد .

 

تزریق دیسکوژل

در این روش ژل اتانول (الکل) به درون قسمت برآمده دیسک که باعث ایجاد فتق دیسک شده است، تزریق می­شود. این ژل از حرکت الکل به سمت دیسک جلوگیری می‌کند و الکل را درون خود نگه می­دارد ، خروج الکل از ژل باعث خشک شدن دیسک می­شود. در این روش آب درون دیسک تخلیه می­شود و فشاری که به ستون فقرات یا ریشه اعصاب وارد می­شود ، برطرف خواهد شد. پس از لیفت دیسک، درد ریشه عصب و فشردگی آن به سرعت بهبود می‌­یابد. ممکن است بیمار تا چند هفته پس از درمان دچار درد و ناراحتی باشد. معمولا درد ظرف مدت ۶ هفته پس از انجام درمان دیسک کمر با دیسکوژل از بین می­رود. ممکن است پزشک برای بهبود نقاط دردناک از داروی ضد التهاب استفاده کند و دارو را به درون دیسک تزریق نماید. این امر باعث تسریع فرایند بهبود بیمار می­شود.

 

مزایا

  • در صورت نیاز امکان تکرار تزریق وجود دارد.
  • تزریق ژل با هیچ گونه عوارضی از قبیل واکنش آلرژیک، عفونت، ایجاد بافت اسکار و چسبندگی همراه نیست.
  • امکان انجام این روش در بیمارانی که دچار فشار خون بالا، بیماری قلبی و ریوی هستند، وجود دارد.
  • تزریق ژل باعث ایجاد بافت اسکار نمی­شود و زیبایی بیمار را تهدید نمی­کند.

 

عوارض دیسکوژل

در روش درمانی تزریق داخل دیسک دیسکوژل همانند سایر روشهای اینترونشنال نیاز به بیهوشی نیست و از بی حسی های موضعی استفاده می شود. حتی اگر دیسکوژل به کانال نخاعی وارد شود هیچ عارضه ای ایجاد نخواهد کرد.

دیسکوژل پس از ورود به داخل دیسک آسیب دیده راه خود را پیدا می کند و به صورت خارق العاده ای در تمام نواحی آسیب دیده آن منتشر می شود و موجب جمع شدن دیسک از درون کانال می شود و همچنین دیسکوژل فشار داخل دیسک را کم می کند و نه تنها هیچ کاهشی در ارتفاع دیسک تخریب شده ایجاد نمی کند بلکه ماده ای هم به آن اضافه می کند و در نهایت موجب کاهش فشار داخل دیسک شده که باعث کاهش فشار کانال نخاعی و ریشه های عصبی شده و علایم بهبود می یابد

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا