انواع مختلف درد میگرن چیست؟

تقریباً 38 میلیون آمریکایی دچار حملات میگرنی می شوند. معمولاً احساس نبض یا ضربان در یک طرف سر دارند  و همچنین این سر دردها می توانند باعث تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا شوند و بسیار شدیدتر از سردردهای دیگر باشند.

اما حملات میگرنی همه شبیه هم نیستند. ممکن است برای شخصی با شخص دیگری بسیار متفاوت باشد.

با یا بدون هاله؟

دو دسته اصلی عبارتند از میگرن با اورا یا هاله (که زمانی «میگرن کلاسیک» نامیده می شد) و میگرن بدون اورا (که قبلاً به عنوان «میگرن رایج» شناخته می شد).

"هاله" معمولاً شامل علائم بصری مانند خطوط، اشکال یا فلاش ها است. حتی ممکن است مقداری از بینایی خود را برای 10 تا 30 دقیقه از دست بدهند و همچنین ممکن است احساس سوزن سوزن شدن در بازوها و پاهای خود داشته باشند. هاله ها حتی می توانند بر بو، طعم، لمس یا گفتار تأثیر بگذارند.

هاله در حدود 1 نفر از هر 4 نفری که دچار سردردهای میگرنی می شوند اتفاق می افتد. معمولاً قبل از شروع سردرد شروع می‌شود و تا یک ساعت طول می‌کشد.

همچنین انواع مختلفی از میگرن وجود دارد.

با هاله ساقه مغز

به این میگرن نوع بنیادی می گفتند که شامل علائم بینایی، حسی یا گفتاری یا زبانی و حداقل دو مورد از موارد زیر است: لکنت، سرگیجه (احساس چرخیدن یا سرگیجه)، وزوز گوش (زنگ در گوش)، دوبینی، بی ثباتی و حساسیت شدید به صدا.

اپیزودیک

این نوع الگوی کلی برای اکثر افراد مبتلا به میگرن است. این بدان معناست که افراد مبتلا هر از گاهی - تا حدود 7 روز در ماه - دچار حملات میگرنی می شوند. به طور کلی، اگر بیش از 7 روز از ماه سردرد یا حمله میگرنی داشته باشند، ممکن است شکل جدی تری از میگرن مانند میگرن اپیزودیک با تکرار زیاد یا میگرن مزمن داشته باشید (به زیر مراجعه کنید).

اپیزودیک با تکرار زیاد

این الگوی میگرن به این معنی است که فرد مبتلا 8 تا 14 روز در ماه سردرد دارد و حداقل برخی علائم میگرن را دارد. همچنین احتمال ابتلای به میگرن مزمن را بیشتر از دیگران می کند.

مزمن

این نوع سردردی است که 15 روز یا بیشتر در ماه و بیش از 3 ماه اتفاق می افتد و شامل علائم میگرن در حداقل 8 روز از آن روز در هر ماه است.

همی پلژی

این کلمه به معنای فلج یک طرف بدن است. هاله همراه با این سردردها باعث ضعف موقت (کمتر از 72 ساعت) در یک طرف بدن می شود. علائم هاله معمولاً در عرض 24 ساعت از بین می رود.

علائم بسیار شبیه به سکته مغزی است اما آسیب عصبی پایدار ایجاد نمی کند.

با این حال، خودت را تشخیص نده! اگر علائم میگرن همی پلژیک را دارید، فوراً برای رد کردن سکته از پزشک کمک بگیرید.

میگرن بدون سردرد (میگرن خاموش)

 

بله، می توانید بدون سر درد دچار میگرن شوید. اغلب به آن میگرن "خاموش" می گویند.

هاله معمولاً علامت هشدار دهنده اصلی این نوع میگرن است. اما ممکن است حالت تهوع و سایر علائم میگرن نیز داشته باشید. معمولاً فقط 20-30 دقیقه طول می کشد.

میگرن شکمی

میگرن شکمی به جای سر، شکم را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم عبارتند از:

  • دل درد
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • استفراغ

بزرگسالان ممکن است به میگرن شکمی مبتلا شوند. اما معمولاً کودکانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند که میگرن منظم نیز دارند، یا اقوام مبتلا به میگرن دارند.

پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث آنها می شود. اما برخی از محرک های مشابه میگرن معمولی را دارند و داروهای میگرن می‌توانند برای درمان آنها موثر باشند.

قاعدگی

این نوع معمولاً 2 روز قبل از شروع قاعدگی خانم ها اتفاق می افتد و تا 3 روز بعد از آن ادامه می یابد. زنانی که به این موارد مبتلا می شوند ممکن است انواع دیگری از سردردهای میگرنی را در زمان های دیگر ماه نیز داشته باشند، اما میگرن در حوالی قاعدگی معمولا بدون اورا یا هاله است.

چشمی (یا شبکیه)

این شکل از میگرن بسیار نادر است و شامل دیدن رنگ ها، نورهای چشمک زن، یا سایر تغییرات بصری، از جمله از دست دادن بخشی یا تمام بینایی در یک چشم است. از دست دادن بینایی باید کمتر از یک ساعت طول بکشد و به دنبال آن یک سردرد میگرنی معمولی ایجاد شود. با این حال، سایر شرایط جدی می تواند باعث از دست دادن ناگهانی بینایی در یک چشم شود، بنابراین اگر تغییرات بینایی دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

دهلیزی

با این نوع میگرن، سرگیجه هم می گیرید. احساس چرخش معمولا از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد.

وضعیت میگرن

 

درد مداوم - که بیش از 3 روز طول بکشد - یکی از ویژگی های وضعیت میگرن است. ممکن است ناشی از مصرف برخی داروها یا قطع دارو باشد.

 

درد و حالت تهوع ناشی از این نوع میگرن می تواند آنقدر شدید باشد که نیاز به مراقبت های بیمارستانی داشته باشید. اگر چنین است فورا کمک بگیرید.

میگرن چشمی

اگر در اطراف چشم خود درد و ضعف دارید، فوراً به کمک پزشکی نیاز دارید. علائم نادری مانند این ممکن است به دلیل میگرن چشمی - چیزی که اکنون به عنوان نورالژی شناخته می شود - یا یک بیماری جدی تر باشد. میگرن چشمی اغلب یک هفته طول می‌کشد و ممکن است باعث افتادگی پلک، دوبینی و سایر تغییرات چشمی شود.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

 

اگر موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

 

  • تغییر در ویژگی های میگرن، دفعات وقوع میگرن یا شدت آن
  • سردردی که روزها طول می کشد و هر چه می گذرد بدتر می شود
  • سردرد ناشی از سرفه، عطسه، پایین آوردن یا زور زدن هنگام توالت

اگر موارد زیر را دارید با 115تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید:

  • بدترین سردردی که تا به حال داشته اید، به خصوص اگر خیلی سریع شروع شده باشد
  • سردرد پس از ضربه به سر
  • آسیب سر همراه با از دست دادن هوشیاری
  • تب یا سفتی گردن همراه با سردرد
  • گیجی یا عدم هوشیاری
  • فلج یا ضعف
  • تشنج
  • تغییر در دید
  • از دست دادن بینایی

همچنین بخوانید:


همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.



 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا