علل، علائم و درمان بازگشت دیسک پس از عمل جراحی باز دیسک

دیسک های بین مهره ای ستون فقرات "جاذب ضربه" بدن هستند که به کمر اجازه می دهند قوی، بسیار انعطاف پذیر باشد. انحطاط دیسک و بیرون زدگی از مشکلات شایع کمر است که منجر به جراحی می شود. میکرودیسککتومی یک عمل جراحی سرپایی است که تحت بیهوشی برای برداشتن تمام یا بخشی از فتق دیسک انجام می‌شود.  

نوع تکنیک جراحی مورد استفاده در حین میکرودیسککتومی و نوع فتق ممکن است خطر فتق مجدد را افزایش دهد. اگر درد کمر و پا ناشی از مشکلات دیسک بعد از جراحی برگشت، پزشک باید مشخص کند که درد از کجا می‌آید و اقدامات لازم را برای درمان مشکل انجام دهد. به عنوان یک بیمار، دانستن علائم آشکار جهش مجدد پس از جراحی میکرودیسککتومی کمک می‌کند مراقبتی را که مناسب آن است دریافت کنید. 

علائم رایج بازگشت مجدد دیسک

پس از انجام میکرودیسککتومی ممکن است در دوره بلافاصله پس از عمل، چند هفته تا چند ماه پس از جراحی یا در طی سال‌ها پس از جراحیبازگشت مجدد فتق دیسک رخ دهد. در برخی موارد ممکن است ، تا دو سال پس از میکرودیسککتومی، جهش مجدد به شکل کمردرد ظاهر شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، بیماران ممکن است علائمی را تجربه کنند که بسیار شبیه شکایات اصلی فتق دیسک است. 

به عنوان یک بیمار، پنج علامت کلاسیک وجود دارد که باید مراقب آنها بود:

  • کمردرد در محل جراحی 
  • کمر درد متناوب یا مداوم که با حرکت و بدون حرکت رخ می‌دهد 
  • درد همراه با سرفه، عطسه یا پایین آوردن 
  • تابش درد از پشت یا باسن به پا یا کف پا
  • بی حسی و گزگز در ساق یا پا، همراه با ضعف در پاها و کاهش رفلکس در ناحیه زانو یا مچ پا  

هنگامی که بیمار دچار بازگشت مجدد دیسک مکرر می شود، ممکن است درد را در مکان، شدت یا مرتبط با فعالیت بدنی متفاوت گزارش کند. این تفاوت ها ممکن است به دلیل فشرده شدن در محل دیگر یا اتصال ریشه عصبی به فیبروز اپیدورال باشد.

توجه:  با دیسککتومی توتال جهش مجدد رخ نمی دهد زیرا کل دیسک قبلاً برداشته شده است. در مورد کمردرد مکرر همراه با  سیاتیک  (دردی که در پشت ساق پا منتشر می شود) پس از دیسککتومی کامل، ممکن است دیسک دیگری دچار فتق شده باشد.  

فتق مکرر دیسک چگونه تشخیص داده می شود؟

هنگامی دچار کمردرد مکرر شدید، پزشک باید تشخیص دهد که آیا درد ناشی از بازگشت مجدد یا شعله ور شدن حاد است. بهترین راه برای تشخیص مشکل از طریق یافته های معاینه فیزیکی مرتبط با مطالعات تصویربرداری (MRI، سی تی اسکن، اشعه ایکس و غیره) است. 

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است به دنبال درد در حین حرکات خاص باشد و یک معاینه قدرتی/حسی اندام تحتانی انجام دهد. همچنین ممکن است تزریق ریشه عصبی تشخیصی را در مواردی که تشخیص بالینی اولیه مشهود نیست توصیه کنند.  

عوامل خطر رایجی که می توانند منجر به بازگشت مجدد شوند

چه چیزی باعث ایجاد جهش مجدد بعد از جراحی میکرودیسککتومی می شود؟ همانطور که قبلا ذکر شد، نوع تکنیک جراحی مورد استفاده در طول عمل اولیه و نوع فتق به شدت بر روی عود یا عدم عود تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، حذف ناقص مواد فتق دیسک یا بسته شدن ناکافی یک شکاف قابل توجه در حلقه ممکن است منجر به فتق مجدد شود. به طور مشابه، یک حلقۀ نازک و کشیده، بیمار را در معرض خطر بیشتری برای فتق مجدد قرار می دهد، همراه با برش وسیع حلقه در حین جراحی. یکی دیگر از دلایلی که بیمار ممکن است درد در ناحیه کمر خود را تجربه کند، پس از لامینکتومی است.

لامینکتومی  جراحی است که با برداشتن لامینا، قسمت پشتی مهره‌ها که نخاع را می‌پوشاند، فضا ایجاد می‌کند. لامینکتومی که به عنوان «جراحی رفع فشار ستون فقرات» نیز شناخته می‌شود، کانال نخاعی را بزرگ می‌کند تا فشار روی نخاع یا اعصاب کاهش یابد و معمولاً در بیمارانی با علائم شدید یا کسانی که علائمی دارند که به‌طور چشمگیری بدتر می‌شوند انجام می‌شود.  

فتق مجدد دیسک می تواند منجر به  نیاز به تکرار عملیات شود که معمولاً به اندازه روش اولیه موفقیت آمیز نیستند. برخی از عوامل خطر متداول برای بازگشت مجدد عبارتند از:

سطح فعالیت

بیمارانی که سبک زندگی کم تحرکی دارند ممکن است بیشتر با نتایج ضعیف مواجه شوند. وقتی ماهیچه های ما برای مدت طولانی غیرفعال هستند، منقبض و سفت می شوند، که تصور می شود مانع از ریکاوری دیسککتومی می شود.

همچنین فعالیت سنگین بخصوص در چند هفته اول میتواند منجر به بازگشت مجدد فتق دیسک شود

شاخص توده بدنی (BMI)یا چاقی

بیماران مبتلا به فتق دیسک دارای اضافه وزن بیشتر به روش های تجدید نظر نیاز دارند. از یک مطالعه روی 226 بیمار در محدوده وزنی مختلف، خطر دو ساله برای روش تجدیدنظر برای بیماران با وزن طبیعی 1.8 درصد، برای بیماران دارای اضافه وزن 12.5 درصد، برای بیماران چاق 9.1 درصد و برای بیماران چاق بیمار 25 درصد بود. به عبارت دیگر، هر چه شاخص توده بدنی بیشتر باشد، احتمال بازگشت مجدد و تکرار جراحی بیشتر می شود.

سن

مانند بسیاری از شرایط دیگر، سن می تواند عاملی در احتمال بازگشت مجدد باشد. در حالی که مطالعات نتایج متفاوتی را نشان می‌دهند، اعتقاد بر این است که بیماران جوان‌تر 5 در معرض خطر بیشتری برای نیاز به جراحی تجدیدنظر برای اورنیشن قرار دارند.

مصرف تنباکو

ثابت شده است که سیگار بارها و بارها نرخ بازگشت مجدد را افزایش می دهد. این نه تنها انحطاط دیسک را تسریع می‌کند، بلکه در بهبود بافت پس از جراحی نیز اختلال ایجاد می‌کند. یک مطالعه نشان داد که بیمارانی که در زمان جراحی سیگار می‌کشیدند، 50 درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری، درصد عود بیشتری داشتند. در نتیجه، اعتقاد بر این است که ترک سیگار ممکن است به طور قابل توجهی میزان بروز فتق مکرر دیسک کمر را پس از دیسککتومی کاهش دهد.

دیابت

مطالعات متعدد نشان داده است که بیماران دیابتی در معرض خطر بالاتری در مورد بازگشت مجدد پس از جراحی دیسککتومی هستند. یک مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده پس از دیسککتومی دو برابر بیشتر از بیماران بدون دیسککتومی، عود داشتند

سوراخ بزرگ در دیسک

بیماران با سوراخ بزرگ (6 میلی متر یا بیشتر) در حلقه بیرونی دیسک، که به عنوان نقص حلقوی نیز شناخته می شود، در مقایسه با افرادی که سوراخ های کوچک دارند، در معرض خطر قابل توجهی افزایش مجدد و عود علائم هستند. بر اساس تحقیقات اخیر، بیماران دیسککتومی یک در سه  شانس داشتن یک سوراخ حلقوی بزرگ در دیسک خود دارند.

مقدار مواد دیسک حذف شده

جراح ستون فقرات شما باید تصمیم بگیرد که آیا دیسککتومی محدود یا تهاجمی تر انجام دهد. در دیسککتومی تهاجمی، جراح هرگونه ماده آزاد دیسک و همچنین مواد را از درون خود دیسک خارج می کند. از سوی دیگر، دیسککتومی محدود فقط شامل برداشتن قطعات آزاد دیسکی است که خارج از دیسک هستند بدون اینکه وارد فضای دیسک شوند تا مواد اضافی را خارج کنند.

هر دو رویکرد مزایا و معایبی دارند. یک روش محدود دیسککتومی در مقایسه با برداشتن تهاجمی‌تر دیسک منجر به افزایش خطر جهش مجدد می‌شود. گفتنی است، دیسککتومی تهاجمی می‌تواند دیسک را تخلیه کند و در نتیجه ارتفاع دیسک به مرور زمان از بین برود (فروپاشی دیسک) و در نهایت باعث سفتی، درد و بی‌ثباتی شود. جراح شما می تواند یک توصیه تخصصی در مورد بهترین مسیر درمانی برای شما ارائه دهد.

 

بازگشت مجدد فتق دیسک بعد از میکرودیسککتومی چقدر شایع است؟

سالانه بیش از 200000 دیسککتومی کمر در ایالات متحده انجام می شود که اکثر آنها میکرودیسککتومی هستند. بر اساس مطالعات بعدی، فتق عود کننده دیسک کمر تنها در حدود 10 درصد از بیماران میکرودیسککتومی رخ می دهد. 

مدیریت فتق مجدد دیسک بسیار شبیه افتادگی اولیه دیسک است. پزشک با گزینه های درمانی محافظه کارانه به شکل داروهای ضد درد، فیزیوتراپی و اصلاح فعالیت شروع می کند. اگر آن ها ترفند را انجام ندهند، ممکن است یک تزریق استروئید اپیدورال نیز برای مدیریت علائم انجام شود. در برخی موارد، ممکن است نیاز به پیگیری درمان جراحی به شکل تکرار میکرودیسککتومی باشد.   

نحوه جلوگیری از بازگشت مجدد پس از میکرودیسککتومی

در اینجا برخی از نکات پیشگیری از بازگشت مجدد برای بیماران میکرودیسککتومی آورده شده است

  • از راه درست بلند کن هنگام بلند کردن اجسام سنگین، پشت خود را صاف نگه دارید و از زانوها برای بلند کردن استفاده کنید تا کمر. بهتر است از کسی بخواهید که به شما کمک کند.  
  • وضعیت خواب خود را تنظیم کنیدخوابیدن روی شکم یا صاف به پشت، فشار قابل توجهی بر ستون فقرات شما وارد می کند. بهترین حالت برای افرادی که کمردرد دارند، دراز کشیدن به پهلو در وضعیت جنین است.  
  • مراقب نحوه نشستن و ایستادن خود باشیدوضعیت نامناسب در هنگام نشستن یا ایستادن می تواند فشار بیش از حد به کمر شما وارد کند. با پشت صاف بنشینید، نه خمیده یا خمیده. برای مدت طولانی بدون قرار دادن یک پا روی چیزی و پاهای متناوب هر چند دقیقه یکبار بایستید.  
  • دویدن را متوقف کنیددویدن در هنگام فتق دیسک توصیه نمی شود. در عوض، پیاده روی، شنا یا سایر ورزش های کم تاثیر را انجام دهید.  
  • تغییرات مثبتی در سبک زندگی ایجاد کنیدبا سیگار نکشیدن، توجه به وزن خود و خوردن یک رژیم غذایی متعادل و سالم، خطر ابتلا به مجدد را به حداقل برسانید. اگر دیابت دارید، مدیریت خوب قند خون را انجام دهید.  

درمان

 خوشبختانه، سندرم پس از لامینکتومی اغلب می‌تواند با روش‌های غیرتهاجمی مانند بلوک‌های عصبی، تحریک نخاع و تزریق مفصل فاست با موفقیت درمان شود. نوروتومی با فرکانس رادیویی یکی دیگر از گزینه های درمانی است.

 یک متخصص باتجربه درد می تواند وضعیت شما را بررسی کند و به شما در کشف گزینه های درمانی کمک کند. هر چقدر هم که این شرایط سخت باشد، راهی برای حرکت به جلو و یافتن آرامش مورد نیاز وجود دارد.

 درمان های ممکن

  • تزریقات مفصل فاست
  • بلوک های شاخه داخلی
  • تحریک اعصاب محیطی (PNS)
  • پرولوتراپی
  • نوروتومی با فرکانس رادیویی
  • پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی تراپی(
  • تحریک طناب نخاعیدرمان با سلولهای بنیادی
  • تزریقات منتخب ریشه عصبی (SNRI)


 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا