دردهای گردن و درمان آن

گردن درد یک شکایت رایج در جامعه ما است. گردن درد می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. در حالی که برخی از این موارد به دلیل اختلالات وضعیت بدن مانند نگاه کردن به صفحه نمایش کامپیوتر، صرف زمان بیش از حد با تلفن است. برخی از آنها پس از یک وضعیت پزشکی زمینه ای متفاوت ایجاد می شوند. در این مقاله تمام موضوعاتی که در مورد گردن درد تعجب می کنید برای شما گردآوری شده است.

علائم گردن درد

ممکن است گردن درد در قسمت های مختلف گردن و به اشکال مختلف وجود داشته باشد. اگر علائم گردن درد پیشرفت کند، ممکن است خوابیدن مشکل شود. و همچنین؛ انجام فعالیت های مورد نیاز زندگی روزمره مانند پوشیدن لباس، رفتن به محل کار یا رانندگی با ماشین سخت شود. باید فوراً با پزشک متخصص مشورت شود، زیرا افزایش گردن درد همراه با ضعف، بی حسی و گزگز ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی جدی باشد. علائم رایج مرتبط با گردن درد معمولاً شامل یک یا چند مورد از موارد زیر است:

سفتی گردن:

درد و سختی احساس می شود، به خصوص در هنگام تلاش برای چرخاندن سر از این طرف به سمت دیگر یا حرکت دادن گردن.

درد شدید:

این علامت می تواند به صورت درد موضعی در یک نقطه احساس شود. این نوع درد بیشتر در قسمت های پایین گردن دیده می‌شود.

درد عمومی:

درد بیشتر در یک مکان یا ناحیه گردن است. به عنوان یک درد غیر تیز، مداوم و خفیف تعریف می شود.

تابش درد:

درد می تواند در امتداد عصب از گردن تا شانه ها و بازوها منتشر شود. شدت می تواند متفاوت باشد و به عنوان یک احساس سوزش احساس شود.

گزگز، بی حسی یا ضعف:

این احساسات ممکن است فراتر از گردن گسترش یابد و به شانه ها، بازوها یا انگشتان گسترش یابد. درد به صورت سوزن و سوزن توصیف می شود. به طور معمول فقط در یک بازو احساس می شود.

مشکلات در گرفتن یا بلند کردن اشیاء:

اگر انگشتان گزگز، بی حسی یا ضعف داشته باشند، ممکن است این اتفاق بیفتد.

سردرد:

گاهی کشش در گردن نیز می تواند بر عضلات و اعصاب متصل به سر تأثیر بگذارد. در چنین مواردی، سردرد تنشی یا نورالژی پس سری ممکن است رخ دهد.

علل گردن درد

درد ممکن است در گردن به دلیل اختلال در ساختار استخوان، دیسک، عضله و رباط ایجاد شود. فتق گردن، کلسیفیکاسیون و بیماری دژنراتیو دیسک، کانال باریک نخاع و صدمات از علل شایع گردن یا گردن درد هستند. به ندرت، تومورها ممکن است به عنوان علت درد در ناحیه گردن ظاهر شوند.

عفونت‌های طولانی‌مدت در گلو نیز می‌توانند باعث گردن درد همراه با تورم غدد لنفاوی شوند.

در حالی که برخی از بیماری ها مانند بیماری های قلبی و ریوی ممکن است باعث درد منعکس شده در گردن شوند، گردن درد ممکن است به سر، صورت، پشت، سینه و نواحی شانه گسترش یابد.

آسیب های گردن

صدمات ورزشی، تصادفات وسایل نقلیه موتوری، سقوط و غیره. در برخی موارد، استخوان ها و بافت های نرم گردن ممکن است آسیب ببینند. له شدن و کرنش صدمات نسبتاً جزئی هستند. و معمولاً با درمان دارویی بهبود می یابد. نیمه دررفتگی، شکستگی های بدون جابجایی، کوفتگی های عصبی آسیب های متوسطی هستند و با روش های محافظه کارانه و یقه قابل درمان هستند.

تنگی کانال نخاعی به کاهش فضای موجود برای اعصابی که بین مهره های گردنی قرار دارند، اشاره دارد. کانال نخاعی ممکن است به دلیل برخی ویژگی های ساختار استخوانی فرد از بدو تولد نسبتاً باریک باشد. فتق دیسک ها و بزرگ شدن آن به دلیل کلسیفیکاسیون نیز در ایجاد این تنگی موثر است.

بسته به ناحیه ای که کانال باریک می شود، یافته هایی به نام میلوپاتی یا رادیکولوپاتی ممکن است رخ دهد. میلوپاتی گردنی وضعیتی است که در نتیجه فشرده شدن نخاع در ناحیه گردن ایجاد می‌شود و هر دو دست و پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، همراه با از دست دادن مهارت در کار خوب و مشکلات تعادلی.

رادیکولوپاتی گردنی از دست دادن عملکرد در ناحیه خاصی از بازو در نتیجه تحریک یا فشرده شدن ریشه عصبی نخاعی در گردن است.

فتق گردن

بین استخوان های گردن دیسک هایی وجود دارد که وظیفه بالشتک و جذب ضربه را بر عهده می گیرند. تصویر بالینی که وقتی مایع ژل مانند موجود در آن بیرون می‌آید و بر روی نخاع و اعصاب فشار می‌آورد در نتیجه زوال دیسک به‌عنوان بخشی از کشیدگی‌ها، تصادفات و افزایش سن ایجاد می‌شود، فتق گردن نامیده می‌شود.

درمان فتق گردن با توجه به یافته های معاینه، اعم از اینکه به اعصاب فشار وارد شود و یافته ها در روش های تصویربرداری، انجام می شود.

کلسیفیکاسیون گردن

اصطلاحی است که شامل تمام تغییراتی است که با پارگی و ساییدگی دیسک های گردن شروع می شود و به مرور زمان باعث ایجاد برجستگی هایی به نام خار در استخوان ها و اختلالات ساختاری در مفاصل می شود.

تقریباً 90 درصد افراد بالای 65 سال کم و بیش کلسیفیکاسیون دارند. به آن آرتریت گردنی یا اسپوندیلوز نیز گفته می شود. ممکن است علائمی مانند سفتی در گردن، بی حرکتی، انتشار درد به سر و بازوها و بی حسی را نشان دهد.

فشارهای عضلانی

استفاده بیش از حد، مانند صرف زمان زیاد در رایانه یا تلفن هوشمند، اغلب باعث تنش عضلانی می شود. حتی چیزهای کوچکی مانند دراز کشیدن یا فشردن دندان ها می تواند عضلات گردن را تحت فشار قرار دهد.

ساییدگی مفاصل و غضروف

مانند سایر مفاصل بدن، مفاصل گردن نیز با افزایش سن، فرسوده می شوند. استئوآرتریت باعث می شود بالشتک ها (غضروف) بین مهره ها (مهره ها) شکسته شوند. همانطور که بدن شما پیر می شود، خارهای استخوانی (کشش) ایجاد می کند که بر حرکت مفاصل تأثیر می گذارد و باعث درد می شود.

فشرده سازی عصب

فتق دیسک یا خارهای استخوانی در مهره های گردن می تواند بر روی اعصابی که از نخاع ساطع می شود فشار بیاورد.

صدمات

ضربه خوردن از پشت در تصادفات اتومبیل اغلب باعث وضعیتی به نام آسیب شلاق می شود. در این حالت سر به سرعت به سمت عقب و سپس به جلو تکان داده می شود و آسیب بافت نرم تجربه می شود.

بیماری ها

برخی بیماری ها مانند آرتریت روماتوئید، مننژیت یا سرطان می توانند باعث درد گردن شوند.

انواع گردن درد

گردن درد با توجه به مدت زمان آن در 3 کلاس قابل بررسی است:

  • حاد: کمتر از 4 هفته طول می کشد
  • تحت حاد: 4-12 هفته طول می کشد
  • مزمن: 3 ماه یا بیشتر طول می کشد

از آنجایی که درد در گردن درد حاد خود به خود از بین می رود، بیماران در مورد علت درد خود تعجب نمی کنند و به دنبال کمک نمی روند. در نتیجه، درد می تواند تکرار شود زیرا عادت ها تغییر نمی کنند.

درد گردن چگونه درمان می شود؟

اگر گردن درد پس از ضربه رخ نداده است، روش هایی وجود دارد که می توانید خودتان انجام دهید:

استراحت: برای اکثر کشیدگی‌ها و رگ به رگ شدن‌های گردن، استراحت چند روزه به عضلات و تاندون‌ها زمان کافی می‌دهد تا خود به خود بهبود یابند. مهم است که مراقب باشید از فعالیت های شدید یا حرکاتی که باعث درد بیشتر می شود خودداری کنید.

یخ و یا گرما: استفاده از یخ می تواند به عنوان یک ضد التهاب برای کاهش تورم و درد استفاده شود. در ابتدا برای گردن درد بهتر است از کمپرس سرد استفاده کنید. این به این دلیل است که کاربردهای سرد می توانند به طور موقت رگ های خونی کوچک را ببندند و از تورم جلوگیری کنند. پس از چند روز، می توان یخ یا گرما را جایگزین کرد. استفاده مداوم از گرما می تواند باعث افزایش تورم شود.

ماساژ: بیشتر باید بعد از استفاده از یخ یا حرارت ترجیح داده شود. ماساژ عمیق تنش و اسپاسم عضلانی را تسکین می دهد و درد را کاهش می دهد.

اصلاح وضعیت بدنی: اگر وضعیت نامناسب باعث درد گردن شود، تغییرات ساده ممکن است راه حل باشد. استفاده از صندلی، مانیتور و صفحه کلید در هنگام کار، گرفتن وضعیت صحیح خوابیدن (به پشت خوابیدن) در هنگام خواب و استفاده از بالش هایی که گردن را نگه می دارند می تواند درد را کاهش دهد.

تغییرات سبک زندگی: اگر مشخص شود که فعالیت‌های خاصی باعث ایجاد درد در گردن می‌شوند، ممکن است لازم باشد این فعالیت‌ها محدود یا اجتناب شود. به عنوان مثال، اگر پس از گذراندن زمان با تلفن هوشمند، گردن درد می کند، این فعالیت باید کاهش یابد. همچنین، گوشی را باید نزدیک به سطح چشم نگه داشت تا هنگام نگاه کردن به گوشی، گردن صاف تر بماند.

داروهای بدون نسخه: بسیاری از مسکن های بدون نسخه را می توان برای کاهش التهاب یا جلوگیری از رسیدن سیگنال های درد به مغز استفاده کرد.

پس از برطرف شدن گردن درد، می توانید با تمرینات کوچک عضلات را تقویت و کشش دهید.

تشخیص گردن درد

هنگامی که با گردن درد به پزشک متخصص مراجعه می کنید، پزشک ابتدا تاریخچه پزشکی شما را با جزئیات یاد می گیرد. زمانی که گردن درد شروع شد، شکل آن، وجود شکایات مختلف زیر سوال می رود و عادات خواب مانند شغل، وضعیت بدن، تخت و بالش استفاده شده و یا سبک خوابیدن فرد یاد می شود. سپس پزشک معاینه فیزیکی را برای شما انجام خواهد داد. در معاینه فیزیکی، وضعیت و گردن بیمار بررسی می شود، بافت های نرم بررسی می شود و میزان حرکت دادن گردن بیمار مورد آزمایش قرار می گیرد. اگر پزشک مشکوک به فشرده سازی عصب باشد. می توانید رفلکس های خود را با کمک چکش بررسی کنید و قدرت عضلانی خود را آزمایش کنید.

اگر پزشک شما لازم بداند، ممکن است آزمایش های تصویربرداری را برای درک بهتر علت گردن درد شما تجویز کند. مثالها عبارتند از:

اشعه ایکس: اشعه ایکس می تواند تغییرات ساختاری در نخاع مانند خارهای استخوانی را نشان دهد. یادگیری این نواحی برای یافتن گیر افتادن عصب احتمالی مهم است.

سی تی اسکن: سی تی اسکن تصاویر اشعه ایکس گرفته شده از جهات مختلف را برای به دست آوردن تصاویر مقطعی دقیق از ساختارهای داخلی گردن ترکیب می کند.

تصویربرداری MRI :MRI از یک میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصاویر دقیق از استخوان و بافت‌های نرم، از جمله نخاع و اعصاب ناشی از نخاع استفاده می‌کند.

الکترومیوگرافی : (EMG) اگر پزشک شما مشکوک باشد که درد گردن شما ممکن است به عصب فشرده شده مربوط باشد، ممکن است EMG را توصیه کند. این آزمایش با سوزن های مخصوصی که برای اندازه گیری سرعت هدایت عصبی وارد می شود انجام می شود.

آزمایش خون: ممکن است در مواقعی که مشکوک به شرایط التهابی یا عفونی است که می تواند باعث درد گردن شود یا به آن کمک کند، تجویز شود.

درمان گردن درد

مسکن های قوی: فقط از داروهای مسکن تجویزی یا شل کننده های عضلانی یا ضد افسردگی های سه حلقه ای می توان برای درمان استفاده کرد.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپ می‌تواند به شما تمرینات صحیح وضعیت بدن و تقویت گردن را آموزش دهد و ممکن است از گرما، یخ، تحریک الکتریکی و سایر روش‌های درمانی برای تسکین درد و جلوگیری از عود استفاده کند.

تحریک الکتریکی عصب زیر جلدی :(TENS) الکترودهای متصل به پوست شما در نزدیکی نواحی دردناک، پالس های الکتریکی کوچکی را ارسال می کنند که می تواند درد را تسکین دهد.

بی‌حرکتی کوتاه‌مدت: یک یقه نرم که از گردن شما حمایت می‌کند می‌تواند با کاهش فشار بر ساختارهای گردن به تسکین درد کمک کند. با این حال، نباید بیش از سه ساعت یا بیش از یک تا دو هفته در یک زمان استفاده شود.

تزریق استروئید: پزشک ممکن است داروهای کورتیکواستروئیدی را به مفاصل فاست کوچک در استخوان‌های ستون فقرات گردنی، نزدیک ریشه‌های عصبی یا عضلات گردن تزریق کند تا درد را تسکین دهد.

برای شما روزهای سلامتی آرزومندیم.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا